رییس زاده: بیشترین شکایات قصور پزشکی مربوط به عمل های زیبایی است

به گزارش طب اصیل، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: بیشترین شکایات به این سازمان در ارتباط با جراحی های زیبایی، زیبایی های پزشک عمومی و دندانپزشکی است و در رتبه بعدی، شکایات در ارتباط با حوزه زنان و زایمان است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، محمد رئیس زاده شامگاه جمعه درمیان خبرنگاران با تاکید بر جایگاه بی نظیر شیراز در علم پزشکی، به تشریح چالش ها و دغدغه های جامعه پزشکی پرداخت و چاره هایی برای ارتقا سلامت و آبروی جامعه پزشکی عرضه داد.
وی ضمن اشاره به سابقه درخشان پزشکی در شیراز از دوران باستان تا امروز، اظهار داشت: شیراز را می توان پدر پزشکی دنیا نامید. طب یونان، طب اسلامی دوران بوعلی سینا و طب مدرن، همگی ریشه هایی در این شهر کهن دارند. حتی در دوران هخامنشیان علم پزشکی در شیراز پاسارگاد جایگاه ویژه ای داشته است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه پزشکی شیراز امروز از لحاظ توان علمی، مهارتی، زیرساخت ها، تجهیزات و تکنولوژی کم نظیر است، اضافه کرد: مجموعه این عوامل سبب شده تا جایگاه پزشکی در شیراز منحصر به فرد بوده و این شهر نه فقط در سطح کشور، بلکه در منطقه آسیا هم رتبه های برجسته ای در تعدادی حوزه ها مانند پیوند اعضا و کبد داشته باشد.
رئیس زاده مهم ترین دغدغه جامعه پزشکی را خدمات رسانی به مردم و حفظ آبروی پزشکی سرزمین دانست و اظهار داشت: برای تحقق این امر، نیازمند ارتقا جایگاه و شأن جامعه پزشکی هستیم که متاسفانه در سالیان اخیر مبتلا به اختلال و بی ثباتی در درک جایگاه آن، هم در بین جامعه پزشکی و هم در بین مردم و مسئولان شده ایم.
وی همینطور به چالش های دیگر جامعه پزشکی که شامل معیشت و اقتصاد، کیفیت آموزش پزشکی، مداخلات بدون مجوز و مسایل قضایی و حقوقی است، اشاره نمود و اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی به جد پیگیر حل این چالش ها در تعامل با دستگاههای حاکمیتی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به بحث تعرفه گذاری پزشکی و مشکلات ناشی از عدم پرداخت بموقع و کافی تعرفه ها توسط بیمه ها پرداخت و با انتقاد از رشد ناکافی تعرفه ها در مقایسه با تورم و هزینه های واقعی، اضافه کرد: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه ها، دردی از مشکلات ما را دوا نمی کند، چونکه بیمه ها ماه ها تعرفه ها را پرداخت نمی کنند. ضمن این که بخش عمده ای از تعرفه ویزیت، صرف هزینه های جاری مطب مانند اجاره، منشی، آب، برق و مالیات می شود و سهم واقعی پزشک ناچیز است.
رئیس زاده ریشه مشکلات اقتصادی حوزه سلامت و پدیده زیرمیزی را نه زیاده خواهی پزشکان، بلکه عدم اجرای قانون و فرسودگی ساختار بیمه ها دانست و خاطرنشان کرد: تا وقتی که به ریشه مشکلات نپردازیم و قیمت واقعی را پایین نگه داریم، معضل زیرمیزی و مهاجرت پزشکان و افت کیفیت درمان همچنان ادامه خواهد داشت.

افزایش ظرفیت ها، ظلم آشکار به کیفیت و آینده سلامت کشور

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه برخورد با مقوله پیچیده آموزش پزشکی با نگاهی ساده انگارانه مشکلات عمیقی را ایجاد می کند، اظهار داشت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی در چهار سال گذشته، برمبنای تصمیم هیأت امنای دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰، بدون درنظر گرفتن زیرساخت ها و نتایج طولانی مدت انجام شده است.
وی این افزایش را بی سابقه و غیرمنطقی دانست و افزود: در طول ۴۲ سال بعد از انقلاب، ظرفیت پذیرش پزشکی بتدریج به حدود ۸ هزار نفر در سال رسیده بود، اما در چهار سال اخیر، این رقم به ۱۶ هزار نفر در سال افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که در طول چهار سال به اندازه ۴۲ سال قبل ظرفیت پذیرش به وجود آمده است.
رئیس زاده اظهار داشت: خودکفایی در عرصه پزشکی منجر به عدم نیاز به متخصص از خارج و عدم اعزام بیمار به خارج از کشور شده است، حال این سوال پیش می آید که چرا با این اقدامات، شأن و جایگاه پزشکان درحال خدشه دار شدن است؟
وی همینطور به بحث دانشگاه های علوم پزشکی غیرانتفاعی اشاره نمود و افزود: مجوز دادن به دانشگاه های علوم پزشکی غیرانتفاعی، با وجود این که ظاهراً در امتداد افزایش دسترسی مردم است، در حقیقت نابودی آموزش پزشکی کشور و سلامت مردم را بهمراه دارد. این اقدام، در حالی صورت می گیرد که خیلی از فارغ التحصیلان پزشکی، به علت عدم تناسب تعرفه ها با هزینه های زندگی با مشکل مهاجرت شغلی و حتی جغرافیایی مواجهند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه به آمار مهاجرت پزشکان پرداخت و اضافه کرد: برمبنای آمارهای نظام پزشکی در سالیان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، شاهد رشد قابل توجهی در درخواست های مهاجرت پزشکان بودیم. باآنکه با مداخلات صورت گرفته در سال ۱۴۰۳، این روند کاهشی ۱۸ درصدی داشته است، اما این مساله همچنان نگران کننده است.
بیشترین شکایات از سازمان علوم پزشکی مربوط به عمل های زیبایی است
رئیس زاده با اشاره به اینکه بیشترین شکایات ثبت شده در این سازمان مربوط به اعمال زیبایی، همچون جراحی های زیبایی، زیبایی های پزشک عمومی و دندانپزشکی است و در رتبه های بعدی، شکایات مربوط به حوزه زنان و زایمان قرار دارند و اظهار داشت: تفاوت معناداری دراین خصوص بین استانهای مختلف وجود ندارد.
وی درباب مسئولیت اجتماعی پزشکان و نظام پزشکی افزود: سازمان نظام پزشکی با وجود صنفی بودن، وظایف حاکمیتی را بر عهده دارد. ما به شکایات مردم از پزشکان رسیدگی می نماییم و در بالاتر از ۷۰ درصد موارد به نفع مردم حکم صادر می شود. این خود بزرگترین خدمت اجتماعی ما به مردم است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور جامعه پزشکی را به سه طیف تقسیم کرد و اضافه کرد: قسمتی از پزشکان، کاملا پایبند سوگندنامه بقراط و اخلاق حرفه ای هستند که تعدادشان قاطبه جامعه پزشکی را تشکیل می دهد و نمره ۲۰ را دریافت می کنند. عده ای هم نگاهی صرفا بیزینسی به طبابت دارند که مردود هستند و بالاخره، عده ای در بین این دو طیف قرار دارند که سیاستگذاری های نادرست، مانند تعرفه های پایین آنها را به سوی رفتار نادرست سوق می دهد.
وی خاطرنشان کرد: تنها حدود ۷ تا ۸ درصد از جامعه پزشکی پتانسیل دریافت زیرمیزی را دارند و اکثریت جامعه پزشکی متعهد به خدمت به مردم هستند.

بخش خصوصی در عرصه درمان با تعرفه های فعلی توان سرمایه گذاری ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه دولت وظیفه حاکمیتی در ساخت بیمارستان و عرضه خدمات در مناطق محروم را دارد، اما محدودیت منابع، این امر را دشوار می کند، اظهار داشت: اکنون تعرفه های درمانی بگونه ای است که بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری در عرصه بهداشت و درمان نیست و این مساله باعث شده تا رشد بیمارستان های خصوصی در سالیان اخیر به شدت کاهش پیدا کند.
وی ضمن اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه سلامت، افزود: اگر دولت به این سیاستها عمل کند و سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) را از متوسط منطقه بالاتر ببرد، وضعیت بهبود خواهد یافت. اکنون سهم سلامت از GDP به زیر چهار و نیم درصد رسیده است، در حالیکه طبق قانون باید بالای ۹ درصد باشد. این کاهش چشم گیر، مشکلات فراوانی را برای حوزه سلامت بوجود آورده است.
رئیس زاده همینطور به آمار جامعه پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: اکنون بالاتر از ۱۶۷ هزار پزشک در کشور داریم که نسبت به ابتدای انقلاب، تعداد پزشکان عمومی ۱۴ برابر و تعداد متخصصان، حدود ۴۵ برابر شده است. علیرغم این افزایش چشم گیر، در تعدادی تخصص ها همچون اطفال، بیهوشی، عفونی، طب اورژانس، جراحی عمومی، داخلی، جراحی قلب و جراحی اطفال با کمبود مواجه هستیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با رد آمارهای انتشار یافته درباب کمبود پزشک در تعدادی حوزه ها، این آمارها را غیرعلمی و نادرست دانست و خاطرنشان کرد: مقایسه تعداد پزشک در ایران با کشورهایی مانند گرجستان، ملاک درستی نیست و نباید مبنای تصمیم گیری قرار گیرد. سطح سلامت عمومی به مؤلفه های گوناگونی بستگی دارد و نمی توان تنها با اتکا به تعداد پزشکان، وضعیت سلامت را سنجید. به اجمال، رییس سازمان نظام پزشکی کشور به بحث تعرفه گذاری پزشکی و مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع و کافی تعرفه ها توسط بیمه ها پرداخت و با انتقاد از رشد ناکافی تعرفه ها در مقایسه با تورم و هزینه های واقعی، افزود: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه ها، دردی از مشکلات ما را دوا نمی کند، چراکه بیمه ها ماه ها تعرفه ها را پرداخت نمی کنند. وی این افزایش را بی سابقه و غیرمنطقی دانست و اضافه کرد: در طول ۴۲ سال پس از انقلاب، ظرفیت پذیرش پزشکی رفته رفته به حدود ۸ هزار نفر در سال رسیده بود، اما در چهار سال اخیر، این رقم به ۱۶ هزار نفر در سال افزوده شده است. بیشترین شکایات از سازمان علوم پزشکی مربوط به عمل های زیبایی است رییس زاده ضمن اشاره به این که بیشترین شکایات ثبت شده در این سازمان مربوط به اعمال زیبایی، همچون جراحی های زیبایی، زیبایی های پزشک عمومی و دندانپزشکی است و در رتبه های بعدی، شکایات مربوط به حوزه زنان و زایمان قرار دارند و عنوان کرد: تفاوت معناداری دراین خصوص بین استان های مختلف وجود ندارد.

منبع: