ذرات رنگ و آفت کش معلق در هوا کشنده تر هستند

به گزارش طب اصیل آلودگی ناشی از استفاده روزانه از مواد شیمیایی شامل ذرات ناشی از سوخت خودرو، رنگ و سموم دفع آفات، کشنده تر از آنچه هستند که محققان تصور می کردند.
به گزارش روز پنج شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، بر مبنای نتایج یک تحقیق جدید که در مجله Atmospheric Chemistry and Physics انتشار یافته است، آلودگی ذرات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی مسوول ۳۴۰ تا ۹۰۰ هزار مرگ زودرس در سال هستند که این میزان ۱۰ برابر بیشتر از برآوردهای قبلی است.
محققان دانشگاه کلرادو در این مطالعه از داده های آلودگی ذرات از سازمان فضایی آمریکا (ناسا) استفاده کردند.
بنیامین نولت محقق فوق دکترا در دانشگاه کلرادو و نویسنده اصلی این تحقیق در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: ایده قدیمی این بود که برای کاهش مرگ و میر زودرس، باید نیروگاه های با سوخت زغال سنگ یا بخش حمل و نقل را هدف قرار داد اما نتایج این مطالعه نشان داده است که ذرات آلاینده معلق در هوای رنگ که ناشی از رنگ آمیزی هستند و هم ذرات آلاینده معلق در هوا ناشی از استفاده از مواد شیمایی که برای نظافت مورد استفاده قرار می گیرند هم در مرگ و میر زودهنگام افراد دخالت دارند.
وی اضافه کرد: بیشتر مطالعات آلودگی هوا بر آلودگی ذرات ریز به نام PM۲.۵ متمرکز هستند. دوده هوا و ذرات دود که توسط احتراق سوخت و سایر فعالیتهای انسانی تولید می شود، سالانه مسئول ۳ تا ۴ میلیون مرگ زودهنگام در جهان هستند.
بهبود مقررات و فن آوری های فیلتر به کاهش سطح PM۲.۵ ساطع شده توسط نیروگاه ها، کارخانه ها و وسایل نقلیه کمک کرده است، اما چنین اصلاحاتی – و خیلی از مطالعاتی که برای اندازه گیری تاثیر آنها انجام شده است – تا حد زیادی منابع غیر مجاز «غیر معدنی ثانویه» را نادیده گرفته اند.
محققان برای این مطالعه داده های در رابطه با منابع ثانویه غیرمستقیم و غیر آلی ذرات را از ۱۱ مطالعه جامع کیفیت هوا که در شهرهای مختلف جهان انجام شده است، جمع آوری کردند. آنها داده های انتشار شیمیایی موضعی را با داده های ماهواره ای ترکیب کرده و از راه مدلهای پیچیده کیفیت هوا، آنرا شناسایی الگوهای انتشار در مناطق مختلف جهان و در نهایت برای تعیین کمیت مشکل در مقیاس جهانی، اجرا کردند.
تجزیه و تحلیل یک رابطه قوی میان استفاده روزانه از مواد شیمیایی – سوخت پخت و پز، حلال های صنعتی، رنگ های منزل، محصولات تمیز کننده و غیره – و آلودگی ذرات را نشان داد.
یافته های این مطالعه در واقع تاکیدی بر یافته مطالعات قبلی هستند که نشان می دهند محصولات شیمیایی فرار هم همانند اگزوز اتومبیل مسئول آلودگی ذرات هستند.
برایان مک دونالد یکی از محققان اداره کل اقیانوس شناسی و جو شناسی، اظهار داشت: مبحث جدید در این مطالعه این است که ما نشان می دهیم این مساله در شهرهای سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا وجود دارد.
در حالی که محققان به صورت دوره ای تأثیرات مواد شیمیایی فرار را بررسی می کردند، بیشتر آنها بر سهم آنها در تشکیل ازن تمرکز داشته اند اما مطالعه اخیر نشان داده است که این مواد شیمیایی منبع اصلی PM۲.۵ هم هستند.