تشخیص سریع خطر سکته قلبی با چرخ دستی فروشگاه

به گزارش طب اصیل، ایسنا نوشت: بگفته دانشمندان، سنسورهای چرخ دستی های سوپرمارکت می تواند به تشخیص خطر بروز سکته کمک نماید.
مطالعه ای با ۲۱۵۵ شرکت کننده در فروشگاه های Sainsbury منجر به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی در ۳۹ نفر شد که از مبتلاشدن به این بیماری باخبر نبودند.
چرخ دستی های سوپرمارکت ها ممکنست با چرخ های ضعیف و قاب های زنگ زده شان شناخته شوند، اما پژوهشگران می گویند این چرخ دستی ها می توانند با کمک به شناسایی افراد در معرض خطر سکته بوسیله سنسورهای موجود در دسته هایشان، برای نجات جان انسان ها مفید باشند.
برمبنای گزارشی از بنیاد قلب بریتانیا، از هر ۴۵ نفر در بریتانیا، یک نفر گرفتار فیبریلاسیون دهلیزی(AF) است که موجب ایجاد ضربان غیرطبیعی قلب می شود و می تواند خطر سکته را افزایش دهد. در صورتیکه افراد ممکنست از مبتلاشدن به این عارضه ناآگاه باشند، شناسایی و تشخیص سریع آن می تواند مفید باشد.
حالا پژوهشگران یک رویکرد ابداعی برای شناسایی افراد در معرض خطر ارائه کرده ان و آن نصب سنسورهای الکتروکاردیوگرام(ECG) در دسته های چرخ دستی های سوپرمارکت جهت بررسی ضربان غیرطبیعی قلب بزرگسالان در هنگام خرید است.
این آزمایش که در چهار سوپرمارکت Sainsbury در طول سه ماه انجام شد، ۲۱۵۵ بزرگسال را پوشش داد.
به شرکت کنندگان گفته شد که دسته ی چرخ دستی را دستکم به مدت ۶۰ ثانیه نگه دارند. اگر حسگرها نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی را دریافت می کردند، یک ضربدر قرمز روی دسته روشن می شد، در صورتیکه اگر هیچ علامتی تشخیص داده نمی شد، یک تیک سبز روشن می شد. در یک غربالگری نبض همه ی شرکت کنندگان بررسی گردید.
نتایج، که در روز جمعه در کنگره ی علمی انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد، نشان داد که وقتی داده های نوارقلب ECG برای ۲۲۰ شرکت کننده که رضایت داده بودند داده های آنها تحلیل و بررسی شود و بطور بالقوه مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده بودند ازطریق یک متخصص قلب بررسی گردید و ۵۹ شرکت کننده به این بیماری مبتلا بودند که ۳۹ نفر از آنها از ابتلای خود ناآگاه بودند.
پروفسور یان جونز(Ian Jones) از دانشگاه جان مورز لیورپول، نویسنده این مطالعه، این ایده را که دسترسی به برخی جوامع دشوار است به چالش کشید.
با این وجود، این تیم می گوید، بطور معمول بدین سبب که حرکات دست، خواندن آنرا پیچیده می کرد، کار بیشتری برای بهبود دقت رویکرد مورد نظر، نیاز است و اشاره کرد که ۲۰ درصد از نوار قلب های این ۲۲۰ نفر نامشخص بودند. علاوه بر این، در صورتیکه این روش بین ۷۰ تا ۹۳ درصد مواقع افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را به درستی شناسایی می کرد، اما در تشخیص افراد بدون این علامت دقت کمتری داشت. بطور کلی، پژوهشگران تخمین زدند که تنها یک چهارم تا نیمی از افرادی که دارای فیبریلاسیون دهلیزی بودند هنگام بررسی این علایم را تجربه می کردند.
پروفسور جاناتان مانت(Jonathan Mant)، رییس گروه تحقیقاتی قلب و عروق در دانشگاه کمبریج که در این تحقیقات نقشی نداشت، می گوید که غربالگری جمعی برای فیبریلاسیون دهلیزی در بریتانیا انجام نشده است برای اینکه در مورد این که آیا انجام این کار مفیدست یا خیر، تردید وجود دارد. علت این است که امکان غربالگری برای شناسایی افرادی وجود دارد که گاه به گاه ضربان قلب غیرعادی دارند و مصرف دارو ممکنست بیش از این که مفید باشد به آنها لطمه برساند.
در صورتیکه مانت رویکرد چرخ دستی سوپرمارکت را نوآورانه توصیف کرد، اظهار داشت که تعداد نوارهای قلب نامشخص بسیار زیاد است و این خطر وجود دارد که خریداران با بی نظمی های گاه به گاه ضربان قلب که ممکنست نیازی به درمان نداشته باشند، مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شوند.
او همین طور اشاره کرد که کسانی که توسط حسگرها به عنوان مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده اند، نیاز به بررسی بموقع ازطریق یک متخصص دارند، که این احتمالاً باری اضافی بر خدمات بهداشتی تحمیل می کند.
رابرت استوری(Robert Storey)، استاد قلب و عروق در دانشگاه شفیلد، بر نیاز به ارزیابی بیشتر افرادی که توسط این سیستم شناسایی شده اند، تاکید کرد، اما از این تحقیق استقبال و اشاره کرد که در صورتیکه علاقه زیادی به دستگاه های پوشیدنی برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشت، خیلی از مردم به چنین ابزارهایی دسترسی ندارند.
او اظهار داشت: در نتیجه، ایده ی فراهم کردن امکان نظارت بر ریتم قلب با بهره گیری از چرخ دستی فروشگاهی ایده عال بنظر می رسد که ارزش بررسی دارد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از افراد برای نخستین بار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شدند و این می تواند بطور بالقوه از سکته تعدادی از این افراد پیشگیری کند.
۵۸۵۸