مطالعات نشان می دهد؛ برخی ژن ها خطر حمله قلبی را در افراد پراسترس می افزایند

به گزارش طب اصیل، یک مطالعه جدید نشان داده است افرادی که استرس ژنتیکی دارند، بعد از رویدادهای پراسترس یا زمان های ناآرام، بیشتر گرفتار حملات قلبی می شوند.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند افرادی که دارای نمرات ژنتیکی بالاتر از حد میانگین در رابطه با روان رنجوری و استرس هستند، ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که بعد از دوره های استرس زا گرفتار حمله قلبی شوند.
علاوه بر این، این افراد پریشان اگر دارای اضطراب یا افسردگی هم بودند بیشتر از سه برابر بیشتر در معرض حمله قلبی در زمان های استرس زا بودند.
دکتر «شادی ابوهاشم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی هاروارد، در اینباره اظهار داشت: «ما دریافتیم افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد استرس هستند، بعد از این رویدادهای استرس زا، احتمال حمله قلبی به صورت قابل توجهی بالاتری دارند.»
برای این مطالعه، محققان داده های نزدیک به ۱۸۵۰۰ شرکت را تحلیل و بررسی کردند.
محققان نمرات استرس ژنتیکی را در بین افرادی که بعد از زمان های استرس زا گرفتار حمله قلبی شده اند را با افرادی که در زمان های آرام تر گرفتار حمله قلبی شده اند و افرادی که هیچگاه گرفتار حمله قلبی نشده اند، مقایسه کردند.
افرادی که نمرات استرس ژنتیکی بالاتر از میانگین داشتند، ۳۴ درصد بیشتر از سایر زمان های سال در معرض خطر حمله قلبی بودند، حتی بعد از آنکه محققان سایر عوامل خطر قلبی سنتی را در نظر گرفتند.
به گفته محققان، نمرات بالای استرس ژنتیکی افراد را بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار می دهد. داشتن اضطراب یا افسردگی تقریبا یک چهارم ارتباط بین استرس ژنتیکی و حملات قلبی ناشی از استرس را تشکیل می دهد.
محققان دریافتند افرادی که تلفیقی از خطر ژنتیکی بالاتر از حد متوسط برای استرس و اضطراب یا افسردگی داشتند، ۳.۲ برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی بعد از یک دوره استرس زا بودند.
ابوهاشم اظهار داشت: «غربالگری همه افراد از نظر استعداد ژنتیکی برای استرس امکان پذیر نیست، اما این یافته ها همچنان می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر حمله قلبی با غربالگری اضطراب یا افسردگی کمک نماید.»
وی در ادامه اضافه کرد: «اکنون می دانیم که عوامل خاصی سبب افزایش حملات قلبی در افرادی که در معرض خطر هستند وجود دارد. ما به صورت بالقوه می توانیم آن افراد را با غربالگری ها و مداخلاتی مانند ورزش، یوگا، تمرکز حواس یا سایر رویکردهایی که با کاهش اضطراب و افسردگی و همینطور با کاهش خطر قلبی عروقی مرتبط می باشد، هدف قرار دهیم.»