در گفت وگو با طب اصیل اعلام شد وضعیت تزریق و تولید واکسن HPV در ایران

به گزارش طب اصیل، رئیس اداره کنترل و مقابله با سرطان وزارت بهداشت در رابطه با آخرین اقدامات در زمینه تزریق واکسن HPV در کشور توضیح داد.

دکتر لیلا مودب شعار در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت تزریق واکسن HPV و پوشش بیمه ای آن در کشور، اظهار داشت: واکسن HPV، واکسنی بسیار موثر است که برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در درصد بالایی از موارد موثر است. این واکسن که در خیلی از کشورهای دنیا استفاده می شود، در ایران مورد مطالعه هزینه-اثربخشی قرار گرفته است. در عین حال واکسن دو ظرفیتی ایرانی HPV هم ساخته شده است و شرکت دیگری هم درحال تست واکسن چهارظرفیتی HPV است تا اگر به تایید سازمان غذا و دارو برسد، در اختیار قرار بگیرد.
بهترین سن تزریق واکسن HPV
وی اضافه کرد: ضرورت استفاده از واکسن HPV در گروههای سنی و جنسی مختلف در دنیا بررسی شده است، اما بهترین سن و بهترین جنس برای تزریق واکسن، بین ۹ تا ۱۴ سالگی در دختران است.

مودب شعار همینطور اظهار داشت: مطالعات نشان داده اند که واکسن HPV بیشتر از ۷۰ درصد و در بعضی موارد بیشتر از ۹۰ درصد موثر است و می تواند از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کند، اما با عنایت به نگرانی هایی که در رابطه با عوارض این واکسن وجود دارد، مطالعات باید در سطح ملی هم صورت گیرد و برپایه نیازهای ملی در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی در ادامه در رابطه با تأثیر آلودگی هوا بر بروز سرطان نیز، اظهار داشت: آلودگی هوا می تواند بر افزایش بروز سرطان اثرگذار باشد و بررسی ها و اقدامات لازم در این حوزه در حال انجام می باشد.