گزارش طب اصیل؛ گردشگری سلامت میانبری برای توسعه مبادلات اقتصادی و فرهنگی

طب اصیل: سیستان وبلوچستان باتوجه به دارا بودن ظرفیتهای مناسب در حوزه گردشگری سلامت می تواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی توریسم درمانی به شمار رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: یکی از حوزه هایی که می تواند تأثیر زیادی در توسعه گردشگری داشته باشد، گردشگری سلامت است.
گردشگری سلامت یا توریسم سلامت، بخش مهمی از صنعت توریسم است و به سفرهایی گفته می شود که با هدف دریافت خدمات درمانی و پزشکی انجام می شوند.
تاریخچه گردشگری سلامت به هزاران سال قبل بر می گردد که مردمان در گوشه و کنار دنیا، برای استراحت و درمان به کنار رودخانه ها و چشمه های آب معدنی می رفتند، از این حیث چشمه های آب گرم همیشه یکی از نقاط مهم گردشگری سلامت از سالیان دور بوده و هست که به تجدید قوای جسمی و روحی انسان ها کمک می نماید.
گردشگری سلامت محدود به یک حوزه خاص نیست، بلکه گردشگری سلامت را می توان از جنبه های مختلف بررسی و در سه دسته ورودی شامل مهاجرانی که از کشور زادگاه خود به یک کشور خارجی برای عمل جراحی و درمان بیماری سفر می کنند، دسته دوم برون مرزی که شامل افرادی است که برای درمان از کشور خود به دیگر کشورهای خارجی می روند و دسته سوم درون کشوری است که دربرگیرنده افرادی می شود که داخل کشور بمنظور معالجه بیماری به دیگر نقاط داخلی و شهرهای کشورشان سفر می کنند.
از این حیث با عنایت به توضیحات گفته شده خدمات گردشگری سلامت نیز به سه دسته گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی تقسیم می شود.
گردشگری سلامت مزایای بسیاری برای کشورهای میزبان به همراه دارد که ارتقای جایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه ای، مشارکت در بهداشت جهانی، ایجاد مشاغل و افزایش امکانات بهداشتی و درمانی، رشد و افزایش استانداردهای بهداشت جهانی، تبادل تجربه و دانش متخصصان و واردات ارز و ایجاد درآمد خارجی برای کشور میزبان قسمتی از آنست.
عزم و اراده میراث فرهنگی برای رونق گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه رونق گرفتن گردشگری سلامت عاملی مؤثر در رفع مشکلات اقتصادی می باشد، اظهار داشت: هم اکنون فرصت های مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت در استان به وجود آمده که می تواند به تبدیل شدن استان به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت منطقه کمک نماید.
رضا گنجعلی در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: سیستان و بلوچستان به دلیلهای مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی، وجود اماکن تاریخی و مذهبی، جاذبه های گردشگری و توریستی و همین طور برخورداری از مراکز، امکانات و تجهیزات مجهز پزشکی، فعالیت پزشکان مجرب و حاذق، پتانسیل بالا و ظرفیت مطلوبی برای جذب توریست سلامت دارد.
وی با اشاره به اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد گسترش و توسعه چشم گیر زیرساخت های بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط استان هستیم، افزود: گردشگری سلامت در توسعه استانی بسیار مؤثر است و می تواند به شرایط اقتصادی استان کمک نماید، چونکه هر توریست سلامتی که وارد استان می شود، چندین برابر ارزآوری بوجود آورده و اشتغال رونق می گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از حیث گردشگری یکی از استانهای دارای ظرفیت و مناسب به حساب می آید، تاکید کرد: هم اکنون بیشتر افرادی که به عنوان توریست سلامت جهت استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی مسافرت می کنند از کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان هستند.
وی با اشاره به اینکه در عرصه گردشگری سلامت در دو بخش توریسم توریسم درمانی و گردشگری سلامت برنامه هایی در دستور کار معاونت گردشگری سیستان و بلوچستان قرار دارد، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان قطب چشم پزشکی جنوب شرق به حساب می آید از این حیث با عنایت به این که درمان نقطه عطفی در سیستان و بلوچستان است، بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) پذیرای تعداد زیادی از بیماران از سراسر ایران و کشورهای همسایه است.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه چابهار نیز شهروندان پاکستانی می توانند بوسیله مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری، در عرصه زاهدان نیز افراد می توانند از زیرساخت شهرستان میرجاوه و یا بیماران افغان بوسیله شهرستان های هیرمند و زهک برای درمان خود از پتانسیل های موجود در این حوزه بهره مند شوند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان نمود: یکی دیگر از اقدامات در این حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد منسجم مجتمع های درمانی، اقامتی، پذیرایی و تجاری است که در این صورت نیاز نیست توریست برای رفع نیاز خود به خارج از این مراکز مراجعه کند.
وی اظهار نمود: در حوزه گردشگری سلامت این خطه ظرفیتهای بی نظیری دارد که دربرگیرنده آب درمانی، گل درمانی و ماسه درمانی است، بطور نمونه می توان با فعال کردن کویر لوت مبادرت به برندسازی ماسه درمانی کرد، از پدیده گل فشان ها نیز می توان به گل درمانی از منطقه پیرگل در شهرستان خاش و بندر تنگ در شهرستان چابهار بهره مند شد و یا از چشمه های آب گرم در شهرستان های ایرانشهر، بزمان، دلگان و سراوان و چشه آب ترش نصرت آباد در حوزه آب درمانی برای بهبود سلامتی استفاده نمود.
هم حالا که با اقبال خوب بیماران خارجی برای درمان در کشورمان روبرو می باشیم و توان علمی لازم و باکیفیت را در دو بخش پزشکان متخصص و امکانات و تجهیزات پزشکی و مراکز درمان داریم، توجه و دقت بیشتر دولتمردان و وزارتخانه های در رابطه با گردشگری سلامت، همچون وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت خارجه را می طلبد تا با هم افزایی و همکاری لازم، شاهد رونق گردشگری سلامت و حضور بیماران خارجی برای درمان در کشورمان باشیم.

منبع: