معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توضیح داد علت ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان اظهار داشت: این ممنوعیت، جدید نیست و سال هاست که برقرار است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی اضافه کرد: استدلال وزارت بهداشت و متخصصان تغذیه برای ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان این است که مانع تخمیر طبیعی نان می شود، نان را از کیفیت می اندازد، ماندگاری نان را می کاهد و مانع جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن می شود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اشاره کرد: مخالفان ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان، می گویند جوش شیرین در بسیاری از مواد غذایی مانند برخی بیسکوئیت ها و کیک ها استفاده می شود و بسیاری از کشورهای دنیا هم از جوش شیرین استفاده می نمایند.
فرهادی اظهار داشت: شورای سلامت و امنیت غذایی کشور مدت هاست که این مساله را مصوب کرده و موضوع، حتی فقط جوش شیرین هم نیست و بلکه میزان نمک هم هست و بازرسان وزارت بهداشت این مساله را کنترل می کنند.
وی به رادیو گفتگو اظهار داشت: یکی از عوارض شیوع ویروس کرونا کاهش کنترل های این چنینی بود که خوشبختانه با فروکش کردن کووید۱۹ همکاران ما کنترل ها را شدت دادند اما یک نکته اساسی هم نقش کلیدی اتاق اصناف ایران و اتحادیه های مربوطه در جلوگیری از استفاده از جوش شیرین در نان خصوصاً لواش و بربری است.
وی با اعلان اینکه نان سنگک به طور معمول بدون جوش شیرین است اضافه کرد: دلیل علاقه نانوایی ها خصوصاً نانوایی های شلوغ به مصرف جوش شیرین این است که سرعت طبخ نان را به شدت می افزاید. برخی نانوایی ها هم به خاطر چسبیدن نان لواش به تنورهای گردون از جوش شیرین استفاده می نمایند.
فرهادی با تکیه بر این که مسیر تخمیر نان باید با بهره گیری از مخمرهای طبیعی و مجاز صورت گیرد اظهار داشت: جوش شیرین به برخی نان ها جلوه خاصی می دهد و جذابیت مصرف آنرا برای مردم می افزاید.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به این که برخی نانوایان کیفیت پایین آرد را بهانه ای برای مصرف جوش شیرین قرار دادند عنوان کرد: مجموع بازرسی ها و نمونه برداری ها نشان میدهد که آرد در بدترین کیفیت هم نیازی به استفاده از جوش شیرین پیدا نمی کند.
فرهادی تصریح کرد: خیلی از نانوایی ها که در فروشگاه های زنجیره ای ایجاد شدند تقریباً بدون جوش شیرین هستند و مردم اگر به این مساله شک کردند می توانند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند تا ما موضوع را بررسی نماییم.

منبع: