دبیر ستاد توسعه زیست فناوری: بودجه ۱۴۰۰ برای پشتیبانی از تولید واکسن کرونا کفایت نمی کند

طب اصیل: دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت که در لایحه بودجه۱۴۰۰ این ستاد ۲۰درصد افزایش بودجه برای ستاد زیست فناوری درنظر گرفته شده است اما باتوجه به ماموریت تولید واکسن کرونا این بودجه کفایت نمی نماید.

دکتر مصطفی قانعی درباب لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری به خبرنگار مهر اظهار داشت: محور کار کشور در حوزه واکسن بر دوش ستاد توسعه زیست فناوری است و این بدان معنا است که پشتیبانی از واکسن سازی در کشور توسط این ستاد مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ما نباید از واکسن سازی عقب بمانیم و این حوزه باید شتاب خودش را داشته باشد، اظهار داشت: بدین جهت لازم است که در بودجه ۱۴۰۰ موضوع واکسن سازی نیز مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: کشور باتوجه به میزان واکسن های تولید شده در دنیا چاره ای جز تولید داخل ندارد و به لحاظ جمعیتی اگر واکسن هم بخرد در انبار کسی موجود نیست که بلافاصله به کشور ما عرضه نماید، بدین سبب تامین کننده های داخل باید روی کار بیایند و به تولید واکسن های مورد نیاز کشور بپردازند.
به گفته وی، با توجه به این که بار اصلی تولید واکسن روی دوش ستاد توسعه زیست فناوری است بنا بر این باید حمایت های مادی و معنوی از آنها صورت بگیرد تا کمکی برای اقتصاد کشور باشد برای اینکه پس از ماسک، واکسن است که زنجیره انتقال کرونا در کشور را قطع می کند.
قانعی اضافه کرد: قوه مقننه و مجریه از اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری و رسالتی که بر عهده گرفته باخبر هستند بدین جهت استدعا داریم که حمایت ها متمرکز شود و بودجه به تولید واکسن ها اختصاص یابد.
وی با اعلان اینکه بودجه ستاد توسعه زیست فناوری ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اشاره کرد: بودجه را سال قبل بستند و در سال قبل کرونائی وجود نداشت که این بودجه برای ستاد توسعه زیست فناوری در نظر گرفته شده است بدین جهت برای ماموریت های ستاد توسعه زیست فناوری کفایت نمی کند.
وی افزود: دولت های سایر کشورهای دنیا برای ماموریت واکسن سازی اعداد و رقم های سنگین تری را متقبل شدند آن هم نه برای تحقیق و توسعه بلکه برای نجات اقتصاد کشورشان چنین سرمایه گذاری هایی کردند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: افزایش ۲۰ درصدی بودجه برای اقدامات معمولی ستاد بود بدین جهت برای ماموریت های اصلی پیش آمده اعتبار خاص لازم است و افزایش آن ضروری بنظر می رسد.
وی اشاره کرد: حالا ۷ شرکت در بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می نمایند که نیاز به حمایت بیشتر دارند بدین جهت لازم است که بودجه مجزا برای ۷ شرکت اختصاص یابد. این شرکت های واکسن ساز خصوصی نیاز به تقویت شدن دارند برای اینکه آنها ماندگار خواهند بود.

منبع: