مچ بندی که مبتلا شدن به آلزایمر را اخطار می دهد

به گزارش طب اصیل، پژوهشگران «دانشگاه جانز هاپکینز» در یک پژوهش جدید نشان داده اند که میتوان آلزایمر را با یک مچ بند تشخیص داد.
به گزارش طب اصیل، پژوهش جدید انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی «دانشگاه جانز هاپکینز»(JHU) نشان داده است که نظارت بر الگوهای فعالیت روزانه با استفاده از یک مچ بند امکان دارد علایم هشداردهنده اولیه را در خصوص آغاز بیماری آلزایمر تشخیص دهد.
به نقل از ایسنا، پژوهشگران، داده های حرکتی به دست آمده از دستگاههای ساعت مچی معروف به «اکتیگراف»(Actigraph) را تحلیل کردند. این داده ها از ۸۲ شخص مسن به دست آمدند که از نظر شناختی سالم بودند و در یک پژوهش بلندمدت پیرامون پیری شرکت داشتند. تجمع آمیلوئید بتا در مغز بعضی از شرکت کنندگان مشاهده شد که با پت اسکن بررسی شده بود. تجمع پروتئین آمیلوئید بتا در مغز، یکی از خصوصیت های اصلی بیماری آلزایمر است.
پژوهشگران با استفاده از یک روش آماری حساس، تفاوت های قابل توجهی را بین این گروه دارای «آمیلوئید مثبت» و شرکت کنندگان دارای «آمیلوئید منفی» طی دوره های فعالیت روزانه در بازه های زمانی متفاوت پیدا کردند.
دکتر «آدام اسپیرا»(Adam Spira)، استاد دپارتمان سلامت روان در دانشگاه جانز هاپکینز، اظهار داشت: ما باید این یافته ها را در پژوهش های بزرگ تر تکرار نماییم، اما جالب است که حالا تفاوت مشابهی را بین افراد مسن دارای آمیلوئید مثبت و آمیلوئید منفی در دو پژوهش متفاوت مشاهده کرده ایم.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که شاید روزی اکتیگراف ها بتوانند به تشخیص دادن بیماری آلزایمر در مراحل اولیه قبل از آغاز اختلالات شناختی قابل توجه کمک کنند.

منبع: