لرزه در آذربایجان و دستور مقامات

طب اصیل: طب اصیل: از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی و دستور مقامات دستگاه های امدادی و درمانی برای رسیدگی به زلزله زدگان تا اولین تغییرات رادان در فراجا و تغییر پنج تن از فرماندهان و روسای پلیس و همین طور هشدار هواشناسی استان تهران نسبت به یخبندان و لغزندگی مسیرها درپی بارش برف سنگین، با اهمیت ترین اخباری بودند که مورد توجه مخاطبان اداره اجتماعی قرار گرفتند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دو ساعت قبل از فرا رسیدن صبح امروز خوی لرزید. زلزله ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی خوی در استان آذربایجان غربی که در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شد.
طبق آخرین آمارهای عرضه شده از جانب نهادهای رسمی، تابحال این زلزله ۳ کشته و ۴۴۷ مصدوم بر جای گذاشته است.
در همین راستا نامدار، معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفته است: بر مبنای اطلاعات اولیه تیم های ارزیاب هلال احمر تیم های عملیاتی واحدهای BHC & RDH استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان و اردبیل به حالت آماده باش کامل درآمدند و آماده اعزام به مناطق زلزله زده هستند.
همینطور به دنبال وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، رئیس جمعیت هلال احمر در تماس تلفنی به مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی دستور داد که با عنایت به برودت هوا در منطقه حادثه دیده، از همه امکانات برای ارزیابی منطقه و امدادرسانی سریع به زلزله زدگان استفاده نماید و معاون اول رئیس جمهوری در تماسهای تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.
در اولین لحظات صبح امروز اما صدای انفجار در یکی از مراکز نظامی شهر اصفهان شنیده شد که به قول محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان این حمله پهپادی که تلفات جانی نداشت، در یکی از مراکز مهمات سازی وابسته به وزارت دفاع در اصفهان روی داد به طوریکه چند ریزپرنده به یکی از مجتمع های کارگاهی وزارت دفاع در حاشیه شهر اصفهان حمله کردند، اما با پدافند قدرتمندی که در آن منطقه وجود دارد، یکی از آن ریزپرنده ها سرنگون شد و دو ریزپرنده دیگر هم به تله پدافندی گرفتار و مجبور شدند خودشان را منفجر کنند.

لزوم بروزرسانی سیاهه انتشار آلاینده های هوا/ دیزلی ها، عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به نقش به سزای آلایندگی خودرو های دیزلی و کیفیت سوخت بر آلودگی هوا اظهار داشت: اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حمل و نقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلاینده های گازی و ذرات معلق در سال کاهش پیدا خواهد نمود.
محمدمهدی میرزایی قمی در گفتگو با ایسنا در رابطه با برقی شدن موتورسیکلت های کار بر مبنای پروژه های هدف گذاری شده بیست و دومین شنبه امید و افتخار با مبحث حمل و نقل پاک اظهارکرد: پروژه برقی سازی موتورسیکلت ها تأثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد. بر مبنای محاسبات انجام شده، اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حمل و نقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلاینده های گازی و ذرات معلق به صورت سالیانه کاهش پیدا خواهد نمود.
جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.
رونمایی از سامانه «برپا» و کمک به دانش آموزانی که دسترسی به آموزش ندارند معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که تعداد معلم ها و گروههای جهادی باانگیزه کم نیست اظهار داشت: در چارچوب «سامانه برپا» که امروز رونمایی می شود می خواهیم ظرفیت ها و نیازها را به یکدیگر متصل و این ظرفیت های جهادی را توسعه دهیم. تعداد زیادی از معلمان در این فرآیند مشارکت می کنند تا به دانش آموزانی که به هر علت گرفتار مشکل در تحصیل هستند و دسترسی به آموزش ندارند کمک کنند.
وی افزوده است: اقداماتی در این حوزه انجام شد، بعنوان مثال دانش آموزانی که به علل نداشتن لوازم التحریر از تحصیل باز می ماندند زیر پوشش قرار گرفتند. همینطور لیست مدارس با پیشرفت فیزیکی بالاتر از ۷۰ درصد احصاء شده است و به دنبال تکمیل این فضاها هستیم و قرار شد به ما در این حوزه کمک کنند.
جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.
خطر «آبکی شدن» خدمات سلامت معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفته است: دولت ها در این مواقع مکلفند که بعنوان پایه ای ترین حق یک فرد که سلامت و حفظ جان است، به کمک مردم بیایند و بخش خالی و اثرات تورم و جبران قیمت بالارفته را در بیمه ها اعمال کنند تا هم خرج و پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد و هم با پایین نگه داشتن دستوری تعرفه، این وزن بر شانه نحیف جامعه پزشکی تحمیل نشود. امروز اعلام می کنند که تورم ۴۶.۳ درصد است. وقتی تورم متوسط ۴۶.۳ درصد است، در حوزه پزشکی که اغلب دستگاه ها و لوازمش از خارج از کشور خریداری می شود و وابسته به ارز است، بطور قطع تورم ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از این ۴۶ درصد است. ازاین رو واضح است که برای حفظ کیفیت خدمات سلامت و به جهت اینکه کیفیت خدمات تنزل پیدا نکرده و این خدمات به قولی آبکی نشود، دولت باید بیمه ها را تقویت کند و افزایش واقعی در تعرفه های پزشکی رخ دهد.
دکتر علی سالاریان افزوده است: این که بخواهیم به صورت دستوری و با عنایت به میزان پول مقرری که داریم، نرخ خدمات پزشکی را قیمت گذاری نماییم، سبب کاهش کیفیت خدمات پزشکی می شود. در عین حال این روش به سلامت مردم صدمه زده و سبب شده که کیفیت خدمات سلامت در سالهای اخیر اُفت پیدا کند و در عین حال خیلی از پزشکان خوب ما مهاجرت کردند، بسیاری به سمت رشته های زیبایی یا جراحی هایی که خیلی حیاتی نیست، رفته اند. از طرفی پزشک مجبور است به جهت اینکه مطبش بگردد و زیر بار هزینه های آنچنانی نرود، این اقدامات را انجام دهد.
به کارگیری کودکان در شهرداری ممنوع است رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که با پیمانکارانی که از کودکان و نوجوانان استفاده می نمایند، برخورد شود.
ناصر امانی بامداد امروز در تذکر قبل از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر مبنای قانون کار، به کارگیری کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع می باشد، اظهار داشت: همینطور قانون کار به کارگیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال را منوط به انجام دو شرط انجام معاینات پزشکی در بدو استخدام و عدم پرداختن به کار سخت کرده است.
جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.
هشدار؛ مشکلات درمان معتادان با مصرف ترکیبی «هروئین»، «شیشه» و «متادون» معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در چندین سال گذشته، بر مبنای آمار خط ملی اعتیاد و مراجعین به مراکز بهزیستی، میزان مصرف مواد صنعتی روبه افزایش بوده، علت این مورد را تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در نوجوانان به سمت مواد محرک دانست.
وی ضمن اشاره به وجود بعضی از گزارشات در رابطه با معتادانی که علاوه بر مصرف مواد مخدر به صورت ترکیبی، متادون هم به صورت سرخود مصرف می کنند، اظهار داشت: علیرغم این که قرار بوده متادون در یک چارچوب برای روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد اما این روند به صورت صحیح و علمی اجرا نشده و می تواند در آینده خیلی زود، مشکلاتی سر راه روند درمان ایجاد نماید.

به قول معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، «هروئین»، «شیشه» و «حشیش» بعنوان بالاترین نوع مواد مصرفی کسانی بوده است که به مراکز درمانی مراجعه نموده اند البته باید به این نکته دقت شود که یکسری افراد دارای اعتیاد مثل معتادان کم سن وسال و معتادانی که مواد خویش را در خانه مصرف می کنند و هنوز به آن درجه از شدت اعتیاد نرسیده اند که والدین یا اعضای خانواده آنها متوجه اعتیادشان شوند، به علت این که هیچ گاه در سیستم درمانی قرار نمی گیرند، در آمار نوع مصرف و… ثبت نشده اند.

خزعلی: تساوی غربی، ظلم به زن است/ ابتکار: گشت ارشاد مخرب است «انسیه خزعلی » معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت سیزدهم و «معصومه ابتکار » معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با حضور در برنامه تلویزیونی شیوه به مناظره در مورد سیاستگذاری حوزه زنان پرداختند.
مشروح این مناظره را می توانید اینجا بخوانید.

بعضی از اخبار پربازدید امروز سرویس اجتماعی ایسنا:
چند نفر تحت تأثیر زلزله خوی قرار گرفتند؟
بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور
اولین تغییرات رادان در فراجا
خزعلی: تساوی غربی، ظلم به زن است/ ابتکار: گشت ارشاد مخرب است

منبع: