کارشناس مسئول بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت تشریح کرد نشانه های حمله قلبی و اقداماتی که در این شرایط باید انجام داد

طب اصیل: کارشناس مسئول بیماریهای قلب و عروق اداره بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به نشانه های بروز حمله قلبی، در عین حال اقداماتی که باید در این شرایط صورت گیرد را تشریح نمود.
دکتر طاهره سماوات در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نشانه های مبتلاشدن به بیماریهای قلبی و عروقی، اظهار داشت: بیماریهای مادرزادی قلب در صورت حاد بودن بمحض دنیا آمدن نوزاد مشخص می شوند، اما برخی بیماریهای مادرزادی قلب و عروق ممکنست تا زمان بلوغ و یا میانسالی هم مشخص نشود مانند سوراخ بین دو دهلیز قلب که مبتلایان به این مشکل ممکنست در میانسالی با تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند. در مورد بیماریهای عروق کرونر که مهم ترین بیماریهای قلب و عروق هستند، فرد ممکنست علامت های متفاوتی داشته باشد که یکی از آنها تنگی نفس به ویژه در هنگام راه رفتن است. مورد بعدی دردهای قفسه سینه است که غالبا در مرکز قفسه سینه احساس می شود، البته ممکنست در سمت چپ یا راست هم حس گردد. این دردها با فعالیت آغاز می شود و وقتی فرد استراحت می کند برطرف می شود. در صورتیکه این درد طول کشنده مربوط به قلب باشد و بطورمثال حدود ۲۰ دقیقه بطول بیانجامد، آنقدر شدید می باشد که حتما فرد را به بیمارستان می کشاند.
وی ادامه داد: دردهای قفسه سینه در صورتیکه در مرکز قفسه سینه رخ ندهد غالبا در شانه چپ و در موارد نادری در شانه راست احساس می شود که می تواند به بازو رسیده و در انگشت کوچک و انگشت حلقه هم حس گردد. درد حتی ممکنست در تمام فک و آرواره تحتانی حس گردد. این درد ممکنست با درد دندان اشتباه گرفته شود اما در صورتیکه درد در تمام فک تحتانی بروز کند باید به پزشک مراجعه کنید. درد سر دل که با راه رفتن آغاز می شود و با استراحت بهبود می یابد نیز برای معده نیست و باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا از نظر قلبی بررسی شوید.
سماوات افزود: بروز مشکلات قلبی در افراد سالمند می تواند با توهم همراه باشد که اگر اطرافیان متوجه رفتار متفاوت سالمند شدند باید به پزشک مراجعه کنند. سردرد شدید و ناگهانی هم می تواند نشانه افزایش فشارخون باشد که باید بدنبال آن فرد از نظر بیماری قلبی هم بررسی شود.
وی ادامه داد: افرادی که قبلا هم گرفتار این مشکلات و یا حمله قلبی شده باشند، احتمالاً قرص های زیر زبانی در منزل دارند که باید بهره گیرند. البته حتما باید فشار خودرا اندازه بگیرند و بعد مبادرت به مصرف قرص زیرزبانی کنند. برای مصرف قرص زیر زبانی، فشارخون نباید کمتر از ۱۰ باشد برای اینکه با مصرف قرص، فشارخون کاهش پیدا می کند و درصورتی که فرد سکته قلبی کرده باشد و قرص هم مصرف کند، وسعت سکته قلبی افزایش خواهد یافت. تا رسیدن اورژانس یا فراهم شدن شرایط برای بردن بیمار به بیمارستان، امکان سه بار استفاده از قرص زیر زبانی وجود دارد، اما برای هر بار استفاده از قرص زیر زبانی باید فشارخون گرفته شود.
او اشاره کرد: در آن شرایط بیمار مجاز به مصرف خوراکی نیست و تنها می تواند مقدار اندکی آب برای مصرف قرص بنوشد. برخی افراد بدنبال بروز دردهای قلبی ممکنست حالت تهوع داشته و یا استفراغ کنند که اگر به بیمار آب بدهیم ممکنست مقداری از آن وارد ریه شده و آسپیره رخ دهد و ریه فرد هم درگیر شود. فرد با داشتن علایم فوق الذکر به هیچ عنوان نباید حرکت نماید. باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و در صورتیکه امکان تماس گرفتن با اورژانس برایشان وجود نداشت حتما از اطرافیان کمک بخواهند و بدون این که خودشان راه بروند با کمک اطرافیان سوار خودرو شده و به نزدیک ترین بیمارستان بروند. افرادی که به شکل ناگهانی گرفتار دردهای شدید می شوند به هیچ عنوان نباید راه بروند و یا از پله پایین و بالا بروند برای اینکه با تحرک فشار خون شان بیشتر می شود.

منبع: