داروی عجیب ژاپنی سبب می شود دندان بیشتری در بیاورید!

به گزارش طب اصیل، زومیت نوشت: رشد دندان های جدیدی غیر از دندان های دائمی بیشتر شبیه به رویا است تا واقعیت؛ اما داروی جدید پژوهشگران ژاپنی در یک قدمی تحقق این رویای شیرین قرار دارد.
بعضی از کوسه ها، هرچند هفته یک مرتبه دندان های جدید درمی آورند. این درحالی است که تمساح ها درطول عمر طولانی خود هزاران بار صاحب دندان های جدید می شوند. علیرغم این توانایی جایگزینی بی انتها دندان چیزی است که ما و دیگر پستانداران از آن بی نصیب مانده ایم. ۳۲ دندان دائمی که تا بزرگسالی ما رشد می کنند، تمام چیزی است که درطول عمرمان به دست می آوریم.
اما به گزارش نیواطلس، حالا تیمی از دانشمندان ژاپنی مقرر است دارویی را آزمایش نمایند که به رویش دندان های جدید در انسان کمک می نماید.
برپایه برنامه ریزی انجام شده، کارآزمایی بالینی داروی جدید در ژوئن ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت. این کارآزمایی ابتدا روی شرکت کنندگانی صورت می گیرد که به بیماری بی دندانی (بیماری ژنتیکی نداشتن دندان) مبتلا هستند؛ البته دانشمندان درنظر دارند تا سال ۲۰۳۰ این درمان را در دسترس عموم قرار دهند.
کاتسو تاکاهاشی، محقق ارشد و رئیس بخش دندان پزشکی و جراحی دهان در بیمارستان مؤسسه ی تحقیقات پزشکی کیتانو در اوزاکا می گوید: «ایده ی روییدن دندان جدید، رؤیای هر دندان پزشکی است. من از زمانیکه دانشجوی تحصیلات تکمیلی بودم روی این مورد کار می کردم و مطمئن بودم که می توانم روزی آنرا محقق کنم.»
پیش ازاین محققان در مطالعه ای روی یک آنتی بادی متعلق به ژن در رابطه با حساسیت رحم ۱ (USAG-1) تمرکز کرده بودند. این آنتی بادی می تواند رشد دندان های جدید را در موش های مبتلا به بی دندانی تحریک کند.
دانشمندان دریافتند که USAG-1 برای سرکوب رشد دندان ها، با سایر پروتئین های بدن تعامل دارد. مسدودکردن این تعامل می تواند به سیگنال دهی پروتئین مورفوژنیک استخوان کمک نماید و درنهایت به رشد دندان های جدید منجر شود.
بعد از آزمایش روی موش ها در سال ۲۰۱۸، آزمایش های دیگر روی راسوهای اهلی هم با موفقیت مشابه در رویش دندان های جدید همراه بود. حیوانات هفتمین دندان جلویی را که شکل و ساختارش شبیه به نمونه های مجاور بود، رشد دادند. تاکاهاشی می گوید: «امیدواریم بتوانیم مسیر را جهت استفاده ی بالینی از دارو هموار نماییم.»
دانشمندان از سال ها پیش در تلاش بوده اند تا کد بیان ژنتیکی را که به حیواناتی مانند کوسه امکان رشد مداوم دندان ها را می دهد، رمزگشایی کنند؛ اما کاربردی سازی آن برای انسان تابحال دست نیافتنی بوده است.
۲۲۷۲۲۷