خواص هل از اثرات ضدسرطانی تا کاهش قندخون

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق العاده است و امروزه پای ثابت ادویه های مصرفیِ میلیونها آشپز در سرتاسر جهان شده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در گذشته مانند هر ادویه اسرارآمیزی که از شرق آمده برای هل هم خواص معجزه آسایی در نظر گرفته شده بود مثلاً گفته شده که دانه، روغن و عصاره هل دارای خواص دارویی شایان توجهی است و بر این اساس قرن هاست در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.
با اینحال چند فایده هل برای سلامتی بصورت علمی ثابت شده است که نشریه “هلث لاین” برترین های آنرا اینطور معرفی کرده است:
خواص آنتی اکسیدانی و ادرارآور
هل ممکنست برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. در یک مطالعه متخصصان روزانه سه گرم پودر هل را به ۲۰ بزرگسالی دادند که بتازگی تشخیص داده شده بود فشار خون بالا دارند. بعد از ۱۲ هفته سطح فشار خون آنها به شکل قابل توجهی به محدوده طبیعی کم شد.
نتایج امیدوارکننده این مطالعه ممکنست مربوط به وجود سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در هل باشد. در حقیقت سطح آنتی اکسیدان در بدن شرکت کنندگان تا پایان مطالعه ۹۰ درصد بالا رفته بود و آنتی اکسیدان ها با کاهش فشار خون مرتبط هستند.
ترکیبات ضد سرطان
ترکیبات موجود در هل ممکنست به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کنند. مطالعات روی موش ها نشان داد که پودر هل می تواند فعالیت آنزیم های خاصی را که به مبارزه با سرطان کمک می کنند افزایش دهد.
این چاشنی همین طور ممکنست توانایی سلول های قاتل طبیعی برای حمله به تومورها را افزایش دهد.
یک مطالعه نشان داد که ترکیب خاصی در این چاشنی از تکثیر سلول های سرطانی دهان در لوله های آزمایش جلوگیری می کند.
اثرات ضد التهابی
هل سرشار از ترکیباتی است که می توانند با التهاب مبارزه کنند. التهاب زمانی رخ می دهد که بدن شما در معرض مواد خارجی قرار گیرد. التهاب ناگهانی ضروری و مفیدست اما التهاب طولانی مدت می تواند منجر به بیماریهای مزمن شود.
آنتی اکسیدان هایی که به وفور در هل یافت می شوند از سلول ها در مقابل صدمه محافظت کرده و از بروز التهاب جلوگیری می کنند.
ترمیم زخم دستگاه گوارش
هزاران سال است که هل برای مساعدت با هضم غذا استفاده می شود. هل اغلب برای تسکین ناخوشی، حالت تهوع و استفراغ با سایر چاشنی های دارویی مخلوط می شود.
از آنجا که هل با رفع مشکلات معده ارتباط دارد بیشترین خاصیت بررسی شده آن، توانایی احتمالی در بهبود زخم است.
در یک مطالعه موش ها پیش از قرار گرفتن در معرض دزهای بالای آسپرین برای ایجاد زخم معده، با عصاره هل، زردچوبه و برگ سبز یک گیاه دارویی در آب داغ تغذیه شدند. این موش ها در مقایسه با موش هایی که فقط آسپرین دریافت کرده بودند، زخم های کمتری پیدا کردند.
از بین بردن بوی بد دهان
استفاده از هل برای درمان بوی بد دهان و بهبود سلامت دهان یک درمان قدیمی است.
در بعضی از فرهنگ ها معمول است که پس از غذا نفس خویش را با خوردن غلاف هل تازه می کنند. دلیل این که هل می تواند منجر به نفس تازه نعناعی شود ممکنست به توانایی آن در مبارزه با باکتری های شایع دهان مربوط باشد.
یک مطالعه نشان داد که عصاره هل در مبارزه با پنج باکتری که می توانند سبب ایجاد پوسیدگی های دندانی شوند موثر است. در بعضی از آزمایش ها در لوله آزمایش عصاره ها از رشد باکتری تا ۲.۰۸ سانتی متر جلوگیری کردند.
اثرات ضد باکتریایی
هل همین طور دارای اثرات ضد باکتریایی در خارج از دهان است و ممکنست بتواند عفونت ها را درمان کند.
مطالعات نشان می دهد که عصاره ها و اسانس های هل دارای ترکیباتی اند که با چند سویه رایج باکتری ها مبارزه می کنند.
با اینحال مطالعات موجود در مورد اثرات ضد باکتریایی هل تنها به بررسی سویه های جدا شده از باکتری ها در لابراتوار ها پرداخته اند. بدین سبب شواهد هم اکنون به اندازه کافی قوی نیستند که ادعا کنند این چاشنی همان اثر را بر انسان خواهد داشت.
کاهش سطح قند خون
وقتی هل بصورت پودر مصرف شود ممکنست بتواند قند خون را کم کند.
یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش ها با رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا (HFHC) سبب می شود که سطح قند خون آنها برای مدت طولانی تری نسبت به زمانی که با رژیم غذایی معمولی تغذیه می شدند، بالا بماند.
به گزارش نشریه ایندیپندنت، رایج ترین روش استفاده از هل در پخت و پز یا نان ها و شیرینی جات و یا دم کردن به همراه چای و دیگر دمنوش ها است. هل یک چاشنی همه کاره است و اغلب به کاری و غذاهای هندی و همین طور شیرینی های زنجبیلی، نان و سایر محصولات پخته شده اضافه می شود.
در آخر باید اظهار داشت که هل یک داروی باستانی است که ممکنست خواص دارویی زیادی داشته باشد. با اینحال تحقیقات انسانی کمی برای برخی از ادعاهای فواید سلامت در رابطه با این چاشنی وجود دارد. در عین حال هر گونه استفاده از این ادویه با هدف درمانی حتما باید با مشورت و مجوز متخصص مربوطه باشد.

منبع: