تزریق واکسن کووید در بعضی به تولید پادتن منجر نمی گردد

طب اصیل: مطالعه ای در انگلیس نشان داده است که تزریق دو دُز واکسن کووید در بعضی از بیمارانی که گرفتار نقص سیستم ایمنی هستند به تولید پادتن کم یا غیرقابل توجهی منجر می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، کارشناسان هنوز نمی دانند تاثیر کم بودن پادتن از نظر ایجاد ایمنی چیست، اما می گویند که تزریق دُزهای تقویتی احیانا برای تعدادی از کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تصمیم مناسبی است.
این شامل مبتلایان به واسکولیت می شود که داروی قوی “ریتوکسیماب” مصرف می کنند.
برخی کشورها حالا آغاز به تزریق دُزهای تقویتی کووید کرده اند.
انتظار می رود انگلیس از ماه آتی به گروه های لطمه پذیر دز تقویتی واکسن کووید ارائه کند اما حالا منتظر سفارش های یک نهاد مستقل مشورتی به نام “جِی سی وی آی” است.
مطالعه اُکتاو که منابع آنرا “شورای تحقیقات پزشکی” تامین کرده و توسط متخصصان دانشگاه بیرمنگام هماهنگ شده، قسمتی از شواهدی است که آن نهاد مشورتی در نظر خواهد گرفت.
کسانی که در این مطالعه ثبت نام کردند شامل بیماران مبتلا به سرطان، آرتریت التهابی، بیماریهای کلیوی یا کبدی و کسانی که پیوند سلول های بنیادی داشته اند می شود.
یافته های آزمایشگاهی روی نمونه های خونی ۶۰۰ داوطلب که در نشریه پزشکی لانست منعکس شده حاکیست:
۱- سیستم ایمنی این افراد ۴۰ درصد پس از دو دز استرازنکا یا فایزر واکنشی غیر ایده آل نشان میدهد.
۲- در بین این گروه ۱۱ درصد چهار هفته پس از تزریق دز دوم هیچ پادتن قابل مشاهده ای تولید نمی کنند – بسیاری از اعضای این گروه افراد مبتلا به واسکولیت بودند که ریتوکسیماب مصرف می کردند.
به گزارش بی بی سی، اما ۶۰ درصد، پادتن قابل مقایسه با افراد جوان سالم تولید کردند و همه آنها دارای میزان ایده آل نوع دیگری واکنش سیستم ایمنی به نام “سلول های تی” بودند که می تواند عفونت ویروس کرونا را از بدن پاک کند.
مطالعات اخیر با بهره گیری از داده های واقعی میزان مبتلاشدن به کووید در بیش از یک میلیون فرد لطمه پذیر حاکیست که واکسن های کرونا برای افرادی که بیماریهای زمینه ای دارند بسیار موثر است بطوریکه خطر گرفتار شدن به علایم کووید-۱۹ را ۹۰ درصد می کاهد.

منبع: