شناسایی دقیق افراد با روشی به جز اثر انگشت

طب اصیل: محققان دریافتند که ˮکانکتوم های مغزˮ افراد، مانند اثر انگشت عمل می کنند و می توانند هویت واقعی افراد را تشخیص دهند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان بر این باورند، انسان ها دستورات مغزی منحصر به فردی دارند که در طول زندگی تغییر نمی کنند.
این دستورات مغزی می تواند به شناسایی افراد کمک نماید و حتی می تواند دوقلوها را هم از یکدیگر متمایز کند.
همینطور می تواند رمز و رازهای بیماری هایی همچون ” اختلال کم توجهی – بیش فعالی”( ADHD) و “اوتیسم” را هم گشایش دهد.
“دامین فیر” استاد دانشگاه بهداشت و علوم “اورگن ” اظهار داشت: سیستم های مغزی خاص و الگوهای اتصالی، مانند ” DNA ” عمل می کنند و از والدین به کودکانشان به ارث می رسد.
وی افزود: این خصوصیت ژنتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چونکه به ما کمک می نماید که فعالیت های مغزی را بهتر دسته بندی نماییم یا بیماری ها را بهتر تشخیص دهیم.
این محقق و همکارانش، از مغز ۳۵۰ فرد بزرگسال و کودکانی که با یکدیگر خواهر و برادر بودند، اسکن مغزی “ام آرآی”( MRI) گرفتند.
آن ها از تکنیک خلاقانه ای استفاده کردند تا ارتباط مغزی این کودکان با یکدیگر را دریابند.
این محققان دریافتند: تنها ۳۰ درصد از “کانکتوم” (نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز) مغز افراد فقط مختص به خودشان است.

در این تحقیق همینطور دانشمندان موفق شدند، دوقلوها و خواهر و برادرها را از افراد غیر در رابطه با آن ها، شناسایی کنند.
این تحقیقات ثابت می کند: بعضی از خصوصیت های “کانکتوم” در خانواده ها، موروثی است و در خلال زندگی افراد ثابت باقی می ماند.
پروفسور “فیر” اظهار نمود: اگر من هم اکنون از دختر ۵ ساله خود اثر انگشت بگیرم، مطمئن هستم، زمانی که که ۲۵ ساله شد، اثر انگشتش همانطور حفظ خواهد شد.
با وجود اینکه انگشتان دست وی رشد خواهند کرد و به مرور زمان دچار تغییرات خواهند شد.
شناسایی، تشخیص و مدل سازی عملکرد “کانکتوم ها” می تواند نشان دهنده این باشد که چرا بعضی از افراد خطر بالاتری در مبتلا شدن به بیماری های عصبی دارند.
“فیر” اضافه کرد: کانکتوم های مغزی افراد، شانس پزشکان برای درمان بیماری هایی از قبیل ” اختلال کم توجهی – بیش فعالی”( ADHD) و “اوتیسم” را بالا می برد.
نتایج این مطالعه نشان داد: این کانکتوم های مغزی برای هر فرد مانند “اثر انگشت” عمل می کنند.