ارتباط کم خوابی در نوجوانی با خطر مبتلا شدن به ام اس

به گزارش طب اصیل، برپایه داده های مطالعه ای جدید، خواب کمتر از هفت ساعت در نوجوانی احتمال مبتلا شدن به مالتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) را زیاد می کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، متخصصان گفته اند که خواب ناکافی و آشفته در دوران نوجوانی احتمال مبتلا شدن به این بیماری را تا ۵۰ درصد بالا می برد اما این مطالعه که در موسسه “کارولینسکا” سوئد انجام شد، نشان داده است که بیشتر از هفت ساعت خوابیدن به پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری کمک می نماید.
به قول کارشناسان، شبکه های اجتماعی و… همچون دلایلی است که سبب می شود نوجوانان خواب شبانه مناسبی نداشته باشند.
مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری مادام العمر است که به مغز و نخاع صدمه می رساند و برای بینایی، حرکت دست یا پا و تعادل مشکلاتی بوجود می آورد. این بیماری درمان قطعی ندارد اما دارو و درمان به کاهش علایم آن کمک می نماید. هرچند اعتقاد بر اینست که علت مبتلا شدن به مالتیپل اسکلروزیس ژنتیکی است، عوامل محیطی دیگری هم مانند کمبود نور خورشید و ویتامین دی، سیگار کشیدن، چاقی نوجوانی و تب غده ای وجود دارد که سبب مبتلا شدن به این بیماری می شود.
شیفت کاری هم با افزایش ریسک مبتلا شدن به این بیماری بخصوص در سنین پایین مرتبط می باشد. میانگین سنی برای تشخیص این بیماری ۳۴ سالگی است، باآنکه علایم اولیه آن در اوایل دهه ۲۰ مشاهده می شود.
دکتر “توربیورن اوکرشتد” – نویسنده نتایج این مطالعه از بخش علوم اعصاب بالینی موسسه کارولینسکا در سوئد- اظهار داشت: ارتباط میان استفاده از شبکه های اجتماعی و الگوهای خواب هم اثبات شده است. امکان استفاده از فناوری و دسترسی به اینترنت در هر زمان به خواب ناکافی در نوجوانان می انجامد و مساله مهمی را در بهداشت عمومی نشان داده است.
کارشناسان همه گیرشناختی مالتیپل اسکلروزیس، بیماران بستری در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی اعصاب را مورد مطالعه قرار دادند. آنان گروهی از شهروندان سوئدی ۱۶ تا ۷۰ ساله را بعنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار دادند سپس این افراد را با دو فرد سالم از همان سن، جنس و منطقه مسکونی از جمعیت ملی به ترتیب بین سالهای ۲۰۰۵، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ میلادی مطابقت دادند.
این مطالعه برای ارزیابی الگوهای خواب افراد بین ‍۱۵ تا ۱۹ ساله انجام شد، درحالی که شامل ۲۰۷۵ فرد مبتلا به ام اس و بیش از۳۰۰۰ نفر بدون گروه سنی بود. از شرکت کنندگان در این مطالعه خواستند الگوهای خواب خویش را در سنین مختلف و در ایام متفاوت از روزهای کاری گرفته تا روزهای مدرسه یا آخر هفته کنترل کنند. آنها باید از مقیاس پنج نقطه ای استفاده می کردند که پنج به معنای خیلی خوب بود.
به قول متخصصان، خواب کوتاه کمتر از هفت ساعت طول می کشد، هرچند سفارش شده که خواب کافی و با کیفیت بین هفت تا ۹ ساعت و خواب طولانی بیشتر از ۱۰ ساعت باشد.
متخصصان دریافتند افرادی که در دوران رشد خواب کم و بی کیفیتی داشتند، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به ام اس قرار دارند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، “دکتر اوکرشتد” اضافه کرد: انجام مداخله های آموزشی ویژه نوجوانان و والدین آنها درمورد نتایج منفی سلامتی ناشی از خواب ناکافی اهمیت دارد. به نظر می آید خواب ناکافی و بی کیفیت در دوران نوجوانی، خطر مبتلا شدن به ام اس را زیاد می کند ازاین رو خواب کافی که برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی لازم است، یکی دیگر از عوامل پیشگیری ام اس به شمار می آید.
این مطالعه که در نشریه جراحی مغز و اعصاب عصب شناسی و روانپزشکی (Journal of Neurology Neurosurgery & psychiatry) انتشار یافته است، نشان داد که خواب بی کیفیت بین نوجوانان شایع تر و این احیانا به علت تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی زندگی آنها است.