هرآنچه باید از روانشناسی تاریک بدانید!

به گزارش طب اصیل، زومیت نوشت: روانشناسی تاریک استفاده از دستکاری ذهن، متقاعدسازی و اجبار به صورتی است که امکان دارد به مخاطب صدمه بزند. با مبحث روانشناسی تاریک بیشتر آشنا شوید.
بیشتر مردم با مفهوم روانشناسی که مطالعه رفتار انسان است، آشنا هستند. باآنکه افراد کمتری در رابطه با مفهوم روانشناسی تاریک آگاهی دارند.
مبحث روانشناسی تاریک جنبه های تاریک تر طبیعت انسان مانند مهندسی افکار، کنترل ذهن و متقاعدسازی را در بر می گیرد. این حوزه از علم روانشناسی می تواند بسیار جذاب، اما درعین حال نگران کننده باشد.
به صورت معمول، روانشناسی تاریک امکان دارد بعنوان سو استفاده و دستکاری روان شناختی یا عاطفی شناخته شود. دستکاری روان شناختی نوعی تأثیر اجتماعی است که هدف آن تغییر رفتار یا برداشت دیگری ازطریق روش های غیرمستقیم، فریب آمیز یا پنهان است. دستکاری کنندگان با بهره برداری از صدمه پذیری و ضعف های افراد، می توانند به صورت نامحسوس آنها را به کارهایی تشویق کنند که در حالت معمول انجام نمی دهند.
روانشناسی تاریک متکی بر درک و بهره برداری از نقاط ضعف روانی انسان ها است. افرادی که دست به این کار می زنند، با درک نحوه تفکر و احساس افراد به سادگی می توانند دیگران را دستکاری کنند تا کاری را انجام دهند که آنها می خواهند. از رویکرد مذکور میتوان برای هر هدفی استفاده کرد؛ از واداشتن فرد برای خرید محصولی که به آن نیازی ندارد تا متقاعدکردن او برای ارتکاب جرم.
درحالی که روانشناسی تاریک می تواند برای اهداف پلید استفاده شود، بعضی از آن برای اهداف مثبت تر استفاده می نمایند. برای مثال، درمانگرها امکان دارد از روشهای فنی روانشناسی تاریک جهت کمک به بیماران برای غلبه بر ترس های خود استفاده نمایند.
سه گانه روانشناسی تاریک سه گانه روانشناسی تاریک گروهی از خصوصیت های شخصیتی است که اغلب به همراه هم در افرادی دیده می شود که رفتار دستکاری، سنگدلی و فقدان همدلی یا همدردی را نشان می دهند. درحالی که در بیشتر موارد هر سه خصوصیت در یک فرد دیده می شود، می توانند مستقل از هم وجود داشته باشند. افراد با هر تلفیقی از این صفات می توانند خطرناک باشند و باید از آنها اجتناب کرد.
خودشیفتگی خودشیفتگی یا نارسیسیسم نوعی اختلال شخصیتی است که با احساس کاذب مهم بودن و شیفتگی نسبت به خود مشخص می شود. افراد خودشیفته معمولاً دیگر را نسبت به خود بی اهمیت درنظر می گیرند و امکان دارد بیش ازحد بر دستاوردها یا ظاهر خود تمرکز کنند. علاوه براین، آنها اغلب انتظارات غیرواقعی از دیگران دارند و انتظار دارند همه به آنها توجه نمایند.

درحالی که خودشیفتگی می تواند مشکلی جدی باشد، بیشتر افراد دارای بعضی از خصوصیت های خودشیفتگی هستند. درواقع، باور به توانایی ها و تحسین موفقیت خود رفتاری طبیعی است. باآنکه کسانی که دارای سطوح ناسالم خودشیفتگی هستند، امکان دارد برای حل این مشکلات به کمک حرفه ای نیاز داشته باشند. اگر فرد بموقع اقدام نماید، درمان خودشیفتگی می تواند موثر باشد.
ماکیاولیسم ماکیاولیسم در روانشناسی به مجموعه ای از خصوصیت های شخصیتی اشاره دارد که می تواند با رفتارهای فریب آمیز و دستکاری همراه باشد.
طبق دیدگاه روانکاوانه، ماکیاولیسم را میتوان بعنوان نوعی مکانیسم دفاعی درنظر گرفت که افرادی که احساس ناامنی یا صدمه پذیری می کنند، از آن استفاده می نمایند. آنها از این رفتارهای دستکارانه برای محافظت از خود دربرابر تهدیدها یا حملات درک شده استفاده می نمایند. بااین حال، از دیدگاه مدرن تر، ماکیاولیسم بعنوان مجموعه ای از خصوصیت های شخصیتی در نظر گرفته می شود که حاصل تلفیقی از عوامل زیستی و تجربه احتماعی است.
صرف نظر از منشأ آن، ماکیاولیسم اغلب با نتایج منفی مانند خشم، بی اعتمادی و درگیری در روابط اجتماعی همراه می باشد. بنابراین، باآنکه امکان دارد از بین بردن اثر آن بر رفتار ما امکان پذیر نباشد، می توانیم اقداماتی برای به حداقل رساندن اثرات منفی آن بر زندگی خود انجام دهیم.
سایکوپاتی سایکوپاتی نوعی اختلال روانی است که خصوصیت آن فقدان همدلی و نداشتن عذاب وجدان و همینطور رفتارهای ضداجتماعی مانند دستکاری و فریب است. افراد سایکوپات اغلب جذابیت و کاریزمای بالایی دارند و می توانند دیگران را به سمت خود جلب کنند.
درحالی که سایکوپاتی اغلب با رفتارهای خشونت آمیز همراه می باشد، همه سایکوپات ها جنایت کار نیستند. بعضی از آنها امکان دارد در جامعه عملکرد نسبتا خوبی داشته باشند؛ باآنکه امکان دارد همچنان در روابط شخصی خود مشکل داشته باشند. اعتقاد بر اینست که سایکوپاتی ناشی از تلفیقی از عوامل ژنتیکی و تجربیات دوران کودکی است. درمانی برای سایکوپاتی وحود ندارد، اما اقداماتی برای مدیریت علایم آن وجود دارد.
روانشناسی تاریک کاملا واقعی است. باآنکه شاید همیشه برچسب روانشناسی تاریک به آن زده نشود، بازم دستکاری روان شناختی واقعیتی غم انگیزی بشمار می رود.
از روانشناسی تاریک در چه حوزه هایی استفاده می شود؟ درحالی که خیلی از افراد روانشناسی تاریک و دستکاری را کاملا غیراخلاقی درنظر می گیرند، بعضی از مشاغل همیشه از این روش ها استفاده می نمایند. برای مثال، افسران مجری قانون اغلب از روانشناسی تاریک برای گرفتن اطلاعات از مجرمان استفاده می نمایند. روانشناسان هم از روانشناسی تاریک برای درک ذهن انسان و کمک به افراد برای غلبه بر چالش های خود استفاده می نمایند.
در تعاملات اجتماعی روانشناسی تاریک در هسته خود به جنبه های تاریک تر طبیعت انسان مانند دستکاری، فریب و القای احساس گناهکاری اشاره دارد. این رفتارها خویش را به شکل های مختلفی در روابط بین فردی نشان می دهند. برای مثال، برخی امکان دارد از تاکتیک های مخفی یا استراتژی های فریب آمیز برای تخریب رقبای خود در محیط تجاری استفاده نمایند.
در روابط عاشقانه راه های زیادی جهت استفاده از اصول روانشناسی تاریک در روابط عاشقانه وجود دارد، اما هدف آن همیشه یکی است: به دست آوردن چیزی که از تعاملات عاشقانه خود می خواهید. یکی از روش های موثر برای پرورش حس قدرت و کنترل روی هدف دستکاری عواطف آنها است. برای مثال، فرد می تواند ضمن اشاره به این که شریک عشقی او هر لحظه امکان دارد او را از دست بدهد، ناامنی های وی را به بازی بگیرد. همینطور میتوان با تمجید و نادیده گرفتن عیب های وی (پدیده بمباران عشق) از تمایل وی برای تایید اجتماعی سوء بهره برد.
در تجارت و محل کار شایع رایج ترین استفاده از روانشناسی تاریک در بازاریابی و فروش باشد؛ جایی که در آن توانایی دستکاری واکنش های عاطفی افراد می تواند در محیط های رقابتی باعث برتری شود. استفاده از زبان متقاعدکننده و جذابیت های احساسی برای برانگیختن پاسخ هایی مانند ترس یا انزجار می تواند به شرکت کمک نماید تا از رقبای خود پیشی بگیرد و فروش خویش را افزایش دهد.

علاوه بر بازاریابی و فروش، روانشناسی تاریک می تواند به صورت استراتژی در اداره محل کار هم استفاده گردد. این شامل مواردی ماند تاکتیک های مذاکره و متقاعدسازی می شود که میتوان از آنها برای به دست آوردن نفوذ پنهانی روی دیگران بدون توسل به ابزارهای آشکار و خشن استفاده کردد.
در سیاست قرن ها است از روانشناسی تاریک در سیاست استفاده می شود و استفاده از آن در حال افزایش است. راه های زیادی جهت استفاده از روانشناسی تاریک در سیاست وجود دارد اما بعضی از رایج ترین کاربردها شامل بازی کردن با ترس ها، بهره برداری از صدمه پذیری ها، شستشوی مغزی و ایجاد تفرقه است. روانشناسی تاریک می تواند برای دستکاری عواطف مردم و وادار کردن آنها برای اقدام دربرابر منافعشان مورد استفاده قرار گیرد.
سیاستمدارانی که از روانشناسی تاریک استفاده می نمایند، اغلب در ایجاد تفکر «ما در مقابل آن ها» مهارت دارند که منجر به تفرقه و درگیری می شود. آنها همینطور امکان دارد تلاش کنند با ترس های مردم بازی کنند یا از صدمه پذیری های آنها سوء استفاده نمایند تا آنها را مجبور به رای دادن یا پشتیبانی از سیاست های خود کنند. درحالی که میتوان از روانشناسی تاریک برای اهداف شوم یا اهداف خوب استفاده کرد، اغلب در سیاست برای به دست آوردن قدرت یا برتری بر دیگران استفاده می شود.
در جنگ در زمان جنگ، کشورها از هر ابزاری که در اختیار دارند برای پیروزی استفاده می نمایند. این ابزارهای شامل جنگ روانی یا استفاده از تبلیغات و روشهای فنی دیگر برای تضعیف روحیه دشمن و اداره دشمن برای مبارزه می شود.
یکی از طریق های انجام این کار استفاده از روانشناسی تاریک و هدف قرار دادن عوامل روان شناختی است که باعث می شود افراد دست به رفتارهای مضر یا خودتخریب گر بزنند. با درک روانشناسی تاریک، کشورها می توانند استراتژی هایی را اجرا کنند که توانایی دشمن برای عملکرد بعنوان نیروی مبارزه گر را سست می کند. بعنوان مثال، آنها می توانند اطلاعات نادرستی را منتشر کنند که منجر به تصمیم گیری های ضعیف دشمن می شود. یا افرادی کلیدی را با پیام هایی مورد هدف قرار دهند که روحیه آنها را ضعیف می کند. روانشناسی تاریک می تواند سلاح قدرتمندی در جنگ باشد و نباید قدرت آنرا دست کم گرفت.
چه کسانی و با چه روش هایی از روانشناسی تاریک و تاکتیک های مهندسی افکار استفاده می کنند؟ روانشناسی تاریک و تاکتیک های مهندسی افکار اغلب توسط افراد در موقعیت های قدرت برای کنترل اطرافیانشان استفاده می شود. برای مثال، سیاستمداران امکان دارد از روانشناسی تاریک برای دستکاری رسانه ها برای مثبت نشان دادن خود استفاده نماید. فروشندگان از تاکتیک های دستکاری برای جذب مشتری و خرید محصولی استفاده می نمایند که به آن نیازی ندارند. رئیس یک مجموعه امکان دارد از روانشناسی تاریک برای کنترل کارکنان خود استفاده نمایند.
درواقع، نمونه هایی از روانشناسی تاریک را میتوان در تمام جنبه های زندگی مشاهده کرد. از روشهای فنی روانشناسی تاریک در حوزه هایی مانند روابط، تجارت، سیاست و موارد دیگر استفاده می شود. در ادامه به مثال هایی از کاربرد روانشناسی تاریک در زمینه های مختلف اشاره می نماییم.
جلب اعتماد ازطریق بمباران عشق بمباران عشق نوعی دستکاری روان شناختی است که در آن فرد عمدا از چاپلوسی، هدایا و توجه برای به دست آوردن کنترل بر شخص دیگری از آن استفاده می نماید. باآنکه این روش بیشتر در روابط عاشقانه استفاده می شود، می تواند در دوستی ها، روابط خانوادگی و محیط های کاری هم رخ دهد.

افرادی که از تکنیک بمباران عشق استفاده می نمایند، در اوایل رابطه به منظور ایجاد پیوند قوی، محبت و توجه بیش ازحدی نشان می دهند. آنها همینطور امکان دارد وعده های بزرگ یا هدایای بزرگی بدهند تا کنترل خویش را بیشتر کنند. با گذشت زمان، این افراد امکان دارد از حمایت خود دست بکشند و در عوض از انتقاد و کنترل عاطفی برای حفظ قدرت استفاده نمایند.
تکنیک چراغ گاز تکنیک چراغ گاز نوعی سوءاستفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر عمداً می کوشد حس حقیقت را در قربانی ضعیف کند. تکنیک چراغ گاز شکلی حیله گرانه از کنترل است که می تواند تاثیر مخربی بر سلامت روان قربانی داشته باشد. این روش معمولاً به تدریج آغاز می شود و فرد سو استفاده کننده تغییرات کوچکی را در محیط یا روال قربانی بوجود می آورد. هدف، ایجاد سردرگمی و تردید در ذهن قربانی است تا وی به خاطرات و ادراکات خود شک کند. با گذشت زمان، قربانی امکان دارد به سلامت عقل خود شک کند. اگر مشکوک هستید که درمعرض این تکنیکها قرار دارید، از دوست قابل اعتماد یا فرد متخصص کمک بگیرید.
رفتار پرخاشگری منفعل دستکاری روانشناختی به سبک پرخاشگری منفعل نوعی دستکاری عاطفی است که تشخیص آن می تواند دشوار باشد، چونکه اغلب به شکل رفتار طبیعی ظاهر می شود. این دسته افراد امکان دارد گوشه گیر یا بی علاقه به نظر برسند، اما در حقیقت واکنش شما به رفتارشان را به دقت زیرنظر دارند. آنها امکان دارد اطلاعات را مخفی کنند یا به جهت اینکه شما را مجبور به واکنش کنند، حرف های تحقیرآمیز بزنند.

اگر مشکوک هستید که کسی می کوشد شما را ازنظر عاطفی دستکاری کند، به حس درونی خود توجه کنید و اقدامات لازم را برای حفاظت از خود انجام دهید. امکان دارد دراین موارد نیاز باشد حد و مرزی تعیین کنید یا شبکه پشتیانی از افراد قابل اعتماد ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که شما مسئول شادی دستکاری کننده نیستند و نباید به او اجازه دهید احساسات شما را کنترل کند.
باج گیری عاطفی باج گیری عاطفی ابزار دستکاری روانی قدرتمند است که می تواند برای کنترل و استثمار دیگران استفاده گردد. این روش معمولاً شامل تهدید به خودداری از محبت یا تایید می شود تا قربانی خواسته های باج گیر را برآورده سازد.
باج گیران عاطفی اغلب از احساس گناه یا ترس استفاده می نمایند تا قربانیان خویش را وادار کنند کاری که آنها می خواهند انجام دهند. برای مثال، والدی امکان دارد تهدید کند که اگر فرزندنش از او اطاعت نکند، دیگر به او محبت نمی کند و باعث صدمه دیدن روابط و پریشانی عاطفی می شود.
حذف محبت یکی از تاکتیک های رایج دستکاری حذف محبت است که اکثرا با باج گیری عاطفی همراه می باشد. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد از امتناع از صحبت کردن با فرد تا خودداری از محبت فیزیکی و اغلب برای تنبیه شخص یا مجبور کردن او به انجام کاری استفاده می شود.
حذف محبت می تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد، چونکه از نیاز عمیق ما برای ارتباط و تایید بهره برداری می کند. وقتی این نیازهای ما قطع شود، می تواند باعث پریشانی بسیار زیادی برای ما شود. در بعضی موارد، درد قطع ارتباط با دیگری می تواند برای ایجاد انگیزه در آنها برای تغییر رفتار کافی باشد. درحالی که گرفتن محبت در کوتاه مدت امکان دارد نتایجی داشته باشد، راه سالمی برای تعامل با دیگران در طولانی مدت نیست و باعث صدمه عاطفی پایدار می شود.
گفتار متقاعدکننده سخنرانان دستکاری کننده اغلب از روشهای فنی روانشناسی تاریک برای متقاعد کردن مخاطبان خود برای انجام کاری چه خرید محصولی، رای دادن به کاندیدا یا پشتیبانی از یک جنبش استفاده می نمایند. در چنین متقاعدسازی تاریکی اغلب به جای استدلال منطقی بر جذابیت های عاطفی و مغالطه های منطقی تکیه می شود (استدلال هایی که امکان دارد قانع کننده به نظر برسند، اما مبتنی بر منطق معیوب و غیرمعتبر هستند).
تبلیغات فریب آمیز تبلیغاتی که متکی بر ادعاهای نادرست یا تصاویر گمراه کننده هستند، از روانشناسی تاریک برای ترغیب مردم برای اقداماتی استفاده می نمایند که امکان دارد به نفع آنها باشد یا نباشد.
بازجویی قهرآمیز بازجویی قهرآمیز تکنیک بحث برانگیزی است که توسط مجریان قانون و سازمان های اطلاعاتی استفاده می شود که در آن مظنونان برای فاش کردن اطلاعات تحت فشار روانی قرار می گیرند. درحالی که این روش در مواردی موثر است، ازنظر خیلی از افراد غیراخلاقی درنظر گرفته می شود.
کنترل ذهن شاید کنترل ذهن افراطی ترین نمونه روانشناسی تاریک باشد که در آن فرد یا گروهی به دنبال کنترل دیگران هستند. اغلب امکان دارد این مورد را درمورد رهبران فرقه ها مشاهده کنید که به کمک این رویکردها پیروان خویش را متقاعد می کنند هر دستوری را اجرا کنند.
خطرات استفاده از روانشناسی تاریک چیست؟ درحالی که برخی امکان دارد استدلال کنند که این عمل ذاتاً غیراخلاقی است، برخی براین باورند که استفاده از روانشناسی تاریک به نفع خود ضرری ندارد. باآنکه بسیاری متوجه نمی شوند که روانشناسی تاریک با خطرات بیشماری همراه می باشد، از دستکاری روانی و عاطفی گرفته تا سرقت هویت و جنایت فیزیکی.

شاید یکی از نگران کننده ترین خطرات روانشناسی تاریک توانایی آن در سوق دادن افراد به ارتکاب جنایات خشونت آمیز یا حتی قتل باشد.
افرادی که از روشهای فنی روان شناسی تاریک مانند چراغ گاز یا شرطی سازی اجتماعی استفاده می نمایند، امکان دارد با حس اعتماد به نفس جدیدشان احساس قدرت کنند و امکان دارد خودشان را برتر از دیگران بدانند. از آنجاییکه این افراد توجه زیادی به احساسات یا رفاه دیگران ندارند، امکان دارد برای اعمال کنترل بر دیگران آغاز به رفتار تهاجمی یا حتی جنایتکارانه کنند. علاوه بر این، حتی اعمال جزئی استثمار هم می تواند از کنترل بیرون برود و آغازگر آنها را به مسیر خطرناکی از ظلم شدید و عدم پشیمانی سوق دهد.

درحالی که روانشناسی تاریک امکان دارد در کوتاه مدت فوایدی داشته باشد، نتایج بلندمدت آن می تواند بسیار مضر باشد. اگر بخواهیم از روانشناسی تاریک در هر زمینه ای استفاده نمائیم، باید با احتیاط به این تکنیک نزدیک شویم و درک نماییم که همیشه خطراتی وجود دارد.
جمع بندی روانشناسی تاریک شاخه ای از مطالعات روانشناسی است که به جنبه های شرورانه رفتار انسان می پردازد. روشهای فنی روانشناسی تاریک می تواند شامل هر چیزی از مهندسی افکار و فریبکاری گرفته تا پرخاشگری و خشونت آشکار، اغلب درجهت منافع شخصی باشد. اگر مشکوک هستید که ازنظر عاطفی دستکاری یا کنترل می شوید، به حس درونی خود توجه کنید و اقداماتی را برای حفاظت از خود انجام دهید. امکان دارد لازم باشد مرزهایی تعیین کنید یا شبکه پشتیبانی از افرادی ایجاد کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید.
۲۲۷۲۲۷