انحصار دارویی رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد

به گزارش طب اصیل دارو بعنوان یک کالای استراتژیک، نقش بسزایی در روابط تجاری کشورها بر عهده دارد و حتی توانسته موجبات قدرت نمایی کشورها را هم رقم بزند.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، تولید داروهای بیماری های خاص و صعب العلاج، همواره در اختیار چند کمپانی دارویی در دنیاست که گاها همین شرایط، سبب شده تا قدرت نمایی کمپانی ها برای سایر کشورها که نیازمند این دسته از داروها هستند، به رخ کشیده شود. داروهای ضد ام اس، همچون داروهایی هستند که تولید آنها نیازمند دانش و تکنولوژی پیشرفته ای است که بطور قطع تعداد معدودی از کشورها به این دانش و تکنولوژی دسترسی دارند. دکتر صدیقه سادات نعیمی مدیر پژوهشی شرکت توفیق دارو، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کار تحقیقاتی برای تولید داروی «گلاتیرامر استات» از سال ۸۹ در شرکت توفیق دارو شروع شد و ما توانستیم در سال ۹۱ به دانش فنی این دارو و ساخت ماده موثره آن دست یابیم.وی با بیان این مطلب که برند اصلی این دارو متعلق به یک شرکت اسرائیلی است، اضافه کرد: با عنایت به اینکه این دارو برای کنترل بیماری ام اس استفاده می گردد و امکان واردات آن به کشور وجود نداشت. از این رو ما سعی کردیم با ساخت ماده موثره بر تهیه فرمولاسیون آن نسبت به تولید گلاتیمیر استات در شرکت های داخلی اقدام نماییم.یعقوب حقیقت نیا مدیرعامل شرکت توفیق دارو وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری تولید داروی «گلاتیرامر استات»، اظهار داشت: برند اصلی این دارو متعلق به یک شرکت اسرائیلی بوده و تا به امروز حتی یک عدد از این دارو وارد ایران نشده است.وی اضافه کرد: ما توانستیم دانش فنی و فرمولاسیون تولید این دارو را در شرکت توفیق دارو به دست بیاوریم و بر همین مبنا با یکی از بزرگ ترین شرکت های ترکیه ای برای تولید آن در این کشور به توافق رسیدیم.حقیقت نیا با تاکید بر اینکه تکنولوژی ساخت این دارو بومی بوده، اضافه کرد: ما توانستیم با بهینه سازی فرمولاسیون این دارو، اثردهی آن را قابل رقابت با برند خارجی نماییم.در همین راستا متخصصان داخلی در یک شرکت تولید کننده داروی ایرانی، با عنایت به دستورالعمل های جدید در کنترل فشار خون و بررسی داروهای مصرف شده در بازار کشورهای توسعه یافته، اقدام به تولید داروهای ترکیبی کردند. این داروها از داروهای قلبی عروقی و در دسته داروهای ضد فشار خون طبقه بندی می شوند.این نخستین بار است که یک شرکت داروسازی در ایران موفق به تولید ترکیب سه دارو برای درمان فشار خون شده است.این بسته دارویی کنترل فشار خون شامل چهار محصول با نام های والزودک (VALZODEC)، والزومیکس (VALZOMIX)، والزودک ـ اچ سی تی (VALZODEC HCT ) و والزومیکس اچ سی تی (VALZOMIX HCT) است. «والزودک اچ سی تی» از ترکیب دو داروی کنترل فشار خون «والسارتان» و «هیدرو کلروتیازید» تولید شده است.
دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از چند داروی ضد ایدز و هپاتیت در شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه، اظهار داشت: خوشحالیم که کمتر از یک سال بعد از ورود این دارو به بازارهای بین المللی، دوستان ما در استان کرمانشاه توانستند این دارو را تولید کنند و قیمت آن در ایران یک دهم داروهای خارجی است.
وی اضافه کرد: همچون داروهایی که برای نخستین بار به بهره برداری می رسد یک قلم برای پیشگیری هپاتیت B و یک قلم برای هپاتیت C و یک قلم برای پیشگیری از ایدز است و ۲ قلم دیگر پیش از عید به بهره برداری رسیده که در مجموع امروز ۵ قلم داروی جدید بهره رونمایی می گردد.
وزیر بهداشت، اظهار داشت: کمتر کسی می تواند باور کند در این سطح از تکنولوژی محصولی در تراز بین المللی تولید شود.
دکتر سید مسعود نبوی رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب علوم شناختی، اظهار داشت: داروهای مورد نیاز بیماران ام اس، در ایران همتراز با کشورهای پیشرفته دنیا در حال تولید و مصرف است. خیلی از داروهایی که امکان واردات آن به کشور را نداشتیم و یا اینکه هزینه های واردات آنها سنگین بود، به کمک محققان کشور موفق به تولید آنها در داخل شدیم.
آنچه مسلم است، تلاش دانشمندان و محققین کشورمان برای تولید داروهای حیاتی، با ثمرات زیادی همراه بوده است که نمونه های آنها را می توان در تولید داروهای ضد سرطان، ام اس، و…، شاهد بود. جایی که ایران، نقطه مقابل کمپانی های دارویی رژیم صهیونیستی قرار دارد.