ادعای جدید محققان؛ مکمل های روغن ماهی تاثیری در بهبود سلامت ندارند

طب اصیل: یک مطالعه جدید نشان میدهد ممکنست استفاده از مکمل های روغن ماهی تاثیری در سلامت قلب و مغز و همین طور مفاصل، چشم ها و سیستم ایمنی نداشته باشند.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، نویسنده مطالعه «جوانا اسدوریان» از دانشگاه تکزاس، اظهار داشت: «ما از آزمایش های تصادفی و بزرگ اخیر می دانیم که مکمل های روغن ماهی از بیماری قلبی در جمعیت عمومی پیشگیری نمی کنند، اما با اینحال یکی از رایج ترین مکمل هایی هستند که اغلب توسط افرادی که هنوز معتقدند برای قلبشان مفید می باشد، مصرف می شود.»
نویسندگان با بهره گیری از داده های برچسب مکمل های روغن ماهی موجود در بازار، درباره ی آن چه این برچسب ها واقعاً می گویند، تحقیق کردند.
محققان همین طور کل دوزهای روزانه ترکیبی EPA و DHA، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی را ارزیابی کردند.
آنها دریافتند که ۲۰۸۲ مورد از ۲۸۱۹ مورد بررسی شده حداقل یک ادعای سلامتی داشتند که حدودا ۷۴٪ است. و از آنها، تنها ۱۹ درصد ادعای سلامت واجد شرایط مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا را ارائه کردند. شایع ترین ادعاها اظهارات در مورد ارتقای سلامت قلب و عروق بود.
این مطالعه همین طور تغییرات زیادی را در دوزهای روزانه EPA و DHA نشان داد، بطوریکه ۹٪ از مکمل ها در بین ۱۶ مارک برجسته حاوی دوز روزانه ۲ گرم یا بیش از ترکیب EPA و DHA بودند.
این مطالعه نشان داد که از هر ۵ نفر بالای ۶۰ سال، ۱ نفر مکمل های روغن ماهی برای سلامت قلب مصرف می کند.
دکتر «آن ماری ناوار»، یکی از نویسندگان این مقاله، اظهار داشت: «ممکن است بهتر باشد افراد روی مصرف سبزیجات تازه، عضویت در باشگاه ورزشی یا مصرف داروی درمان فشار خون یا کلسترول تمرکز کنند.»
ناوار اظهار داشت: «به عنوان یک متخصص قلب و عروق، به بیمارانم می گویم که اگر روغن ماهی مصرف می کنند تا از بیماری قلبی جلوگیری نمایند، می توانند مصرف آنرا متوقف کنند برای اینکه به آنها کمک نمی کند.»

منبع: