چند نشانه اخطار دهنده بیماری کبد

به گزارش طب اصیل، بیشتر از ۱۰۰ نوع بیماری مختلف کبدی وجود دارد که علل مختلفی همچون عفونت ها، مصرف الکل، داروها، چاقی و سرطان دارند.
به گزارش طب اصیل به نقل از نشریه پزشکی “وب ام دی”، گاهی اوقات صدمه کبدی یا حتی نارسایی کبد و علایم در رابطه با آن حاد هستند یا به سرعت ظاهر می شوند. این عارضه امکان دارد در صورت مصرف بیش از اندازه استامینوفن یا سایر داروها اتفاق بیفتد. مکمل های گیاهی، ویروس ها و بیماری های خودایمنی هم می توانند سبب این امر شوند. اما بیشتر اوقات بیماری های کبدی و نارسایی کبد مزمن هستند و به تدریج رخ می دهند چونکه کبد به آرامی در طول زمان صدمه می بیند.
علایم اولیه بیماری کبدی عبارتند از: شکم درد، عدم احساس گرسنگی، خستگی یا کمبود انرژی و اسهال. اما بعضی مواقع علایم دیگری در بدن ظاهر می شوند که شاید ندانید دلیل آنها مشکلات کبدی است. با مشاهده هر کدام از علایم زیر باید جهت بررسی عملکرد کبد به پزشک رجوع کنید.
* زردی پوست یا چشم (یرقان)
همانطور که کبد صدمه بیشتری می بیند، علایم دیگری به غیر از علایم اولیه بیماری کبدی ظاهر می شوند. امکان دارد پوست شما همراه با سفیدی چشم، زرد به نظر برسد. پزشکان به این عارضه یرقان می گویند. یرقان ناشی از بالارفتن بیلی روبین خون است.
* خارش پوست
خارش پوست ناشی از بیماری کبدی زمانی اتفاق می افتد که شما حتی راش یا چیز دیگری روی پوست خود نداشته باشید. خارش می تواند انجام کارهایی مانند خواب را سخت کند و در صورت خاراندن پوست هم برطرف نشود.
* آب آوردن شکم (آسیت)
آسیت عارضه ای است که در آن مایعات در فضای داخل شکم جمع می شود. این عارضه علل گوناگونی همچون بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان های دستگاه گوارش و هم مسدودشدن سیاهرگ کبدی دارد. در مبتلایان به آسیت، شکم بسیار بزرگ شده و به ناف فشار می آورد. گاهی آسیت عفونی می شود و احتیاج به آنتی بیوتیک دارد. گاهی اوقات هم آسیت احتیاج به جراحی دارد.
* تورم مچ پا
در بعضی از افراد مبتلا به آسیت، پاها و مچ پاها هم متورم می شوند و مایعات در آنها تجمع می یابد. مصرف نمک کمتر یا مصرف داروهایی که سبب ادرار بیشتر شما می شود، به رفع این عارضه در پاها کمک می نماید.
* مدفوع کم رنگ و ادرار تیره
عملکرد سالم کبد، علت رنگ قهوه ای مدفوع است. این رنگ از نمک های صفراوی ساخته شده توسط کبد می آید. اگر کبد به صورت طبیعی عمل نکند، مدفوع کم رنگ به نظر می آید. مدفوع کم رنگ اغلب همراه با پوست زرد (یرقان) است. بیلی روبین اضافی که پوست شما را زرد نشان داده است هم می تواند ادرار را به صورت غیرمعمول تیره کند.
* خستگی و سردرگمی
خیلی از افراد مبتلا به بیماری کبد از خستگی طولانی مدت رنج می برند. این امر امکان دارد به علت تجمع سموم باشد چونکه کبد آن طور که باید آنها را پاک نمی نماید. تجمع سموم در بدن و جریان خون هم می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. ازاین رو امکان دارد گیج شوید یا به سختی تمرکز کنید.
* کبودی پوست
در حالیکه افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی مستعد خونریزی هستند، احتمال لخته شدن خون و کبودی پوست هم در آنها بیشتر است.

منبع: