تأثیر عجیب رنگ چشم بر یک توانایی مهم

به گزارش طب اصیل، صحبت ها در رابطه با رنگ های غیر تیره چشم مدت هاست که جریان دارد. حالا انسان شناسان در بریتانیا می گویند که چشم های آبی رنگ می توانند در شرایط کم نور دارای کمی تیزی شوند.
به گزارش طب اصیل، تقریبا یک نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان رنگ چشمی غیر از سیاه و قهوه ای دارند. در بعضی از جمعیت های اروپایی، این نسبت می تواند تا سه نفر از هر چهار نفر افزایش یابد.
به نقل از ایسنا، کیوکو یاماگوچی و شاگردش فیث ارین کین از دانشگاه جان مورز لیورپول در آزمایش اولیه خود این مورد را در ۳۹ داوطلب بزرگسال که تحت یک آزمایش چشمی ساده ۳۰ ثانیه ای کاهش شدت نور قرار گرفتند، بررسی کردند.
رنگ چشم های آنها با استفاده از یک راهنمای طبقه بندی که اخیرا توسعه یافته، بعنوان دسته های آبی یا قهوه ای تأیید شدند و مشخص شد ۲۵ نفر از آنها دارای چشم های آبی و ۱۴ نفر دارای چشم های قهوه ای روشن یا تیره هستند.
سپس مشاهده شد که آنهایی که چشمانی به رنگ آبی روشن داشتند، می توانستند کدهای تصویر شده روی دیوار را در نور بسیار کمتری بخوانند که نسبت به شرکت کنندگان چشم قهوه ای عملکرد بهتری داشتند.
با عنایت به این که این مطالعه مقدماتی روی افراد نسبتاً کمی انجام شده است و هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است، یافته های این آزمایش از این نظریه حمایت می کند که از دست دادن رنگدانه در عنبیه صفتی است که در بعضی جمعیت ها برای به حداکثر رساندن دید در محیط های کم نور تکامل یافته است.
چشم ها به هر رنگی که باشند، با مقادیر مختلفی از پروتئین ها مانند ملانین پر شده اند. دوزهای آزاد پروتئین موجود در چشم، آنرا تیره می کند و همینطور که رنگدانه کاسته می شود، پراکندگی نور از راه لایه های شفاف چشم به عنبیه رنگ آبی تری می بخشد که بی شباهت به این نیست که نور پراکنده شده در جو، رنگ آبی آشنای آسمان را به آن می بخشد.

منبع: