در مراسم رونمایی کتاب طلایه داران هنر خوشنویسی مطرح شد کتابی برای شناساندن تاریخ خوشنویسی

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ابراز امیدواری کرد که با همت متولیان بخش های مختلف در بدنه میراث فرهنگی هر چه سریع تر هنر خوشنویسی و نستعلیق ثبت جهانی شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، مراسم رونمایی کتاب طلایه داران هنر خوشنویسی موزه میرعماد (آثاری از دوره ایلخانیان اواخر عهد قاجار) به مناسبت هفته خوشنویسی با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها، کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، رضا یساولی مدیر هنری کتاب طلایه داران هنر خوشنویسی ایران، ۲۴ مهرماه در سالن سینمای موزه ملت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اجرا شد.
کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اظهار داشت: خوشنویسی بعنوان اتفاقی مهم در دنیای هنر بازتاب هنردوستی است و امید می رود با همت متولیان بخش های مختلف در بدنه میراث فرهنگی هر چه سریع تر شاهد ثبت جهانی هنر خوشنویسی و نستعلیق باشیم.
پارسا با اشاره به این که ۸۹ قطعه از آثار موزه میرعماد ثبت ملی شده اند، اضافه کرد: این موزه از سال ۷۶ افتتاح شده و طی این سال ها از وظایف خود در امتداد برگزاری نمایشگاه و کارگاه های آموزشی هیچگاه غافل نبوده است.
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ابراز امیدواری کرد این کتاب که به همت انتشارات یساولی انتشار یافته است در آینده بعنوان منبع مهم اطلاعاتی مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد.
در ادامه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها اظهار داشت: در چند سال اخیر شاهد بودم که استاد امیرخانی و آقای یساولی با چه علاقه ای پیگیر انتشار این کتاب بودند که در نهایت این مهم محقق شد.
او با تاکید بر اهمیت شخصیت میرعماد بیان کرد: زمانی که در ارتباط با یک هنرمند تأثیرگذار مانند میرعماد صحبت می نماییم، به جامعه داخلی و بین المللی یادآوری می نماییم که هنر مهم ترین مبحث ایرانیها در همه اعصار بوده است. همینطور این چنین اتفاقاتی اجازه فراموشی را به این هنر باارزش نمی دهد.
خط بعنوان هنری مجرد دارای نبوغ است
او با تاکید بر ارزش خط بعنوان یک اثر هنری مستقل، اشاره کرد: با برگزاری چنین مراسمی به هنر خط توجه می شود. هنری که به صورت مستقل دارای نبوغ است و جدا از متن، یک اثر هنری تلقی می شود. خط مجرد از متن و بعنوان یک هنر می تواند مورد توجه قرار گیرد و خود نمایی کند.
کارگر با اشاره به جایگاه بین المللی این هنر، افزود: افراد بسیاری در دنیا محو زیبایی این هنر می شوند و مجموعه ای را خریداری می کنند که این مساله گواه جایگاه ویژه هنر خوشنویسی در جوامع بین الملل است.
او در ادامه ابراز امیدواری کرد که جامعه بتواند برای تک تک هنرمندانش موزه ای مانند میرعماد داشته باشد و اضافه کرد: زمانی که خودمان را با بقیه کشورها قیاس می نماییم، متوجه می شویم ایران تا چه میزان در داشتن هنرمندان برجسته غنی است ولی ما توان قدرشناسی و معرفی این هنرمندان را به نسل جدید نداریم. این مساله جای تأسف دارد و میراث فرهنگی باید دراین زمینه پویاتر و فعال تر باشد.
مدیرکل امور موزه ها همکاری شکل گرفته بین چند نهاد خصوصی و دولتی برای انتشار چنین کتاب نفیسی را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: نقش این کتاب در معرفی هنر خوشنویسی کم تر از موزه نیست. موزه میرعماد هم یکی از موزه های موفق کشور است و از تک تک همکارانم در این موزه و استاد امیرخانی و یساولی برای انتشار این کتاب تشکر می کنم.
کتابی کامل برای شناساندن تاریخ خوشنویسی کشور
در ادامه استاد غلامحسین امیرخانی پشت تریبون دعوت شد و با تاکید بر ارزش فرهنگ و هنر در شکل گیری اصل و موجودیت انسان بیان کرد: خوشحالم فرصتی برای پرداختن به مطالبی که پایه و اصل موجودیت انسان است، مهیا شد. اصلی که متأسفانه در عصر امروز مورد بی توجهی قرار گرفته است. توجه به فرهنگ بسیار مفصل است، این گنج باید شناخته و قدر آن دانسته شود.
او در صحبت هایش به پیشینه هنر خوشنویسی اشاره نمود و اظهار داشت: این هنر از میانه دوره ساسانی به وجود آمده و باتوجه به نشانه های پیدایش آن در نزدیکی کرمان، هنری ایرانی شمرده می شود که در ادامه و دوره اسلامی هم وسعت پیدا کرد.
امیرخانی در ادامه به جایگاه و نقش هنر خوشنویسی در دوره معاصر و در موزه های دنیا اشاره نمود و اضافه کرد: این هنر بیشتر از این که در کشور خودمان به آن توجه گردد در دنیا دارای هویت است.
او همینطور با تأسف برای از میان رفتن رشته های هنری بیان کرد: در گذشته بیشتر از ۱۵۰ رشته هنری در کشور وجود داشته که بیشتر از ۱۰۰ رشته یا از بین رفته اند و یا درحال از میان رفتن هستند. مسئولیت پیگیری و پشتیبانی از این هنرها بر ما واجب است. ما تمام دستاوردهای دنیای امروز را قدردان بزرگان هنرمندی هستیم که امانتی را در اختیار ما گذاشته اند و باید در حفظ این امانت ها کوشا باشیم.
این استاد هنر خوشنویسی با ابراز خوشنودی از انتشار کتاب نفیس طلایه داران هنر خوشنویسی، اظهار نمود: باید برای معرفی هنرمندان کشور الگوسازی شود و این افراد به جوانان معرفی شوند. این کتاب مجموعه ای کامل برای هر کسی است که هیچ اطلاعی از جریان تاریخی خوشنویسی کشور ندارد و نمونه هایی ارزشمند همراه با نقشه جغرافیای فرهنگی کشور در آن وجود دارد، که حائز اهمیت می باشد.
یساولی هم با ابراز خوشی از انتشار این کتاب، اظهار داشت: این کتاب نتیجه کار یک تیم است، مدیون آنها هستم و از همه تشکر می کنم. انتشار این کتاب مسئولیت سنگینی را برای کتاب های بعدی روی دوشم گذاشت.
فلسفی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در صحبت هایش به اهمیت خوشنویسی و تاریخچه این هنر باارزش پرداخت. همینطور در ادامه فیلم مستند داستانی میرعماد ساخته نیما جوادی روایتی از زندگی میرعماد الحسنی سیفی قزوینی خوشنویس دوره صفوی برای حاضران در سالن نمایش داده شد و کیوان ساکت هم به نواختن سه تار پرداخت.
در آخر از کتاب طلایه داران هنر خوشنویسی ایران رونمایی و لوح تقدیری از جانب امیرخانی به یساولی و هم کتاب و لوح تقدیری از جانب کیا پارسا به نیما جوادی تقدیم شد.

منبع: