چرا رنگ چشم بعضیها بنفش است؟

طب اصیل: برخلاف تصور رایج، همیشه نمی توان رنگ چشم نوزاد را فقط برمبنای رنگ چشم والدین پیش بینی نمود، بلکه فرآیندی پیچیده در پشت رنگ چشم های ما وجود دارد.

مردمک وسط چشم ما حدودا همیشه سیاه است اما حلقه رنگی اطراف آن که عنبیه نامیده می شود، رنگ های مختلفی دارد. رایج ترین رنگ عنبیه قهوه ای است اما نادرترین رنگ چشم چیست؟
اگر بخواهیم رنگ خاکستری را که به صورت سنتی زیرمجموعه رنگ آبی قرار می گیرد را در یک دسته جدا قرار دهیم، این رنگ در صدر لیست نادرترین رنگ های چشم قرار می گیرد.
شاید برخی از شما از خود بپرسید پس رنگ مشکی در کجای این لیست قرار دارد؟ در واقع باید گفت برخلاف شعرها و قصیده های گاه عاشقانه ای که برای چشم سیاه سروده شده است، چشمی به این رنگ وجود ندارد. بلکه آنها یا فقط قهوه ای تیره هستند یا مردمک بزرگی دارند که سبب می شود سیاه به نظر برسند.
شاید اگر استانداردهای رنگ چشم انسان را در نظر نگیریم، رنگ چشم افراد دارای بیماری ژنتیکی آلبینیسم در صدر این لیست قرار می گیرد. از هر ۲۰ هزار نفر یک نفر به بیماری آلبینیسم مبتلاست، گاهی چشم افراد مبتلا به این بیماری قرمز، صورتی یا بنفش به نظر می آید. در افراد مبتلا به آلبینیسم مقادیر ملانین در پوست، مو و چشم بسیار اندک است.

در واقع عنبیه این افراد رنگدانه قرمز، صورتی یا بنفش ندارد بلکه به علت عنبیه شفاف، رگ های خونی داخل چشم نمایان می شود و بر رنگ آن تأثیر می گذارند. این افراد اغلب مشکلات بینایی جدی دارند.
چه چیزی رنگ چشم شما را تعیین می کند؟ رنگ چشم تحت تاثیر تولید ملانین یا رنگدانه ها در عنبیه شما است. هرچقدر میزان ملانین در چشم شما بیشتر باشد رنگ چشم شما تیره تر خواهد بود.
انواع مختلفی از ملانین رنگ چشم انسان را تعیین می کند. یوملانین یک رنگدانه سیاه قهوه ای است که مسئول تیره شدن چشم ها، مو و پوست است. فئوملانین یک رنگدانه زرد و قرمز است که سبب ایجاد چشم های سبز یا کهربایی، موهای قرمز و کک و مک می شود.
تحقیقات نشان داده است که ژنتیک رنگ چشم پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد. بعنوان مثال، دو نفر با چشمان قهوه ای می توانند فرزندی با چشمان روشن داشته باشند.
۵۸۵۸

 

منبع: