راهکاری در پیش گیری از ناراحتی معده پس از مصرف ویتامین ها

طب اصیل: خراسان رضوی طبق گزارش مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری ایالات متحده آمریکا بیش از نیمی از مردم این کشور در طول هر ماه مکمل های غذایی استفاده می نمایند که ممکنست شامل مولتی ویتامین، مکمل روغن ماهی یا مکمل ویتامین B12 (که برای رژیم های غذایی وگان بسیار مهم است) باشد اما با مصرف مکمل ها، معده افراد هر چند وقت یکبار ممکنست احساس بدی پیدا کند همین طور مصرف تعدادی از مکمل ها و شرایط خاص می توانند موجب ایجاد حالت تهوع در فرد مصرف کننده شوند.
به نقل از هلث، برخی ویتامین ها (مانند ویتامین C) اسید بیشتری در خود دارند بدین سبب مصرف ویتامین های اسیدی با معده خالی ممکنست موجب ایجاد احساس تهوع در فرد شود. مکمل های آهن یا مولتی ویتامین های غنی شده با آهن نیز در صورت مصرف بدون غذا ممکنست موجب ایجاد حالت تهوع شوند.
داروهای مصرفی شما و حتی سایر ویتامین ها نیز می توانند با ویتامین های شما تداخل داشته باشند و شما احساس بیماری کنید. تعدادی از مکمل های ویتامین می توانند دارای مگادوز از یک ویتامین خاص باشند که می تواند بر سیستم بدن شما تاثیر بگذارد.
پیش از مصرف مکمل های خود برچسب آنرا برای درک مقادیر ویتامین A، D و E بررسی کنید. دوز بیش از اندازه این ویتامین ها در قرص های شما می تواند عامل احتمالی تهوع شما باشد.
از آنجا که ویتامین C به جذب آهن کمک می نماید، بهتر است این دو را همراه با کمی غذا مصرف کنید. به برچسب های ویتامین های خود نگاهی بیندازید تا دریابید کدام مکمل ها را با غذا مصرف کنید و کدام مکمل ها با معده خالی مانند ویتامین های A، D، E و K بهتر جذب می شوند.
مطمئن شوید که پزشک شما می داند کدام مکمل های ویتامینی را مصرف می کنید. مصرف آنها می توانند به شما در تعیین این که آیا ویتامین های شما در جذب داروهای شما تداخل دارند یا خیر کمک نماید.
طبق گفته کلینیک کلیولند ایالات متحده آمریکا، مصرف ویتامین ها پیش از یک تمرین ورزشی ممکنست ایده خوبی به نظر برسد اما ممکنست سیستم گوارش شما را مختل کند. در عوض، ویتامین ها را با وعده غذایی پس از تمرین خود مصرف کنید.

تعدادی از ویتامین ها اگر بصورت جویدنی یا پودری باشند ممکنست برای سیستم گوارشی شما آسان تر باشند. اگر می دانید ویتامین خاصی شما را بیمار می کند، اهتمام کنید دوز آنرا به نصف تقسیم کنید یعنی یک نوبت بامداد و یک نوبت عصر مصرف شود.
پزشک شما بهترین منبع برای اطلاع از کمبود ویتامین های شماست.
به این مورد دقت کنید که ممکنست نیازی به مکمل ویتامین نداشته باشید مگر این که سن شما بالای ۶۰ سال، حامله یا گیاهخوار باشید. اگر مکمل های خاص شما را بیمار می کنند، ویتامین های خودرا از انتخاب های غذایی سالم تر دریافت کنید.
بگفته دانشکده پزشکی هاروارد تعدادی از خطرات سلامتی در رابطه با دوزهای بالای برخی ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. به عنوان مثال، ویتامین A بیش از اندازه (به عنوان بتاکاروتن) با افزایش ریسک مبتلاشدن به سرطان ریه در افراد سیگاری مرتبط می باشد.
بدانید که مصرف بیش از اندازه مکمل های کلسیم و ویتامین D با سنگ کلیه مرتبط می باشد و مگادوز ویتامین E نیز می تواند منجر به خونریزی در مغز شود. ویتامین B۶ ممکنست خلق و خوی شما را بهبود بخشد و از قلب شما محافظت کند اما مصرف بیش از اندازه ویتامین B۶ در مدت طولانی ممکنست خطر لطمه عصبی را افزایش دهد.
به یاد داشته باشید که سازمان غذا و دارو مکمل های ویتامین را تایید نمی کند، بدین سبب هیچ تضمینی وجود ندارد که وعده های روی برچسب ویتامین فواید سلامتی مورد نظر شما را عرضه نماید.

منبع: