به بهانه روز جهانی پوکی استخوان تاکید شد فقط ۲۰ درصد از مبتلایان به پوکی استخوان در جهان درمان می شوند

به گزارش طب اصیل، هر ساله در تاریخ ۲۰ اکتبر ˮروز جهانی پوکی استخوانˮ گرامی داشته می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در صورت مبتلا شدن به عارضه پوکی استخوان، کیفیت و تراکم استخوانی بدن کاسته می شود و این عارضه به تدریج استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند و احتمال شکستگی آنها را زیاد می کند.
این مناسبت جهانی هر ساله به منظور افزایش آگاهی بخشی و تاکید بر لزوم پیشگیری، تشخیص و درمان این اختلال اسکلتی و فراگیر گرامی داشته می شود.
بر مبنای آمارهای رسمی در سرتاسر جهان، پوکی استخوان هر سه ثانیه منجر به یک مورد شکستگی استخوانی می شود که در نتیجه هر ساله بیشتر از ۸.۹ میلیون شکستگی استخوانی را به این عارضه نسبت می دهند. همینطور به قول متخصصان، این عارضه اغلب نادیده گرفته می شود به صورتی که تا ۸۰ درصد از افرادی که حداقل یک شکستگی ناشی از آنرا متحمل شده اند نه شناسایی شده و نه درمان می شوند.
یکی از متخصصان در دانشگاه شفیلد در مورد پوکی استخوان می گوید: پوکی استخوان می تواند تاثیر مهمی بر زندگی افراد داشته باشد چونکه شکستگی ها، پتانسیل ایجاد فشار مضاعف و قابل توجهی را بر کیفیت زندگی انسان دارند و اغلب فعالیتهای روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، خرید یا رانندگی کردن را دشوار می کنند.
به گزارش “یو سی بی”، احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می شود و این عارضه یکی از شایع ترین دلایل شکستگی استخوان ها در افراد مسن و سالمند است. به همین خاطر تشخیص زودهنگام آن مهم بوده و یکی از اهداف این روز جهانی هم تشویق افراد برای سنجش تراکم استخوان هایشان است.
داشتن یک سبک زندگی و عادات غذایی سالم می تواند به تضمین سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک نماید.
نخستین رویداد روز جهانی پوکی استخوان در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۶ میلادی توسط انجمن ملی پوکی استخوان انگلیس و با همکاری کمیسیون اروپا برگزار گردید. بعدا از آن هم در سال ۱۹۹۷ میلادی بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) روز جهانی پوکی استخوان را تعیین کرد.
تخمین زده می شود که در سطح جهان از هر سه زن ۵۰ ساله یک نفر و از هر پنج مرد ۵۰ ساله هم یک نفر از شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج می برند که این عارضه را به یکی از دلایل اصلی درد کشنده و ناتوانی طولانی مدت در سالمندان تبدیل می کند. همینطور به علت زیرساخت های بهداشتی ضعیف و عدم آگاهی در مورد پوکی استخوان در سرتاسر جهان تنها ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به این عارضه تشخیص داده شده یا تحت درمان قرار می گیرند.
به گزارش pacehospital، شیوع پوکی استخوان در زنان مسن بیشتر مشاهده شده است چونکه بعد از پنج تا هفت سال یائسگی، ۲۰ درصد تراکم استخوان خویش را از دست می دهند.
همینطور شعار سال جاری این روز جهانی تحت عنوان “برای سلامت استخوانی گام بردار” تعیین شده و هدف آن هم تشویق افراد جهت بررسی منظم سلامت استخوان هایشان است.
چند سفارش مهم برای مراقبت از استخوان ها * ورزش منظم: تمرینات منظم ورزشی به منظور تقویت استخوان ها را فراموش نکنید.
* تغذیه سالم: از رژیم های غذایی غنی از مواد مغذی برای سلامت استخوان مانند کلسیم، ویتامین D و مواد غذایی غنی از پروتئین بیشتر مصرف کنید. همینطور قرار گرفتن به مدت مناسب و کافی در معرض نور خورشید را به منظور دریافت ویتامین D فراموش نکنید.
* سبک زندگی سالم: از سبک زندگی کم تحرک خودداری کنید و برای حفظ شاخص توده بدنی مناسب، غذاهای سالم و متعادل مصرف کنید. از سیگار و الکل هم جدا پرهیز کنید.
* آگاهی از عوامل خطر: اطلاعات خویش را نسبت به پوکی استخوان افزایش دهید و نسبت به علایم این عارضه هم آگاه باشید تا بتوانید در صورت مشاهده علایم آن، سریعا به پزشک متخصص رجوع کنید.

منبع: