بازگشت بینایی به افراد نابینا

به گزارش طب اصیل، در دورانی که به لطف پیشرفت فناوری مرز بین فیلمهای علمی تخیلی و حقیقت درحال کم رنگ شدن است، نورالینک بعنوان یکی از استارتاپ های خبرساز دنیا، هدف های جاه طلبانه ای را با اتکا بر علم دنبال می کند.
به گزارش طب اصیل، نورالینک مشغول کار روی تراشه ی جدیدی به نام Blindsight (کوربینی) است که درنهایت بینایی را به افراد نابینا برمی گرداند. خبر توسعه‌ی بلایندسایت را شخص ایلان ماسک و بعد از دستاورد مهم نورالینک برای کاشت تراشه ی «تله پاتی» در مغز فرد ۲۹ ساله ی کم توان اعلام نمود.
به نقل از زومیت، تله پاتی نخستین تراشه ی نورالینک است که با موفقیت وارد مغز فردی ۲۹ ساله شده و به او امکان داده است تا ازطریق افکارش ماوس کامپیوتر را کنترل کند و مشغول تجربه ی بازی شطرنج شود. بلایندسایت پروژه ی بعدی نورالینک خواهد بود.
روند کار بلایندسایت با ثبت داده های بصری ازطریق دوربین شروع خواهد شد. درادامه، داده ها به واسطه ی کامپیوتر پردازش می شوند تا فرمتشان به حالتی دربیاید که مغز توانایی درک آنها را داشته باشد؛ یعنی تکانه ی الکتریکی. تراشه ی نورالینک که در مغز فرد حضور دارد، بعد از دریافت تکانه های الکتریکی، قشر بینایی را با الگوهایی تحریک می کند. با این کار میتوان ادراک بصری طبیعی مغز را تقلید کرد.

منبع: