مغز مرد و زن تفاوت دارد؟

طب اصیل: دانشمندان با ابداع یک مدل هوش مصنوعی با دقت بیش از ۹۰ درصد، به بررسی تفاوت اسکن های فعالیت مغز زنان و مردان پرداختند.
به گزارش طب اصیل، برمبنای نتایج به دست آمده در مناطق مسئول رویاپردازی، حافظه و تصمیم گیری در مغز، تفاوت هایی بین دو جنس وجود دارد.
به نقل از روزیاتو، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد بتازگی قطعه جدیدی به پازلی اضافه کرده اند که از ایده ایجاد مغز برمبنای جنسیت بیولوژیک حمایت می کند.
وینود منون، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روان پزشکی و علوم رفتاری استنفورد و تیمش جهت بررسی مساله تفاوت های مغزی زنان و مردان یک مدل شبکه عصبی عمیق ایجاد کردند که قادر به طبقه بندی اسکن های مغزی در دو دسته زنان و مردان بود.
آنها با نشان دادن مجموعه ای از اسکن های تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) به هوش مصنوعی از آن خواستند که تشخیص دهد به مغز یک زن نگاه می کند یا یک مرد. پیش بینی هوش مصنوعی در این زمینه در بیش از ۹۰ درصد موارد درست بود.
بوسیله این فرایند، مشخص شد که کدام قسمت های مغز بسته به جنسیت تفاوت های ظریفی را نشان می دهند.
بیشتر تفاوت های کشف شده در حالت پیش فرض شبکه، استریاتوم یا جسم مخطط و شبکه لیمبیک هستند؛ مناطقی که در طیف وسیعی از فرآیندها ازجمله رویاپردازی، یادآوری گذشته، برنامه ریزی برای آینده، تصمیم گیری و بویایی نقش دارند.

منون اظهار داشت: «این مدرکی بسیار قوی است که نشان میدهد جنسیت یک عامل تعیین کننده قوی در سازمان مغز انسان است.»
یکی از تفاوت های عمده بین مدل هوش مصنوعی این تیم با مدلهای مشابه آن «قابل توضیح بودن» آن بوده است. برای اینکه هوش مصنوعی اغلب به این خاطر که یک «جعبه سیاه» است مورد انتقاد قرار می گیرد. به این معنا که اطلاعات را می گیرد و نتایج را پس می دهد، اما این که چطور به این نتایج رسیده اغلب معما باقی می ماند. اما در مورد مدل تیم استنفورد این طور نیست.
در این مطالعه تیم تحقیقاتی توانست به این نتیجه برسد که در تعیین جنسیت افراد، کدام بخش از مغز برای هوش مصنوعی مهم تر است. شبکه حالت پیش فرض، جسم مخطط و شبکه لیمبیک سه حوزه ای بودند که هوش مصنوعی بر آنها تمرکز داشت.
شبکه حالت پیش فرض (DMN) زمانی فعال می شود که فرد درحال خیال پردازی، یادآوری خاطرات یا فکر کردن درباره ی خودش باشد. استریاتوم یا جسم مخطط برای هماهنگی شناخت، ازجمله برنامه ریزی، تصمیم گیری و انگیزه مهمست و شبکه لیمبیک طیف وسیعی از عملکردهای مغز مانند احساسات، حافظه بلندمدت و حس بویایی فرد را پشتیبانی می کند.
علاوه بر تشخیص مغز مردان از زنان، دانشمندان تلاش کردند تا ببینند آیا می توانند از این اسکن ها برای پیش بینی چگونگی عملکرد یک فرد در آزمایش شناختی آزمایشگاهی بهره گیرند یا خیر.
آن چه دریافتند این بود که هیچ مدل هوش مصنوعی نمی تواند عملکرد همه را پیش بینی نماید. یکی می توانست عملکرد مردان را پیش بینی نماید و دیگری عملکرد زنان، اما هیچ کدام نمی توانستند هر دو را پیش بینی کنند.
این مساله نشان میدهد که خاصیت هایی که میان مردان و زنان متفاوت می باشد، بسته به جنسیت تاثیرات متفاوتی بر رفتار دارند.
پژوهشگران امیدوارند که این کار به روشن کردن بیماریهای مغزی که به روشی متفاوت بر زنان و مردان اثر می گذارد کمک نماید. به عنوان مثال، اوتیسم و پارکینسون در مردان شایع تر است، درحالی که ام اس و افسردگی در زنان شیوع بیشتری دارد.
۵۸۵۸

منبع: