بسته اخبار اجتماعی طب اصیل، مدارس پولی می شود؟

طب اصیل: طب اصیل: انتشار اخباری درباب توسعه مدارس هیات امنایی از طرف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش وپرورش سبب برداشت شائبه «پولی» شدن مدارس و زیر سوال رفتن آموزش رایگان شد، شائبه ای که بگفته مسئولان درست نیست و توسعه این مدارس با هدف «مشارکت چندوجهی» در دستورکار قرار دارد. بسته امروز اخبار اجتماعی به موضوعات مختلف همچون این مساله پرداخته است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، بتازگی انتقاداتی به وزارت آموزش وپرورش درباب توسعه مدارس هیئت امنایی در خصوص زیر سوال رفتن آموزش رایگان و «پولی» شدن مدارس مطرح شده بود. شائبه هایی که احمد محمودزاده رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش وپرورش با رد آنها گفته است «طی چند روز اخیر که صحبت از توسعه مدارس هیئت امنایی به میان آمده، اغلب از من سوال می کنند که چرا می خواهید مدارس را پولی کنید؟. یک قسمتی از آموزش وپرورش یعنی مدارس غیردولتی پولی است و فواید و گاهی اوقات نقصان هایی هم دارد البته در آنجا هم فقط نگاه مالی نیست، اما در مدارس هیئت امنایی مشارکت چندوجهی مدنظر است.»
به گفته ی ایشان، این مساله در سند دولت به آموزش وپرورش تکلیف شده است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش وپرورش همین طور درباب کمک مالی خانواده ها به مدارس در راستنای هیات امنایی شدن آنها، تاکید کرده است: اینطور نیست و این ناشی از دید ها و رویکرد های غلط سالهای قبل است. در این دولت چنین نگاهی نداریم. در سند دولت به مردمی سازی حکمرانی در آموزش وپرورش اشاره شده و ۲۲ محور دارد که دو محور مربوط به این حوزه است.
تغییر در فاکتورهای آلودگی هوا؛ اصرار آموزش وپرورش و انکار وزارت بهداشت وزیر آموزش وپرورش بار دیگر امروز اعلام نمود که برای تغییر در فاکتورهای آلودگی هوا و عدم تعطیلی مدارس به هنگام آلودگی هوا اصرار دارد. یوسف نوری درباره ی اظهارات اخیر خود در خصوص درخواست تجدید نظر در تغییر فاکتورهای در نظر گرفته شده آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس اعلام نمود: در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم و من روز گذشته هم شاخص ها را رصد کردم که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم. این موضِع خودرا ان شاءالله در هیئت دولت هم مطرح خواهم کرد؛ همانگونه که مقاله مطالعه انجام شده را به دکتر عین اللهی تقدیم کردم.
وی معتقد است: در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلا تعطیل نمی کنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل می کنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و… با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل می کنند.
این اظهارات در حالی است که دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با تأکید بر این که درست نیست که فقط با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک نماییم، درباره ی اظهارات اخیر وزیر آموزش وپرورش تصریح کرده است: ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده های هوا داشته باشیم. ای کاش وزیر محترم آموزش وپرورش پیشنهاد می دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودرو های تولید داخلی و… برای کاهش غلظت آلاینده های هوا صورت گیرد. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راه حل اصلی نمی دانیم، اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم.
به گفته ی ایشان، بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و خصوصاً گروههای حساس خطرناکست.
تداوم آلودگی هوای شهرهای صنعتی بنابر اعلام مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تا اواخر هفته در شهرهای صنعتی و پرجمعیت انباشت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا ادامه خواهد داشت. همین طور از روز شنبه (۸ بهمن) با ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور در بعضی نواحی شمال غرب و ارتفاعات و دامنه های جنوبی البرز مرکزی بارش پراکنده برف دور از انتظار نیست.
بعه گفته کارشناسان آلودگی هوا، تغییر استانداردها برای کاهش آلودگی هوا اقدام جالبی نخواهد بود و ما باید تمام تلاش خودرا صرف کاهش انتشار آلودگی نماییم تا کیفیت هوا مطلوب شود. با تغییر استانداردها منابع انتشار ثابت و متحرک آلودگی کم نمی شوند و نتیجه ای نخواهیم گرفت.
یوسف رشیدی، کارشناس آلودگی هوا در گفت و گو با ایسنا در واکنش به صحبت وزیر کشور در خصوص ارائه طرح پیشنهادی در دولت از طرف سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا اظهار کرده است: موافقت یا مخالفت ما به این طرح آورده ای نداشته و تاثیری بر روند کار ندارد اما در هر صورت تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت مسئله بجای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هوا است.
بودجه حذف شده معلولان برمی گردد؟ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی مدتی پیش از طرف دولت به مجلس تقدیم شد که اظهارات فعالان معلولان حکایت از حذف ردیف بودجه اجرای قانون پشتیبانی از حقوق معلولان دارد، این درحالیست که رئیس جمهور در هفته گرامیداشت معلولان اظهار داشته بود: «همه دولتمردان باید اجرای کامل قوانین مصوب پشتیبانی از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود بدانند، اگر جایی تعارضی میان قوانین مختلف وجود دارد باید سریع برطرف شود اما اجرای قانون نباید متوقف بماند».
علیرضا انجلاسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی مدتی پیش در این زمینه به ایسنا توضیح داده و اظهار داشته بود: از آنجا که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام بصورت کلی آماده است و باتوجه به آن که بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بدین سبب می توان اظهار داشت که اعتبار قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.
این درحالیست که علی همت محمودنژاد، سخنگوی شبکه ملی تشکل های معولان جسمی و حرکتی، این اقدام را نقض قانون حقوق افراد دارای معلولیت می داند و می گوید: ممکنست این امر مخاطراتی را برای اجرای قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت به همراه داشته باشد.
ادامه گزارش را اینجا بخوانید.
هنوز به پساکووید نرسیده ایم/شرایط فعلی کرونا در کشور آرام است بگفته معاون بهداشت وزارت بهداشت حالا وضعیت نسبتا آرامی از نظر کووید داریم اما هنوز به پساکووید نرسیده ایم. دکتر حسین فرشیدی گفته است: متاسفانه مدیریت جهانی کووید به خوبی اتفاق نیفتاد و همه کشورها از یک دستورالعمل اطاعت نکردند و اقدامات متفاوتی انجام شد. به همین دلیل هم روزانه از هر گوشه جهان، سویه های مختلف کووید انتشار می یابد و هنوز زنگ خطر کووید۱۹ برای ما وجود دارد.
رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران شهردار تهران امروز از رشد ۵۶ درصدی بودجه سال آینده شهرداری تهران آگاهی داد. علیرضا زاکانی در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران در صحن شورا، گفته است: امسال بودجه را سه سقفی بستیم. سقف اول مکلف به تحقق، سقف دوم مجوز از شورا و در سقف سوم هر چه بتوانیم مشارکت جذب خواهیم کرد. رقم ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با ۵۶ درصد رشد نسبت به سال قبل در سقف اول بودجه تنظیم شده است. این در حالی است که ما امسال با وجود هجمه به زیرساخت ها و بروز اغتشاشات اخیر به ما لطمه زدند که البته نتوانستند جلوی رشد ما را بگیرند.
جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.
اخطار آخر به مالکان ساختمان های بحرانی تهران/ حکم قضایی برای عدم ایمن سازی بگفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، اخطار آخر به مالکان ساختمان های نا ایمن و بحرانی پایتخت اعلام شده است و در صورت عدم توجه به این اخطارها با مالکان برخورد قضایی خواهد شد.
قدرت الله محمدی درنشست توجیهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با مالکین ساختمان های ناایمن پایتخت با اشاره به اهمیت ایمنی ساختمان های مهم و اماکن پرتجمع در تهران گفته است: هم اکنون ۱۱۹ ساختمان پرخطر یا به عبارتی بحرانی در تهران داریم. همانطور که می دانید باتوجه به پیگیری های جدی و ویژه درباب ایمن سازی ساختمان های ناایمن تهران طی شش ماه گذشته که با تلاش ها و همکاری دیگر بخش ها در مدیریت شهری تهران و دادستان تهران انجام شده، خوشبختانه ۱۰ ساختمان از لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن و بحرانی تهران ایمن سازی اولیه شده و از لیست ساختمان های بحرانی خارج شدند.
وی با اعلان اینکه به زودی تعداد بیشتری از ساختمان های مذکور از شرایط بحرانی خارج خواهد شد، افزوده است: جلسه امروز نیز بنا بر این برگزار شده و در حقیقت این آخرین جلسه توجیهی و اخطار به مالکان ساختمان های نا ایمن است و اگر چنانچه در مهلت مقرر نسبت به ایمن سازی ساختمان های خود اقدام نکنند، برای تک تک ساختمان ها حکم قضایی صادر خواهد شد.
برخی اخبار پر بازدید ۲۴ ساعت گذشته در سرویس اجتماعی ایسنا:
کشف ۲۱ هزار جلد کتاب با محتوای «خلیج عربی» در جنوب تهران
شیب آرامِ صعودِ کرونا / چرخش سویه های قدیم و جدید کووید در کشور
سالانه ۴۶ میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی با جایگزینی هر دستگاه موتورسیکلت برقی
بازداشت ۱۲۴ شرور در پایتخت/ کشف ۱۶۰ هزار داروی قاچاق و غیرمجاز