تشخیص ۱۰۰ درصدی اوتیسم با نگاه به چشم

به گزارش طب اصیل، مهر نوشت: محققان تصاویری از شبکیه چشم کودکان ثبت و آنها را با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی یادگیری عمیق اسکن کردند تا اوتیسم را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهند.
یافته های این پژوهش از استفاده از هوش مصنوعی بعنوان ابزار رصد برای تشخیص زودهنگام بیماری بخصوص هنگامیکه دسترسی به متخصص کودکان محدود است، کارآمد بشمار می رود.
در پشت چشم، شبکه و اعصاب بصری در یک صفحه اوپتیکی به یکدیگر متصل می شوند. این بخش که امتدادی از سیستم عصبی مرکزی است، پنجره ای به مغز انسان است. محققان بر توانایی شان برای دسترسی سریع و غیرتهاجمی به این قسمت از بدن برای دستیابی به اطلاعات مهم در رابطه با مغز سرمایه گزاری نموده اند.
به تازگی محققان انگلیسی ابزارهایی غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام صدمه ابداع نموده اند و برای این منظور یک نور ایمن لیزر به شبکیه می تابانند. حالا محققان کالج یونسی در کره جنوبی با استفاده از تصاویر شبکیه که با الگوریتم هوش مصنوعی بررسی می شود، روشی برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) و علایم شدت آن در کودکان ابداع نموده اند.
محققان ۹۵۸ شرکت کننده با میانگین سنی ۷.۸ سال را استخدام و عکس شبکیه آنها را ثبت کردند. بدین سان آنها در کل ۱۸۹۰ تصویر در اختیار داشتند. نیمی از این کودکان از قبل مبتلا به ASD تشخیص داده شده بودند و نیم دیگر شرکت کنندگان عضو گروه کنترل بودند. علایم شدت این بیماری با استفاده از «برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم» (Autism Diagnostic Observation Schedule )سنجیده شد.
یک الگوریتم یادگیری عمیق با استفاده از ۸۵ درصد تصاویر شبکیه و نتایج تست های شدت علایم بیماری آموزش داده شد تا مدل هایی جهت بررسی ASD و شدت علایم ASD بسازد. ۱۵ درصد تصاویر باقیمانده برای آزمایش باردیگر آموزش داده شدند.
محققان در اینباره می گویند: مدلهای عملکردی نویدبخش در ایجاد تمایز بین ASD و TD(کودکان با رشد معمولی) با کمک تصاویر معمولی داشت که نشان داده است تغییرات در شبکیه در افراد مبتلا به ASD احیانا بعنوان نشانگر زیستی ارزش دارد. یافته های ما نشان داده است تصاویر شبکیه احیانا اطلاعاتی اضافی در رابطه با شدت علایم هم دارند.
هرچند به مطالعات بیشتری در این حوزه نیاز است، اما تحقیق پیش رو گامی مهم در توسعه ابزارهای بررسی ASD به حساب می آید و چالش های اضطراری مانند عدم دسترسی به متخصص کودکان را برطرف می کند.
۵۸۵۸

منبع: