با پیگیری خبرگزاری مهر انجام شد؛ پوشش درمانی خانواده شیخ توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان

طب اصیل: مراوه تپه- بعد از تهیه گزارشی توسط خبرگزاری مهر از خانواده شیخ که به بیماری نادر پسوریازیس مبتلا هستند، علوم پزشکی گلستان اعلام نمود که آن ها را تحت پوشش درمانی خود قرار داده است.

خبر گزاری مهر، گروه استان ها – فائزه نوچمنی: چندی قبل خبرگزاری مهر با تهیه گزارش های تصویری و تشریحی زندگی کودکی به نام مهنا را در رسانه ها منعکس کرد که با بیماری پوستی به نام «پسوریازیس» دسته و پنجه نرم می کند.
این کودک در حالی روزهای سختی را سپری می کند که پدرش هم دچار همین بیماری پوستی است و فقط با پمادهای معمولی دست وپاهای خود و کودکش را کمی التیام می بخشد و هنوز نتوانسته به علت مشکلات مالی به پزشکان متخصص رجوع کند.
پس از انتشار گزارش و پخش آن در فضای مجازی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان پیگیر مبحث شد و به خبرگزاری مهر اعلام نمود که این پدر و کودک با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تحت درمان قرار می گیرند.علی متکی که جانشین روابط عمومی است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: به دنبال گزارش خبرگزاری مهر با خانواده مهنا ارتباط برقرار شد و برای درمان آن ها اقدام کردیم.وی اضافه کرد: مهنا و مهران شیخ «پدر کودک» که به بیماری پوستی «پسوریازیس» مبتلا هستند برای درمان خود فقط از پماد A+D استفاده می کردند.جانشین روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار داشت: اکنون با پیگیری های انجام شده این پدر و دختر را برای درمان به متخصص پوست معرفی کرده که هم اکنون در حال درمان هستند.به گفته متکی پیگیری های مستمر دانشگاه علوم پزشکی بر روند درمان این پدر و کودک ادامه دارد.

روند بیماری خانواده شیخ هیچ درمان قطعی ندارد
مجید مطهری یکی از متخصصان معرف شده دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای درمان مهنا و مهران شیخ است. وی بیماری مهران و مهنا شیخ را یک بیماری ژنتیکی و از موارد بسیار نادر دانست و اضافه کرد: این بیماری جز ساختار پوستشان است، از بافت خارج می گردد و رشد پیدا می کند که این سبب خواهد شد زخم های متعددی در پوست تولید شود.
وی با اشاره به اینکه این روند بیماری هیچ درمان قطعی ندارد و درمان هایی که انجام می گردد فقط برای این هست که کنترل شود، اظهار داشت: با عنایت به اینکه زخم ها مستعد عفونت هستند باید مراقبت شوند تا از این راه مشکلات جدیدتری برای آن ها به وجود نیاید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار داشت: با مراقبت از این نوع بیماری ها می توان عوارض را به حداقل رساند و بیمار سال های سال عمر کنند.
به گفته مطهری ممکن است به علت عفونت یک سری مشکلات در آینده برای این بیماران پیش آید اما هرچه مراقبت و رسیدگی بیشتر باشد طول عمر باکیفیت بهتری خواهند داشت اما اگر بخواهیم امیدوار باشیم با هزینه های سنگین آن را می توان درمان کرد، فقط باید گفت از روند رو به رشد آن جلوگیری می گردد و تغییری در نوع درمان حاصل نخواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار داشت: در مواقعی که پوست زیادی به بیرون رشد کرده باشد و به گونه ای باشد که کیفیت در اندام و دست ها دچار اختلال کند می توان با جراحی های ظریف به صورت محدود کیفیت زندگی را برای آن ها بالا برد.
وی با اشاره به اینکه برای کنترل شرایط این گونه بیماران باید پزشک همیشه در دسترس آن ها باشد، اضافه کرد: با هماهنگی هایی که صورت گرفته طی روزهای آینده مجدداً به صورت مجانی ویزیت خواهند شد.
این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه بعضی از داروها از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشند باید تسهیلاتی فراهم گردد تا به صورت مجانی در اختیار آن ها قرار گیرد که اکنون این کار توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام می باشد.
مطهری با اشاره به اینکه تا جایی که بتوانیم مراقبت های حداقلی را برای این خانواده انجام دهیم حتماً به آن خواهیم پرداخت، اظهار نمود: برای درمان بیشتر هماهنگی های لازم با مدیر شبکه مراوه تپه انجام شد تا در صورت نیاز ویزیت شوند و دارو به صورت مجانی در اختیارشان قرار گیرد.

ایران از علم روز پزشکی برخوردار است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان دسترسی پزشکان ایران را به منابع و اطلاعات علمی بسیار به روز دانست و اضافه کرد: این نوع بیماری ها جزو موارد نادر هستند که در هر کشور به اندازه انگشتان دست پیدا می شوند و چون شایع نیست در دنیا مطالعه زیادی در مورد آن نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برای درمان این گونه بیماران اگر فکر کنید که مراقبت از آن ها در استان ۱۰ امتیاز است و اگر به تهران رجوع کنند به ۱۰۰ امتیاز خواهد رسید چنین چیزی وجود ندارد.
متخصص پوست با اشاره به اینکه این نوع بیماری ها باید پیشگیری شوند، اظهار داشت: خانواده شیخ تمایل دارند فرزند دیگری داشته باشند که با عنایت به بیماری آن ها باید به مشاور ژنتیکی رجوع کنند و درصورتی که تشخیص داده شد بچه دار نشوند حتماً مبحث را موردتوجه خود قرار دهند.
مطهری اظهار نمود: زوج های جوان خصوصاً افرادی که ازدواج های فامیلی دارند باید نسبت به مشاوره ژنتیکی توجه لازم داشته باشند تا شاهد فرزندانی سالم در جامعه خود باشیم.
عبدالرضا چراغعلی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان هم ضمن تایید خدمات علوم پزشکی گلستان وعده داد با هماهنگی های انجام شده فرماندار و اداره بهزیستی شهرستان مراوه تپه مساعدت های لازم را برای خانواده شیخ داشته باشند.