گرفتگی عضلات پا نشانه بیماری کبدی

به گزارش طب اصیل متخصصان به افراد سفارش می کنند درد و گرفتگی عضلات پا را جدی بگیرند، چونکه می تواند نشانه بیماری کبدی باشد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، معمولا گرفتگی عضلات همچون نشانه هایی بشمار می رود که در تشخیص بیماری کبدی نادیده گرفته می شود. هرچند، شواهد پزشکی کافی وجود دارد که نشان دهنده شیوع گرفتگی عضلات در مبتلایان به بیماری سیروز کبدی است.
به قول متخصصان، شیوع گرفتگی عضلات در مبتلایان به بیماری سیروز بین ۲۲ تا ۸۸ درصد متغیر است و به تعاریف مختلف از گرفتگی بستگی دارد. مکانیزم مشخصی که سبب می شود مبتلایان به این بیماری کبدی گرفتار گرفتگی عضلات شوند به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. هرچند، دلایلی وجود دارد که نشان داده است سوخت و ساز انرژی، عملکرد عصب ها، الکترولیت ها و حجم پلاسما در گرفتگی غیر ارادی عضلات بخصوص در ناحیه پا نقش دارند.
در ماه مارس تعدادی از پژوهشگران ژاپنی تحقیقاتی انجام داده و دریافتند که گرفتگی عضلات نسبتا در مبتلایان به بیماری مزمن کبدی به وفور مشاهده می شود.
یافته ها از آن حکایت می کند که بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هم به علت کاهش حجم عضلانی، مستعد گرفتگی در این ناحیه هستند.
به گزارش طب اصیل به نقل از مدیکال دیلی، همینطور گرفتگی عضلات پا می تواند بر اثر بیماری ها و شرایط دیگری همچون بارداری، ورزش سنگین و مصرف برخی انواع داروها همچون استاتین ها باشد، اما بهترین راه برای مشخص شدن علت دقیق گرفتگی عضلات پا مشورت با پزشک است. بعضی از موارد گرفتگی عضلات پا نگران کننده نیستند، اما درصورتیکه بر کیفیت زندگی اثر گذاشته و خواب را مختل کند لازم است به پزشک رجوع شود.