وزیر بهداشت در جشنواره رازی: مراکز تحقیقات غیرمفید که هدفشان تولید مقاله است، راه گشا نیستند

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم، ولی این تعداد کافی نیستند، اظهار داشت: مراکز تحقیقات غیرمفید که هدفشان تولید مقاله و پیشرفت خودشان است، نمی توانند راه گشا باشند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره رازی که در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: ما مخبر، معاون اول رئیس جمهوری را جزو خانواده وزارت بهداشت می دانیم. ایشان کارهای عظیمی رطژا در حوزه بهداشت و درمان انجام دادند و از کارهای خوب ایشان رسیدگی به مناطق محروم و ایجاد بیمارستان ها و مراکز درمانی در مناطق محروم بوده است. خانواده آقای مخبر عموما از خانواده علوم پزشکی هستند.
وی ضمن اشاره به تاریخ علمی کشور اظهار داشت: در تاریخ پرافتخار کشور ما انسانهایی درخشیدند و افرادی عمر خویش را صرف کسب علم و دانش کردند. پیروزی انقلاب اسلامی آغاز فصل خودباوری، استقلال، قطع تکیه به بیگانگان و عرصه بروز اندیشه های نو بود. پیش از انقلاب علیرغم وابستگی به غرب، در حداقل کارهای خود مانده بودیم.
عین اللهی اظهار نمود: نهضت دانش پژوهی و مرجعیت علمی که از فرامین مقام معظم رهبری است، از مولفه های اصلی سیر رشد و توسعه کشور هستند. یکی از اهداف مهم ما رسیدن به مرجعیت علمی است.
وی افزود: این نهضت ارزنده، ایران را در کنار کشورهای منطقه و جهان، پرچمدار نهظت علمی و خوداتکایی کرده است و علیرغم همه تحریم ها روی پای خود ایستاده ایم.
عین اللهی اضافه کرد: پیشرفت در علوم نانوتکنولوژی، زیست مولکولی، سلول های بنیادی، پیوند اعضا، ژن درمانی، تولید فناوری های زیستی، علوم سایبری و هوش مصنوعی، با تلاش جهادگرایانه دانشمندان کشور امکان پذیر شد و مقام رهبری بارها گفته اند که کارهای دانشمندان کشور مصداق کار جهادی است. پیشرفت های علمی ما مورد تصدیق نهادهای علمی جهانی است.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به این که در حافظه تاریخی کشور خاطره مرگ مادران و نوزادان و حضور پزشکان هندی و پاکستانی و بنگلادشی وجود دارد، اظهار داشت: ادغام آموزش در وزارت بهداشت سبب جهش نو، بهبود شاخص ها، درمان بیماران و پیشرفت در ساخت داروها و واکسن ها شد.
وی افزود: پیشرفت کشور در بایوتکنولوژی و درمان بیماران، خودکفایی بیشتر از نود درصدی در تولید دارو، ایجاد شبکه ها و ایجاد سلامت مناطق بود. تداوم این حرکت خیره کننده در دستیابی به مرجعیت علمی و تولید دانش نیازمند آگاهی دیگرگونه و همتی مضاعف است. ما به آنچه دست یافتیم، قانع نیستیم بلکه حرکت رو به جلو هدف ماست.
وزیر بهداشت تصریح کرد: ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم که کافی نیست و مراکز غیرمفید که هدفشان تولید مقاله است نمی توانند راه گشا باشند، ازاین رو توجه به فعالیتهای پژوهشی محصول محور مهم می باشد.
وی تصریح کرد: پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان از اهداف دولت می باشد و امروزه توان این را داریم که نه تنها داروهای مورد نیاز خودمان را تولید نماییم، بلکه آنها را صادر هم نماییم و هدفی است که مراکز تحقیقاتی باید به تحقق آن کمک کنند. توسعه زیر ساخت و بودجه مراکز تحقیقاتی از اهداف ویژه ماست.
وی افزود: امروزه باید مقاله را وسیله ای برای تحقق نیازها بدانیم و نه هدف. حوزه سلامت یکی از حوزه های پرافتخار کشور است و ثمرات و نتیجه آن از مرزهای کشور هم فرا رفته است. امروز به دنبال یک ایران قوی هستیم و همه به قدرت ایران اعتقاد دارند و این با دانش است که ایران قوی را به همه نشان خواهد داد. گواه آن فناوری سطح بالا و درمان های پیچیده است. در اوایل انقلاب نیاز بود بیماران را به خارج اعزام نماییم، اما امروزه کسی نمی گوید می خواهیم برای درمان به خارج برویم و نه تنها مردم خودمان را درمان می نماییم، بلکه بسیاری تمایل دارند به کشور ما برای درمان رجوع کنند.
عین اللهی اظهار داشت: لازم می بینم تلاش مجاهدان کشور در مقابل موج همه گیری کرونا را از جانب خود و مردم پاس بدارم. کرونا قدرت واقعی کشورها را نشان داد و جمهوری اسلامی با مردم بسیار خوبی که حماسه آفریدند و در انجام واکسیناسیون کمک کردند، پیش رفت و اگر در پیک امیکرون هستیم، با حمایت مردم خوشبینانه خطراتی عمده را رفع کرده ایم.
وزیر بهداشت ضمن تشکر از مردم که در مراحل کارآزمایی بالینی واکسن ها شرکت کردند، واکسن برکت را جزو واکسن های پیشگام و از بهترین واکسن های ساخته شده معرفی نمود.
وی ابراز امیدواری کرد که نسل جوان با یاد و خاطره و الگوپذیری در آینده نقش آفرین باشند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه جاری با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و از محققان جوان و فعالان فناوری و تولید دانش در این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

منبع: