ویروس ها چطور کلاهبرداری می کنند؟

طب اصیل: تحقیقات اخیر، دنیای اجتماعی جدیدی از ویروس ها نمایان کرده؛ دنیایی مملو از فریب، همکاری و توطئه و نشان میدهد ویروس ها فقط به عنوان عضوی از یک جامعه معنا پیدا می کنند.
به گزارش طب اصیل، از زمانی که ویروس ها در اواخر دهه ۱۸۰۰ شناخته شدند، دانشمندان آنها را از بقیه اشکال حیات متمایز کردند. ویروس ها بمراتب کوچک تر از سلول ها بودند و در داخل پوسته های پروتئینی شان چیزی بیش از ژن ها را حمل می کردند. آنها نمی توانستند رشد کنند، ژن های خودرا کپی کنند یا کارهای زیادی انجام دهند. پژوهشگران فرض را بر این گذاشتند که هر ویروس یک ذره منفرد است که به تنهایی در جهان حرکت می کند و تنها در صورتی قادر به تکثیر است که به سلول مناسبی برخورد کند که بتواند از آن استفاده نماید.
به نقل از ایسنا، مارکو ویگنزی (Marco Vignuzzi)، ویروس شناس در لابراتوار های بیماریهای عفونی آژانس علوم، تحقیقات و فناوری سنگاپور، می گوید که این سادگی همان چیزی بود که در وهله اول خیلی از دانشمندان را به سمت ویروس ها جذب کرد.
ما اهتمام می کردیم تقلیل گرا باشیم و تقلیل گرایی نتیجه داد. مطالعات روی ویروس ها برای تولد زیست شناسی مدرن بسیار مهم بود. آنها با نداشتن پیچیدگی سلولی، قوانین اساسی در مورد نحوه عملکرد ژن ها را آشکار کردند. اما تقلیل گرایی ویروسی هزینه ای هم به همراه داشت، ویگنزی می گوید: با فرض ساده بودن ویروس ها، این احتمال که ممکنست به روش هایی که هنوز درباره ی آنها نمی دانیم نیز پیچیدگی داشته باشند، نادیده گرفتیم.
برای مثال، اگر ویروس ها را بسته های مجزایی از ژن ها در نظر بگیریم، تصور این که آنها زندگی اجتماعی داشته باشند، بی مدلول خواهد بود. اما ویگنزی و یک مکتب جدید از ویروس شناسان همفکرش، آنرا اصلا بی مدلول نمی دانند. در دهه های اخیر، آنها تعدادی از مشخصه های عجیب ویروس ها را کشف کرده اند که اگر ویروس ها را ذراتی تنها در نظر بگیریم، این مشخصه ها معنایی نخواهند داشت. آنها درحال کشف دنیای اجتماعی پیچیده ای از ویروس ها هستند. جامعه ویروس شناسان، معتقدند که ویروس ها تنها به عنوان عضوی از یک جامعه معنا پیدا می کنند.
مسلما، زندگی اجتماعی ویروس ها کاملا شبیه زندگی سایر گونه ها نیست. ویروس ها مانند انسان ها سلفی در رسانه های اجتماعی پست نمی کنند، در بانکهای مواد غذایی داوطلب نمی شوند و مرتکب سرقت هویت نمی شوند. برای تغذیه ملکه خود مانند زنبور عسل شهد جمع آوری نمی کنند. با وجود این، جامعه ویروس شناسان معتقدند که ویروس ها تقلب می کنند، همکاری می کنند و به روش های دیگری با ویروس های همکار خود تعامل دارند.

منبع: