کمک های اولیه هنگام وقوع حمله قلبی

طب اصیل: حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی است و بنا بر این آگاهی از کمک های اولیه برای مساعدت با بیمار قبل از حضور نیروهای امدادی حائز اهمیت می باشد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، اگر با فرد مبتلا به گرفتار حمله قلبی مواجه شدیم، لازم است از کمک های اولیه ضروری آگاه باشیم تا قبل از زمان حضور نیروهای اورژانس، احتمال مرگ بیمار کم شود. در مواقعی که حضور نیروهای اورژانس زمانبر است، آگاهی از کمک های اولیه و به کار گیری آنها بیش از پیش اهمیت پیدا میکند.

علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی متفاوت می باشد و به سبب احساس ترس و وحشت همراه با آن، درک درست علایم این عارضه دشوار است. بطور معمول هنگامی که حمله قلبی رخ می دهد، افراد درد قفسه سینه وحشتناکی را تجربه می کنند. درد اغلب در مرکز قفسه سینه است همین طور همچنین درد در فک، شانه، بازوها، معده و در پشت احساس می شود. این درد ناشی از آنست که انسداد مانع از رسیدن خون به عضله قلب می شود همین طور درد ناشی از حمله قلبی با استراحت کاهش نمی یابد. فرد بطور معمول در بازوی چپ احساس ضعف و بی حسی دارد و گرفتار تنگی نفس می شود.

کمک های اولیه به هنگام حمله قلبی

بلافاصله بعد از مشاهده علایم حمله قلبی در فرد، لحظه ای منتظر نمانید و اقدامات لازم را انجام دهید. باید به خاطر داشت که در چنین شرایط بحرانی هر ثانیه اهمیت دارد.

با اورژانس تماس بگیرید

اولین و با اهمیت ترین مرحله، تماس با شماره اورژانس است. حتی اگر کمک های اولیه روی بیمار صورت گیرد، فرد همچنان به دریافت کمک های پزشکی در اسرع وقت نیاز دارد.

به فرد کمک کنید تا بنشیند

بلافاصله بعد از تماس با اورژانس به فرد کمک کنید تا آرام بنشیند. نشستن فشار بر قلب را می کاهد.

با بیمار صحبت کنید

تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس، به آرامی با فرد صحبت کنید. به بیمار امید بدهید که کمک های پزشکی فرا می رسد و او بهبود پیدا می کند.

عملیات احیای قلبی انجام دهید

اگر فرد هوشیاری خودرا از دست داد، لازم است عملیات احیای قلبی انجام دهید. اگر فرد نفس نمی کشد یا نبض او را پیدا نمی کنید، بعد از تماس با اورژانس، عملیات احیای قلبی را برای حفظ جریان خون انجام دهید. لازم است فرد با یک ریتم به نسبت سریع – حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار در دقیقه- به مرکز قفسه سینه فشار وارد کند.

به گزارش طب اصیل به نقل از تایمزآو ایندیا، در صورتیکه کمک های اولیه می تواند نتایج حمله قلبی را به تعویق بیندازد یا در خیلی از موارد از بروز آنها پیشگیری کند، ضرورت دارد قبل از هر اقدامی از نیروهای اورژانس کمک گرفت حتی در صورت احساس رفع کسالت لازم است به بیمارستان رجوع کرد. انجام معاینات در زمان مناسب بسیار لازم است تا درمان پزشکی بموقع شروع شود.

منبع: