علت پوسیدگی دندان کودکان

طب اصیل: یک متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به اهمیت سلامت دهان کودکان اظهار داشت: تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی و مسواک نزدن کودکان که گاها ضرورتی به انجام آن نمیبینند، سبب پوسیدگی دندان های کودکان میشود.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر ناهید عسکری زاده – عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار نمود: هدف اصلی برگزاری همایش سلامت دهان، ارتقاء سلامت دهان سطح جامعه و همینطور توجه دندانپزشکان به سلامت دهان مردم است.

وی اضافه کرد: بزودی جلساتی را مستقیما با خود مردم و با مراکز آموزش و پرورش خواهیم داشت که این آموزشها در سطح جامعه فراگیر شود. رسیدن به این اهداف، زمان زیادی میخواهد که امیدواریم بتوانیم با برنامهریزیهای درست و استفاده از کارشناسان خبره گامهای موثری را در این زمینه برداریم.

وی همینطور خاطرنشان کرد: آمار پوسیدگی دندان در کودکان با عنایت به آمارهای اعلام شده از جانب وزرات بهداشت، آمار بسیار بالایی است. من هم با عنایت به تجربه ای که دارم به وفور شاهد پوسیدگیهای دندان در کودکان کم سن و سال بودهام.

عسکریزاده اظهار داشت: حتی کودکان در سنین ۳-۲ سالگی هم درگیر این مسئله هستند. رفع این مسئله نیازمند یک اقدام همگانی است که بتوانیم آموزشها را از همان سنین کودکی آغار نماییم. حتی باید آموزشهای سلامت دهان و دندان را پیش از تولد نوزاد آغاز کرد که باید مادر با رجوع به مراکز درمانی این آموزش را ببینند.

یک متخصص دندان پزشکی کودکان اظهار نمود: طرح دهان شویه وارنیش فلوراید از مدت ها قبل توسط وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در مدارس شروع شده است، اما با این وجود پوسیدگی دندانهای کودکان و نوجوانان از دغدغههای مهم در این حوزه می باشد. توزیع دهان شویه در مدارس به تنهایی کافی نیست و باید پیش از هر چیزی گروههای هدفمان را بشناسیم.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، وی ادامه داد: آموزشهایی را باید به مادران آبستن در مورد بهداشت دهان نوزادشان داده شود. این آموزش ها اول از خود مادر شروع میشود. در واقع مادر باید در ابتدا مراقبت از خویش را در دوران حاملگی بیاموزد، زیرا دوران حاملگی شرایط سختی است و درمانها هم به طبع سختتر میشوند. بنابراین افراد باید مرتب به دندانپزشک خود رجوع کنند. ثابت شده اگر دهان مادر پر از میکروبهای پوسیدگیزا باشد و به آن رسیدگی نشود، این امکان وجود دارد که پس از زایمان به نوزادش هم انتقال یابد. در دوران حاملگی با عنایت به ترشح هورمونهایی که در بدن مادر اتفاق میافتد، مستعد بیماریهای زیادی همچون بیماریهای لثه خواهند بود که با رعایت بهداشت میتوان از بروز آنها جلوگیری کرد.

این عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار داشت: آموزشهایی هم در مورد تغذیه شیرخوارگی نوزاد وجود دارد. از زمان رویش دندانهای کودک باید به بهداشت دهان و دندان وی توجه ویژهای داشت و مرتب دهان و دندانهای نوزاد را شستشو دهند و همینطور تا پیش از یک سالگی نوزاد، حتما برای چک آپ به دندانپزشک رجوع کنند تا توصیههای لازم به آنها داده شود.

وی اضافه کرد: پس از یک سالگی باید شیر شبانه نوزاد را کمتر کرد و تا حد امکان از دادن شیرخشک به نوزاد پرهیز کرد و اگر این مسئله رعایت نشود در سنین ۲ تا ۳ سالگی با پوسیدگیهای وسیع دندانهای کودک مواجه میشویم و گاها در سن ۴ سالگی مجبور به کشیدن دندانهای کودکان هم خواهیم شد.

عسکریزاده خاطرنشان کرد: برخلاف باور عوام، تابحال هیچ مدرکی در خصوص پوسیدگی دندان بر اثر قطره آهن وجود ندارد و صرفا یک تغییر رنگ موقتی تولید میکند و در صورتی که مادر به صورت مرتب به بهداشت دهان و دندان کودک رسیدگی کند، ظرف چند ماه میتواند تغییر رنگ دندانهای کودک را هم برطرف کند.

این متخصص دندان پزشکی کودکان در انتها اظهار داشت: تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی و مسواک نزدن کودکان که گاها ضرورتی به انجام آن نمی بینند، سبب پوسیدگی دندانهای کودکان می گردد.

همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار میشود.