زالی: فشار سنگینی بر کادر درمانی حاکم است

به گزارش طب اصیل رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اعلام نمود: الان در بیمارستان ها با بالاترین حجم موجود درحال ارائه خدمت هستیم و فشار سنگینی را تیم درمان استان تهران تحمل می کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا، علیرضا زالی عصر دوشنبه در جلسه هفتگی ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار داشت: افزایش میزان تخت های بستری یکی از مباحث مطرح گردیده است و باید از هر روشی برای این کار بهره برد.
وی تصریح کرد: کمیته ترخیص می تواند در این حوزه کمک کننده و اثربخش باشد و میتوان از رسوب موارد بستری جلوگیری نمایند، برای رسیدن به ظرفیت مورد نظر باید تیم های پایش از بیمارستانها بازدید کنند همینطور پیشنهاد دیگر بهسازی تخت های اورژانس از ظرفیت این بخش ها هم استفاده نماید همینطور با راه اندازی مراکز درمان بستری موقت از فشار بیمارستانها بکاهیم.
زالی درباره خدمات پیش بستری و بعد از بستری اضافه کرد: الگویی برای این مورد در نظر گرفته شده و به ظرفیت سازی جدید هم کمک می نماید بازشماری در تخت های غیردانشگاهی صورت بگیرد و از ظرفیت های بیمارستان های دیگر دستگاهها بهره برد و شاید تا دو هفته دیگر این فشار شاید سنگین تر شود و باید کمک نماییم تا فشار وارد نشود.
وی درباره مشکلات مالی مراکز درمانی هم اظهار داشت: هیچ کمک متمرکزی در چارچوب کمکهای ستادی شاهد نبودیم و بیمه ها باید در این حوزه به ما کمک کنند، حدود ۱۵ بیمارستان در تهران بالاترین بار بیماری را دارند و بیمه ها باید کمک کنند تا حساب این بیمارستان ها تسویه شود که هم اکنون بیمه تکمیلی نقش پررنگی ندارد و همینطور متن پیشنهادات مان را برای ستاد ملی ارسال کردیم.
رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران تصریح کرد: در حوزه برنامه ریزی برای شارژ کادر درمان باید دولت یک پاداش در نظر بگیرد نیروی انسانی به کندی در دانشگاه شکل می گیرد با عنایت به استخدام نیروی جدید پارسال اما هنوز این نیروها در دانشگاه حضور ندارند.
به گفته وی، پیشنهاد ما قرارداد ۸۹ روزه بود همینطور استفاده از نیروهای داوطلب هم می تواند در کاهش بار سنگین بیمارستان کمک نماید. در پیک اول و دوم شاهد اقدامات خیرین بودیم که به ما کمک بسیاری کرد اما هم اکنون این مورد کمرنگ شده است.
زالی افزود: برخی افراد توان رفتن به سیستم هوشمند را ندارند نام بعضی از این افراد در مراکز جامع سلامت ثبت است، برخی هم ثبت نیست و باید کمک نماییم این چالش برطرف شود، برخی اوقات سامانه قطع می شود و گاهی اوقات اختلال در سیستم ایجاد می شود و به نظر می آید بحث حرفه ای است.
وی عنوان کرد: کار با سامانه با افزایش گروه های بعدی کار بسیار سختی است و از عهده وزارت بهداشت به تنهایی کافی نیست و وزارت ارتباطات لازم است که در این حوزه به ما و وزارت بهداشت کمک کنند.
زالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تهران با همه استانها فرق دارد گاهی اوقات یک منطقه شهرداری معادل دو شهر است باید اقدامات در تهران به غیر از سایر کشور باشد اعلام گروههای سنی در تهران در وزارت بهداشت با شتابزدگی انجام می شود و اگر در این خصوص در تهران مدیریت نشود ما را با مشکل مواجه می کند.
وی خاطرنشان کرد: ما از وزارت بهداشت درخواست کردیم گروههای سنی در تهران با متانت و تدبیر اعلام گردد تا با جمعیت زیادی در مراکز روبرو نشویم و اعلام گروه سنی با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی در تهران صورت بگیرد. ۹۰ هزار نفر در تهران در هفته گذشته واکسن دریافت کرده اند که در گروه سنی نیستند و در گروه سایرین قرار دارند. امکان دارد این گروه سایرین در هفته های دیگر افزایش پیدا کند و با بیان زودهنگام گروههای سنی ما بطور قطع در تهران با مشکل مواجه می شویم.
زالی همینطور در انتها جلسه به خبرنگاران اظهار داشت: پیشبینی کرده بودم که در ایام آینده تعداد بستری ها در استان تهران از ۹ هزار نفر عبور خواهد نمود که متأسفانه امروز تعداد بستری ها در تهران از این میزان گذشته که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.
وی اضافه کرد: روز گذشته ۱۹ هزار رجوع سرپایی داشتیم و ۱۳۵۰ بیمار هم ظرف ۲۴ ساعت گذشته ترخیص شده اند اما ورودی های به بیمارستان ها همچنان عدد قابل توجهی است؛ به شکلی که ۱۶۰۰ ورودی جدید در ۲۴ ساعت گذشته داشته ایم که از این تعداد ۲۵۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.
رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: شاخص ها همچنان در استان تهران رو به افزایش است بنابراین باید تدارک تخت های جدید در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس تیم های پایش و بررسی به بیمارستان ها رجوع خواهند کرد و هر کجا که امکان افزایش تعداد تخت ها برای بیماران کرونایی وجود داشته باشد اقدامات لازم صورت خواهد گرفت همینطور باید تعداد تخت های بستری های موقت افزایش پیدا کند تا بیمارانی که نیازمند خدمات موقت بستری هستند بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

منبع: