همزمان با فصل گرما هشدار داده شد شناسایی ۱۰ مبتلا به تب کریمه کنگو امسال

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، رئیس گروه مدیریت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، اظهار داشت: ۱۰ مورد مبتلا به CCHF از شروع سال تا حالا در کشور شناسایی شدند که چهار مورد در استان یزد، دو مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است.
دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت و گو با ایسنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده بوسیله کنه معرفی نمود و اظهار داشت: این بیماری در بیش از ۳۰ کشور دنیا وجود دارد. مخزن ویروس در طبیعت، کنه ها هستند و ویروس بین کنه ها و میزبان های مهره دار مختلف در گردش است؛ بدین سبب ریشه کنی ویروس عملا امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به این که میزان مرگ و میر این بیماری می تواند قابل توجه باشد، اشاره کرد: متوسط میزان کشندگی آن بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخمین زده شده است و برخی منابع حتی میزان آنرا تا ۸۰ درصد در زمان طغیان ها نیز گزارش کرده اند.
تب کریمه کنگو یک عفونت بیمارستانی مهم او با اشاره به قابلیت انتقال انسان به انسان این بیماری، اشاره کرد: تب کریمه کنگو به عنوان یکی از موارد عفونت های بیمارستانی مطرح و همه گیری های داخل بیمارستانی آن هم شایع است. از طرفی تب کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کادر درمان است و موجب شیوع بیماری در بیمارستان ها می شود که ممکنست با میزان مرگ و میر بالا همراه باشد.
CCHF واکسن ندارد شیرزادی با تأکید بر این که هم اکنون هیچ نوع واکسن انسانی یا حیوانی مورد تایید مقابل تب کریمه کنگو در دسترس نیست، اظهار داشت: تشخیص بیماری با شروع علایم حاد بیماری همراه با سابقه مسافرت به مناطق روستایی یا تماس با دام یا تماس نزدیک با بیمار مبتلا یا گزش کنه مطرح می شود.
علام مبتلاشدن به بیماری چیست؟ وی با اشاره به این که علایم بروز بیماری به راه ورود ویروس بستگی دارد، اشاره کرد: بعد از گزش کنه، دوره کمون بطور معمول یک تا سه روز است و حداکثر به ۹ روز می رسد. بیمار گرفتار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (به خصوص در پشت و پاها) و درد مفاصل، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و ترس از نور (حساسیت به نور) می شود.
رئیس گروه مدیریت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، افزود: ممکنست حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلو درد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود. تب بطور معمول بین ۳ تا ۱۶ روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند. همین طور تغییرات قلبی – عروقی شامل کاهش ضربان قلب و در مواردی افزایش آن و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
راه های انتقال تب کریمه کنگو را بشناسید او با اشاره به این که کنه مخزن و ناقل بیماری است، اظهار داشت: عفونت در انسان بعد از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت های بیمار مبتلا ایجاد می شود. همین طور خطر انتقال بیماری در ضمن ذبح حیوان نیز وجود دارد.
وی با تأکید بر لزوم پیش گیری از بروز بیماری، بیان کرد: مبارزه با انگل خارجی و ناقل، محافظت در مقابل گزش ناقل، پیش گیری از آلودگی در دام، جلوگیری از تماس با منبع بیماری، بیماریابی و بدنبال آن درمان بموقع، رعایت اصول احتیاط های استاندارد و جداسازی بیمار و پیگیری موارد تماس با منبع عفونت از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز بیماری است.
شناسایی ۱۰ مبتلا به تب کریمه کنگو در سال جاری رئیس گروه مدیریت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباب آمار بروز تب کریمه کنگو امسال نیز به ایسنا اظهار داشت: ۱۰ مورد مبتلا به CCHF از شروع سال تا حالا در کشور شناسایی شدند که ۴ مورد در استان یزد، ۲ مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است. عمده این افراد دامدار، کشاورز و یا قصاب بودند که به بیماری مبتلا شده بودند.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۷۸ مورد مبتلای قطعی به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که متاسفانه ۱۰ بیمار نیز جان خودرا از دست دادند.
تاکید بر خودداری از ذبح سنتی دام در عید قربان وی به موسم عید سعید قربان اشاره و بر لزوم ذبح بهداشتی دام اصرار کرد و اظهار داشت: در عربستان سعودی که ذبح دام و نگهداری لاشه آن به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال به شکل کاملا اصولی و در مراکز مخصوص به انجام می رسد، اما در داخل کشور اگر فردی مبادرت به ذبح سنتی دام کند خطر انتقال بیماری از دام آلوده وجود دارد و افراد باید دراین زمینه احتیاط لازم را داشته باشند؛ بدین سبب سفارش ما این است که افراد حتما مبادرت به خرید دام از مراکز معتبر کرده و از ذبح سنتی آن اجتناب کنند.
او اشاره کرد: گوشت دام ذبح شده نیز پیش از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شوند. هنگام مصرف نیز باید گوشت به شکل کامل پخته شود.