رژیم غذایی گیاهی، راه نجات انسان و زمین

به گزارش طب اصیل دانشمندان در کمیسیونی بین المللی، نخستین رژیم غذایی جهانی را با هدف نجات کره زمین پیشنهاد کردند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، محور این رژیم غذایی استفاده وسیع از گیاه و غله است. به قول متخصصان این الگوی تغذیه از مرگ میلیون ها انسان جلوگیری می کند.
اولین رژیم غذایی علمی با هدف پیشگیری از فاجعه جهانی زیست بومی تدوین شده است. این رژیم غذایی هم چنین غذاهای بی کیفیتی که توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان مصرف می گردد را به چالش کشیده است.
رژیم غذایی جدید که با عنوان “رژیم سلامتی جهانی” شناخته شده، توسط کمیسیونی بین المللی به منظور تدوین رهنمودی برای تامین مواد مغذی برای جمعیت در حال رشد دنیا عرضه شده است.
لازمه تحقق این رژیم کاهش شدید مصرف گوشت قرمز در کشورهای غربی و هم چنین تغییرات بنیادی در شیوه و عادت های خوردن در سراسر دنیاست.
در عین حال، رژیم جدید به نقش کشاورزی و دامپروری در پدید آوردن تغییرات اقلیمی، تخریب حیات وحش و آلودگی دریاها و اقیانوس ها پرداخته است.
روزنامه گاردین که گزارش رژیم غذایی جدید را منتشر نموده، می نویسد: طبق سفارش دانشمندان کمیسیونی بین المللی، مصرف شکر و گوشت قرمز در سطح جهان باید نصف شود، در حالیکه مصرف سبزیجات، میوه، غلات و آجیل باید دو برابر شود.
اما در جاهای خاصی باید تغییرات شدیدی صورت گیرد، مثلا در آمریکای شمالی، مردم باید ۸۴٪ مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و مصرف غلات را شش برابر کنند.
اروپایی ها هم باید مصرف گوشت قرمز را تا ۷۷ درصد پایین بیاورند و ۱۵٪ بیشتر غلات و دانه های روغنی در رژیم غذایی خود وارد کنند.
کارشناسان می گویند این رژیم غذایی برای انسان ها و برای محیط زیست “برد-برد” است، چونکه هم از مرگ بیشتر از ۱۱ میلیون انسان که در اثر مصرف مواد غذایی ناسالم جان خویش را از دست می دهند، جلوگیری می کند و هم از تخریب محیط زیست که زندگی انسان ها به آن وابسته است.
پیش بینی ها از آن حکایت می کند که جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید و ادامه رژیم های غذایی ناسازگار با محیط زیست به معنای افزایش مشکلات جسمانی و حاد شدن گرمایش زمین خواهد بود.

رژیم های غذایی ناسالم، ​ علت اصلی بیماری ها
بنابر گزارش دویچه وله، رژیم های غذایی ناسالم، دلیل اصلی بیماری ها هستند. این واقعیت که ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا گرسنه هستند، دو میلیارد نفر از سوء تغذیه رنج می برند و دو میلیارد نفر دیگر هم گرفتار چاقی و اضافه وزن هستند، ضرورت تغییر سریع رژیم غذایی جهانی را نشان داده است.
آکادمی های علمی جهانی به تازگی به این نتیجه رسیده اند که سیستم غذایی دنیا در حال فروپاشی است. کشاورزی صنعتی هم به واسطه تخریب جنگل ها و رها شدن گاز متان توسط دام ها، بیشتر از پیش به تخریب محیط زیست دامن می زند.
والتر ویلت، استاد دانشگاه هاروارد، که یکی از مدیران کمیسیون جهانی هم هست به روزنامه گاردین می گوید: رژیم غذایی جهانی باید از بنیاد تغییر کند.
گزارش اخیر کمیسیون جهانی در مورد رژیم غذایی بین المللی در ژورنال پزشکی “لنست” انتشار یافته و آماده عرضه به سیاست گذاران در ۴۰ شهر در سراسر دنیاست.
گزارش اخیر هم چنین نتیجه گرفته که دور ریختن مواد غذایی باید تا ۱۵٪ کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی جهانیِ گیاه محور
رژیم غذایی جهانی که دانشمندان به تازگی معرفی کرده اند به صورت وسیعی گیاه محور است و به شخص اجازه دریافت ۲۵۰۰ کالری در روز را می دهد.
در این رژیم، خوردن یک برگر با گوشت گوساله و دو بار ماهی در هفته مجاز شناخته شده ولی بیشتر پروتئین مورد نیاز باید از غلات و آجیل تامین گردد.
مصرف روزانه یک لیوان شیر و مقداری کره یا پنیر و هم چنین یک یا دو تخم مرغ درهفته هم با دستورالعمل رژیمی منطبق است.
بر اساس رژیم غذایی پیشنهادی جدید، نصف هر بشقاب غذا سبزی و میوه و نصف دیگر آن غلات است.

مترجم و دبیر خبر: معصومه انصاری