آیا افزایش بزاق دهان خطرناک است؟

به گزارش طب اصیل، خراسان رضوی اگر متوجه شدید که آب دهان کودکتان بیشتر از حد معمول شده، امکان دارد ناشی از ترشح بیش از اندازه بزاق دهانش باشد.
به نقل از هلث، در حالیکه در دهان همه افراد بزاق تولید می شود، ترشح بیش از اندازه بزاق زمانی رخ می دهد که غدد بزاقی بیش از اندازه فعال می شوند و نتیجه آن ترشح بیش از اندازه است. گاهی اوقات، وجود بیش از اندازه معمول بزاق در دهان یا تجمع بزاق امکان دارد منجر به افزایش آب دهان شود.
در خیلی از موارد، ترشح بیش از اندازه بزاق موقتی خواهد بود چونکه نتیجه مصرف دارو یا عفونت است. در موارد دیگر، امکان دارد علت آن بیماری مزمنی به نام ترشح بیش از اندازه بزاق مداوم یا سیالوره باشد.
ترشح بیش از اندازه بزاق معمولا از راه مشاهده ترشح بیش از اندازه آب دهان یا وجود لباس خیس ناشی از ترشح بزاق تشخیص داده می شود همینطور نوعی از ترشح بیش از اندازه بزاق به نام سیالوره وجود دارد و زمانی رخ می دهد که ترشح بزاق در پشت دهان وجود داشته باشد و منجر به علائمی مانند مسدود شدن بزاق و ذات الریه شود.
گاهی اوقات، بلع امکان دارد تحت تاثیر قرار گیرد. اگر متوجه شدید که خود یا فرزندتان با ترشح بیش از اندازه بزاق مواجه هستید، سفارش می شود برای تعیین علت اصلی و بحث در مورد انتخابهای درمانی با پزشک خود مشورت کنید.
علل زیادی وجود دارد که چرا امکان دارد موقتاً یا مزمن بزاق بیش از اندازه را تجربه کنید. دلایلی برای ترشح بیش از اندازه بزاق، همچون ترشح بیش از اندازه آب دهان هنگام خواب، آلرژی های فصلی، عفونت های تنفسی، عوارض جانبی دارو یا نتیجه سکته مغزی یا سایر اختلالات عصبی وجود دارد.
در حالیکه ترشح بیش از اندازه بزاق اغلب با تولید بیش از اندازه بزاق همراه می باشد می تواند نتیجه ناتوانی بدن در پاکسازی کافی بزاق باشد، ازاین رو در دهان تجمع می یابد تا وقتی که از راه آب دهان آزاد شود.
این مورد می تواند با آپنه خواب – بخصوص آپنه انسدادی خواب – رخ دهد، زمانی که راه هوایی باریک یا مسدود می شود و بزاق نمی تواند به درستی جذب شود. به صورت مشابه، آپنه خواب مرکزی زمانی رخ می دهد که سیگنال های عصبی از مغز به درستی به سیستم تنفسی ارسال نشود. در نتیجه، تنفس و تولید بزاق به درستی اجرا نمی گردد. از آنجاییکه آپنه خواب می تواند یک وضعیت خطرناک باشد، مشاوره با پزشک گوش، حلق و بینی به شدت سفارش می شود.
ترشح بیش از اندازه موقت بزاق می تواند ناشی از عواملی مانند فساد دندان، بارداری، رفلاکس معده به مری، قرار گرفتن در معرض سمومی مانند جیوه و داروهای ضد تشنج باشد. این دلایل ترشح بیش از اندازه موقت بزاق به ترتیب قابل درمان هستند.
بعنوان مثال، اگر کودک شما دندان فاسد دارد و متوجه وجود آب دهان می شوید، این احتمال وجود دارد که با ترمیم دندان توسط دندانپزشک، ترشح بیش از اندازه بزاق برطرف شود.
به صورت مشابه، ترشح بیش از اندازه بزاق ناشی از حاملگی احیانا بعد از آخر حاملگی برطرف می شود.
اگر داروهایی برای شما تجویز می شود که فکر می کنید سبب ترشح بیش از اندازه بزاق می شوند، با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین یا راهکارهای دیگر برای کنترل بزاق اضافی صحبت کنید.

منبع: