اداره ویژه نیکوکاران سلامت در دانشگاه علوم پزشکی بابل تشکیل می شود

به گزارش طب اصیل دانشگاه علوم پزشکی بابل با هدف بهره مندی بیشتر از ظرفیت مشارکت نیکوکاران این شهرستان برای توسعه زیرساخت های حوزه سلامت، اداره ویژه امور نیکوکاران حوزه سلامت را تشکیل می دهد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهرستان بابل در زمینه مشارکت های مردمی و فعالیت نیکوکاران برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز جامعه، به واسطه اقدامات گسترده ای که نیکوکاران این شهرستان در چند دهه اخیر انجام داده اند و میزان بالای مشارکت اجتماعی همواره یکی از مناطق پیشرو در کشور به حساب می آید.
وجود تعداد قابل توجهی مرکز علمی، پژوهشی، درمانی، خدماتی و حتی تفریحی در این شهرستان که توسط نیکوکاران مختلف یا با مشارکت تعدادی از نیکوکاران در چارچوب یک مجمع بوجود آمده نشان داده است که این شهرستان از استعداد بالایی در زمینه فعالیتهای خیریه برای توسعه زیرساخت های مختلف بخصوص حوزه سلامت قرار دارد. بر همین مبنا هم دانشگاه علوم پزشکی بابل ایجاد مرکزی با عنوان اداره ویژه نیکوکاران در این دانشگاه را در دستور کار قرار داد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز چهارشنبه در دیدار با اعضای هیات مدیره بنیاد نیکوکاری سلامت بابل با بیان اینکه ظرفیت بابل در حوزه مشارکت های مردمی و فعالیت نیکوکاران با خیلی از استانهای بزرگ برابری می کند، اظهار داشت: تلاش می نماییم در آینده نزدیک واحدی بعنوان اداره ویژه امور نیکوکاران را در دانشگاه را راه اندازی نماییم که از نظر میزان اختیارات برای پیگیری ها و رایزنی ها در تراز معاونت دانشگاه بتواند فعالیت کند تا امور در ارتباط با فعالیت نیکوکاران حوزه سلامت در شهرستان در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
بهشت خیران
دکتر ناصر عمادی اظهار نمود: هدف سازمان های خیریه سلامت، تشویق نیکوکاران برای حضور در عرصه سلامت، تسهیل کار آنها و مرتفع ساختن مشکلات و موانع اداری است که باید همکاریهای لازم توسط دانشگاه و مؤسسات و نیکوکاران در بالاترین سطح ممکن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بنیاد نیکوکاری سلامت شهرستان بابل از کاراترین و اجرایی ترین سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در بابل است که طی ۱۲ سال فعالیت اقدامات بزرگی انجام داد و باعث خیر و برکت زیادی برای مردم عزیز این شهرستان و استان شده است. گستردگی فعالیتهای نیکوکاران بابل در حوزه سلامت به حدی است که میتوان از این شهرستان با عنوان بهشت خیران یاد کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از حوزه های کمتر دیده شده در فعالیتهای نیکوکارانه را حوزه آموزش و پژوهش پزشکی بیان کرد و اظهار داشت: میزان مشارکت نیکوکاران این شهرستان در حوزه سلامت برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز همواره قابل توجه است. اما تقاضا داریم نیکوکاران به حوزه آموزش و پژوهش پزشکی هم ورود کنند. چونکه حوزه پیشگیری و آموزش هم نیازمند حمایت است و باید در این حوزه توجه گردد که تحقیقات و پژوهشها کاربردی شوند تا مشکلی را از مشکلات مردم را حل کنند.
سهم نیکوکاران در توسعه زیرساخت های درمانی مازندران
مازندران به واسطه فعالیت نیکوکاران حوزه سلامت در شهرستان های مختلف مانند بابل از نظر برخورداری از زیرساخت های درمانی نسبت به خیلی از استان ها شرایط مطلوب تری دارد که این مورد هر از گاهی در نگاه مقایسه ایو از منظر سهم بری بیشتر مازندران از اعتبارات حوزه بهداشت و درمان مورد استناد برخی مسؤلان و نمایندگان سایر استان ها قرار می گیرد. در حالیکه شواهد نشان می دهند بخش قابل توجهی از این زیرساخت های بوجود آمده یا اقدامات در ارتباط با تجهیز مراکز درمانی بخصوص در شرایط خاص و بحرانی مانند دو سال گذشته که کرونا فشار زیادی به زیرساخت های درمان وارد کرد، حاصل کمک و همراهی نیکوکاران و مردم مازندران است. نمونه هایی از این دست در مازندران زیاد دیده می شوند که بخش قابل توجهی از این مراکز در شهرستان بابل وجود دارد و درحال عرضه خدمات پزشکی و درمانی در جامعه است.
به گفته رئیس هیئت مدیره بنیاد نیکوکاری سلامت بابل راه اندازی بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان کودکان امیرکلا، بخش جراحی فک و صورت بیمارستان شهید بهشتی، تهیه ده ها دستگاه دیالیز برای بیمارستان های بابل، تهیه دستگاه اندوسونوگرافی برای بیمارستان روحانی، تهیه سونوگرافی، اسپلیت، مانیتور، مبل تخت شو، ونتیلاتور، هولتر قلبی و بیساری از تجهیزات مورد نیاز دیگر برای بیمارستان های بابل گوشه ای از اقدامات این بنیاد با کمک نیکوکاران است.

دکتر احمد تمدنی در دیدار با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: این بنیاد از زمان تاسیس تابحال ارتباط تناتنگی با دانشگاه و نیکوکاران داشت و خوشبختانه توانست اعتماد همشهریان را در جهت ورود به حوزه نیکوکاران کسب کند.
وی اظهار نمود: از دیگر اقدامات پرارزش این بنیاد میتوان به راه اندازی تنها بیمارستان دندانپزشکی شمال کشور با عنوان مادر شهیدان شعبانزاده اشاره نمود که با همت حاجیه خانم لیلا عالی مقام مادر شهیدان مسعود و مهدی شعبان زاده در محل کلینیک امید سابق افتتاح شد. این مرکز علاوه بر خدمت رسانی به مردم منطقه، بزودی به مرکز آموزش رشته فلوشیب فوق تخصصی دندان پزشکی در بیهوشی اطفال و بزرگسال هم تبدیل می شود.
اجرای پنج پروژه بزرگ درمانی خیرساز
نیکوکاران بابلی بر مبنای تفاهم نامه هایی که طی سالهای اخیر بین بنیاد نیکوکاری سلامت بابل و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان به امضا رسیده، هم اکنون هم پروژه هایی را در دست اجرا دارند که با بهره برداری از آنها تا حد قابل توجهی به زیرساخت های بهداشت و درمان مازندران افزوده می شود.

به گفته مدیرعامل بنیاد نیکوکاری سلامت بابل هم اکنون پنج پروژه بزرگ با تلاش نیکوکاران شهرستان بابل درحال اجراست که هر کدام از این پروژه ها ظرفیت بالایی در تأمین سلامت مردم شهرستان و استان خواهند داشت.
دکتر علی شافی اظهار نمود: مرکز جامع دیالیز بابل در سه طبقه با زیربنای سه هزار مترمربع به همت خانواده نیک اندیش میناگر به نام مادر این خانواده سرکار خانم طاهره وایگانی همسر زنده یاد حاج موسی میناگر مراحل پایانی ساخت و تجهیز را می گذراند که بزودی شاهد بهره برداری از آن و آغاز خدمت رسانی این مرکز به بیماران دیالیزی شهرستان و استان خواهیم بود.
وی خواهان تسریع در انجام تعهدات دانشگاه علوم پزشکی بابل برای اجرای این پروژه های حوزه بهداشت و درمان توسط نیکوکاران و آغاز سایر پروژه های در نظر گرفته شده بنیاد نیکوکاران سلامت شهرستان شد و اضافه کرد: خانواده نیکوکار میناگر بعد از گشایش مرکز جامع دیالیز بابل ساخت مرکز جامع سرطان در بیمارستان یحیی نژاد بابل را هم آغاز می کند.
مدیرعامل بنیاد نیکوکاری سلامت بابل تصریح کرد: ساخت مرکز اورژانس آهنگرکلا، داروخانه شبانه روزی بیمارستان شهید بهشتی و خرید دستگاه اکوکاردیوگرافی سه بعدی در بیمارستان روحانی هم از دیگر اقدامت درحال انجام این بنیاد است.

شافی اظهار داشت: با کمک و مشارکت خانواده نیکوکار زنده یاد حاج محمدابراهیم نوریان هم ساخت مرکز جامع توانبخشی در ضلع شرقی محوطه بیمارستان شهید یحیی نژاد شروع شده که یکی از مراکز ویژه در استان خواهد بود. این مرکز جامع توانبخشی در چهار طبقه روی پیلوت با مساحت دو هزار متر مربع ایجاد می شود. مراکز توانبخشی، خاص سالمندان نیست و از نوزاد تا سالمند می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.
نیکوکاران بابل طی سالهای اخیر مشارکت قابل توجهی در زمینه افزایش زیرساخت های حوزه سلامت داشتند که یکی از آخرین موارد به بهره برداری رسیده آن اختصاص ۲۰۰ میلیاردریال جهت راه اندازی هشت پایگاه اورژانس در شهرستان بابل بود. از آغاز انتشار کرونا هم بخش مهمی از تجهیزات بیمارستانی و ملزومات بهداشتی کادر درمان و بیماران هم در بیمارستان های بابل با مشارکت مردم و بخصوص نیکوکاران این شهرستان تأمین شد. این روند در سایر شهرستان های مازندران هم به شکلهای گوناگون بخصوص طی دوران انتشار کرونا مشاهده شده و بخش قابل توجهی از فشار بر زیرساخت های درمانی استان را برداشته است.