رئیس اورژانس کشور: امبولانس های کشور ۲ برابر شد، مصدومان سیل در کل کشور کمتر از ۱۲۰۰ نفر

طب اصیل: رئیس اورژانس کشوربا بیان اینکه برخی سیل زدگان را با بالگرد به نقاط امن منتقل کردیم، اظهار داشت: حدود ۲۵۰۰ نفر منتقل شدند که ۵۰۰ نفر از آنها مادر حامله بودند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری که قبل از ظهر امروز درباب تشریح اقدامات اورژانس در سیل اخیر کشور برگزار شد، اظهار نمود: حدودا از چهارشنبه آخر سال فعالیت ما به صورت مستمر شروع شد و هم اکنون حجم آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای چهارشنبه آخر سال آموزش های همگانی را در مدارس و مساجد انجام دادیم، اظهار داشت: فرهنگ سازی در این زمینه را با کمک صدا سیما و سایر رسانه ها محقق کردیم که به دنبال آن حوادث چهارشنبه سوری حدود ۶۵ درصد کم شد که بسیار عالی بود.

کولیوند افزود: برنامه ای جدی برای کاهش حوادث ترافیکی داشتیم و سال قبل با پیگیری هایی که انجام شد، کشور ما در گروه الف قرار گرفت و هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰ کشته داریم در حالیکه در گذشته رتبه هشتم را داشتیم.

وی با اشاره به حوادث جوی کشور اظهار داشت: استان های مازندران، گلستان، فارس، ایلام و خوزستان درگیر سیل شدند که در استان خوزستان همچنان حدود ۱۰۰۰ نفر در کمپ ها سکونت دارند.

کولیوند افزود: نخستین امدادرسانی و استقرار ما از مازندران آغاز شد. پیش از شروع سال باز تلفن های ماهواره ای خودرا شارژ کردیم و همین سوژه موجب شد تا ارتباط خودرا از دست ندهیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه از لطمه به منابع خود باز پیشگیری کردیم، اظهار داشت: صدمه ای به بیمارستان ها و خانه های بهداشت وارد نشد و کمترین خسارت وارد شد.

وی اضافه کرد: اورژانس کشور در لرستان، خوزستان و ایلام با عنایت به سامانه خوب وزارت بهداشت از تعداد جمعیت و بیماری های خاص، معلولین، جانبازان و.. هر شهر آگاه بود بدین سبب ما این افراد را با بالگرد به نقاط امن منتقل کردیم. حدود ۲۵۰۰ نفر منتقل شدند که ۵۰۰ نفر از آنان زنان حامله بودند.

کولیوند با اشاره به آگهی و اخطارهای هواشناسی درباب آبگرفتگی اظهار داشت: ما برمبنای هشدارها داروهای خودرا به محل های امن منتقل کردیم تا در صورت ضرورت امدادرسانی های لازم را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: زمانی که تمام ارتباطات قطع شده بود تنها راه ارتباطی تلفن های ماهواره ای اورژانس بود که می توانستیم با آنها ارتباط برقرار نماییم.

رئیس سازمان اورژانس کشورهمچنین اظهار داشت: زمانی که سیل به خرم آباد، معمولان و پلدختر رسید، اعلام گردید در دو روستا افراد روی بام هستند. اورژانس کشور از ایلام بالگرد فرستاد و بالگردها خطر را پذیرفتند و از فاصله دو متری همه این افراد را نجات دادند. اگر از بالگردهای دیگر استفاده می شد به سبب ایجاد باد ممکن بود خسارات دیگری ایجاد شود.

وی با اشاره به قطعی ارتباطات در پلدختر اظهارکرد: نیروی عملیات ویژه اورژانس به لرستان اعزام شد و ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامدادان همان روز اعلام گردید که تلفاتی نداشتیم.

کولیوند با اشاره به اینکه بیمارستان ها فعال بودند، اظهار داشت: با این وجود با کمک نیروهای سپاه و ارتش توانستیم استقرارهای خوب و خدمات گسترده تری داشته باشیم بدین سبب بیمارستان های سیاری را در گلستان و لرستان راه اندازی کردیم. این بیمارستان ها اتاق عمل، سی تی اسکن و… داشتند. اتوبوس آمبولانس های ما باز مستقر می شدند که خود حکم درمانگاه دارند چونکه تعداد زیادی تخت دارند و پزشک و پرستار در آنها مستقر است.

وی افزود: در وسعت این سیل ما مصدوم بسیاری نداشتیم و این تعداد به ۱۲۰۰ نفر نمی رسید و این مساله نشان داده است که پیشگیری ها مناسب بوده است.

کولیوند با اشاره به حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در لرستان اظهار داشت: نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت من ایران را بسیار قدرتمند دیدم که توانسته است به این حوادث پاسخ دهد.

رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: نیروهای جهادی باز نقش بسیار موثری در این سیل داشتند و در کمال گمنامی خدمت رسانی و کار کردند.

کولیوند با اشاره به اینکه امسال کوشیدیم علاوه بر خدمات فوریت های پزشکی و سلامت فعالیت های دیگری انجام دهیم، اظهار داشت: برای مثال زمانی که به سمت لرستان و خوزستان و.. می رفتیم، اقلامی که توسط سازمان ها یا مردم جمع آوری شده بود را توزیع می کردیم و از آن طرف باز به کارهای مربوط به درمان پرداخته می شد.

وی اضافه کرد: ما شهر یا روستایی نداشتیم که از نبود دارو گلایه کنند چونکه با وجود دپو کردن دارو هر چند وقت یکبار باز هم دارو ارسال می کردیم.

کولیوند با اشاره به اینکه ما استان های معین را باز مشخص کرده بودیم، اظهار داشت: همچنان بعضی از همکاران در حال فعالیت هستند و در کنار مردم مانده ایم تا شرایط آنها به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه تا به امروز مراقبت ها بسیار مناسب بوده است و ما یک مورد بیماری واگیردار باز نداشتیم، اظهارکرد: هر جای دیگر دنیا با این تلفات لاشه های احشام سبب طغیان بیماری های واگیردار می شد اما خوشبختانه مراقبت بسیار خوبی انجام شد و هم اکنون کار ما همین مراقبت های سپس سیل است.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ دستگاه آمبولانس و دو دیفرانسیل خریداری شده که در گمرک بندرعباس مانده بود اما با کمک مسئولان وزارت بهداشت ۱۲۰ دستگاه ترخیص و مابقی باز در این ماه ترخیص می شوند.

کولیوند در ادامه اظهارکرد: تحریم های ظالمانه در تامین تجهیزات اورژانس بعضی از مشکلات را به وجود می آورد اما باید به این نکته توجه داشت که تا سال ۹۵ما فقط ۲۴۰۰ آمبولانس داشتیم اما حالا بیشتر از ۵۰۰۰ آمبولانس داریم. خوشبختانه الان شرکت های داخلی در حال تلاش هستند و جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه مرجع فوتی ها پزشکی قانونی نیست و مرجع مصدومان پزشکی قانونی می باشد، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با ایجاد طرح درهر خانه یک سلامت گام خوبی در جهت زنده ماندن و سلامت بیماران تا پیش از رسیدن تکنسین های اورژانس برداریم.

کولیوند درباره اقدامات در ماه رمضان باز اظهارکرد: پوشش خدمات در این ایام باز برنامه ریزی شده و در مساجد، تکیه ها و سایر محل های مورد نیاز نیروهای اورژانس و فوریت های پزشکی حضور خواهند داشت.

منبع: