چسب جادویی ساخته شد

به گزارش طب اصیل، پژوهشگران مؤسسه Wyss و Harvard SEAS با تشکیل یک چسب انقلابی که فوری هیدروژل ها را به هم پیوند می دهد، یک شگفتی پزشکی را رقم زده اند.
به گزارش طب اصیل، به نقل از آی ای، این نوآوری می تواند امکان اتصال بدون درز بافت های چاپ شده زیستی، آب بندی فوری زخم های دارای نشت خون و قرار دادن محکم دستگاه های کاشتنی را فراهم آورد.
به نقل از ایسنا، هیدروژل ها مواد همه کاره ای هستند که به سبب شباهت شان به بافت های انسانی در خیلی از کاربردهای زیست پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. این کاربردها از عرضه دارو تا بهبود زخم ها و ساختن بافت های جدید را شامل می شود.
هیدروژل ها بی خطر هستند، چونکه شباهت زیادی به ساختار و شیمی بدن دارند. با این وجود، اتصال سریع و مطمئن این پلیمرهای هیدروژل به یکدیگر همواره چالش برانگیز بوده است. روش های فعلی احتیاج به بهبود در قدرت و سرعت دارند که اغلب به فرآیندهای پیچیده و زمان بر نیاز دارند.
هسته اصلی این نوآوری «کیتوزان» است که یک پلیمر طبیعی است که از پوسته سخت پوستان مانند میگو و خرچنگ به دست می آید. این ماده به سبب زیست سازگاری، زیست تخریب پذیری و ماهیت غیر سمی خود شناخته شده است که آنرا به یک نامزد ایده آل برای کاربردهای پزشکی تبدیل می کند.
پژوهشگران این مطالعه یک لایه نازک از کیتوزان را روی سطوح هیدروژل هایی که می خواستند به هم متصل کنند، اعمال کردند. این لایه به سرعت آب هر دو هیدروژل را جذب کرد و سبب شد مولکول های قند آن با مولکول های پلیمری موجود در ژل ها مخلوط شوند.