رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت: ۶ شهر ایران در شبکه شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت ثبت شده اند

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان این مورد که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ سه سمپوزیوم با مبحث شهرهای سالم در تهران برگزار شده است، اظهار داشت: در ایران ۱۸ شهر در زمینه شهر سالم کار می کردند و به تازگی ۶ شهر در شبکه شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت، ثبت شده اند.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، جعفر صادق تبریزی در مراسم اهدای گواهی شهر سالم سازمان جهانی بهداشت به شهر سهند تبریز، گفت: باور داریم که رویکرد ادغام یافته در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه می تواند حرکت ما به سمت پوشش مراقبت های بهداشتی اولیه را تسهیل کند. در ایران ۱۸ شهر در حوزه شهر سالم کار می کردند و بتازگی ۶ شهر در شبکه شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت، ثبت شده اند.

وی ادامه داد: از ۶ شهر ایران که بعنوان شهر سالم در سازمان جهانی بهداشت ثبت شده، ۳ شهر سهند، جلفا و مراغه در استان آذربایجان شرقی، اردکان در استان یزد، کاشان در استان اصفهان و گرمی در استان اردبیل است. شهر سهند نخستین شهر سالم ایران از طرف سازمان جهانی بهداشت است و اقدامات لازم برای دریافت گواهی برای سایر شهرها نیز در حال انجام می باشد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اشاره کرد: در پروژه انتخاب شهر سهند بعنوان شهر سالم از طرف سازمان جهانی بهداشت، یک کار علمی و دانشگاهی انجام شد و مراحل دریافت این گواهی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ به طول انجامیده است.

تبریزی تصریح کرد: ارزیابی شهرهای سالم برمبنای ۱۰۰ شاخص در ۹ حیطه اعلامی از طرف دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، انجام شده است. برنامه آینده وزارت بهداشت با دستور و حمایت دکتر نمکی، گسترش شبکه شهرهای سالم در ایران است و در آینده ۳۱ شبکه شهرهای سالم را در استانها خواهیم داشت.

وی افزود: امروز از لوگو و سایت شبکه ملی شهرهای سالم ایران رونمایی می شود. مسئولان شهرها می توانند در این سامانه، اقدامات مربوط به دریافت گواهی از سازمان جهانی بهداشت را مطالعه و مبادرت به ثبت نام برای ارزیابی کنند.