ماجرای صورت حساب جنجالی یک بیمارستان بعلاوه واکنش وزارت بهداشت

طب اصیل: ماجرا از تصویر یک صورت حساب شروع شد؛ صورت حسابی از یک بیمارستان که در آن هزینه استهلاک دستگاه محاسبه و از بیمار دریافت شده بود؛ تخلفی که البته از طرف وزارت بهداشت پاسخ داده شد…

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، بتازگی تصویر صورت حساب یک بیمارستان خصوصی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می داد بیمارستان هزینه استهلاک دستگاه را نیز از بیمار دریافت کرده است؛ هرچند که ظاهرا هزینه استهلاک دستگاه های درمانی باید از طرف بیمه ها به بیمارستان پرداخت گردد و گویا گاهی بیمه ها این هزینه را پرداخت نمی کنند. با این وجود باز هم ستاندن این وجه از بیمار درست نیست و به صورتی تخلف شمرده می شود.
نظر وزارت بهداشت درباره صورت حساب جنجالی
البته باید توجه کرد که بیمارستان ها سیستم مالی، اداری و مدیریتی خاص خودرا داشته و خیلی از این بخش ها با پزشکان ارتباط مستقیمی ندارند، اما به هر حال سرعت انتشار تصویر مذکور در رسانه ها و فضای مجازی به حدی بود که وزارت بهداشتی ها نیز به سوژه ورود کرده و با بیان تخلف بودن چنین اقدامی اعلام نمودند که با بیمارستان مذکور برخورد کرده اند.

بر این اساس دکتر علیرضا عسگری- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز در واکنش به صورت حساب مذکور و ستاندن هزینه استهلاک دستگاه از طرف بیمارستان به ایسنا، گفت: طبق اظهار کارشناسی وزارت بهداشت ستاندن چنین وجهی حتی تحت عنوان هزینه استهلاک وسایل تشخیصی، مبنای قانونی نداشته و خلاف رویه های مورد تایید وزارت بهداشت است.
وی اضافه کرد: البته برخورد لازم با بیمارستان مذکور در این زمینه انجام شده و رویه موجود بلافاصله اصلاح گردید.

اما روی دیگر این جنجال که سوژه را از روند معمول رسیدگی به آن خارج کرد، واکنش متفاوت برخی رسانه ها به این مساله بود، صحبت هایی که البته خون جامعه پزشکی را به جوش آورد و بلافاصله با واکنش انجمن های علمی پزشکی همراه شد و در ادامه هم انتقاد تند رئیس سازمان نظام پزشکی را به دنبال داشت.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، حال باید پرسید چگونه می توان به صورتی منطقی و دور از هیجان چنین مباحثی را بیان کرد تا علاوه بر پیگیری تخلف و احقاق حقوق مردم، انگشت بهتان هم به سمت تمام جامعه پزشکی که عموما با تلاش و به صورت شبانه روزی در همه نقاط کشور، شامل محروم، حاشیه ای و… در حال ارائه خدمت به مردمان سرزمین مان هستند، نشانه نرود؟.

در این زمینه دکتر احسان شمسی کوشکی- دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: در حال حاضر خیلی از افراد جامعه پزشکی کشور در دورترین مناطق کشور، خدمت رسانی می کنند و متخصصین رشته های مختلف خدمات پزشکی را که در تهران و شهرهای بزرگ ارائه می شوند، در شهرهای مرزی ما هم ارائه می دهند. در حالی که در گذشته اصلا چنین امکانی وجود نداشت. برخلاف تمام رشته ها، جامه پزشکی در هر دوره شامل عمومی، تخصص و فوق تخصص باید طرح الزامی خدمت در مناطق محروم را بگذرانند. بدین سبب پزشکان طرح را پذیرفتند و هر کجا که دولت بگوید، برای خدمت به مردم می روند و کار می کنند. چنین موضوعی به ظاهر ساده است، اما باید دید که تاثیر طرح در زندگی روزمره پزشکان چگونه است. به هر حال پزشکی که دوره تخصصی خودرا تمام کرده، یا در سنی است که ازدواج کرده یا در شُرف ازدواج است و یا بچه دارد و پس از چند سال کار کردن در مناطق دورافتاده، می تواند حق طبابت در شهرهای بزرگ را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از پزشکان در بیمارستان های دولتی کار می کنند و معمولا کارانه هایشان با تاخیرهای یکساله به آنها پرداخت می شود، می گوید: با همه این مسائل پزشکان کارشان را انجام داده و به مردم ارائه خدمت می کنند. حال نتیجه این اقدامات سیستم سلامت کشور که شامل پزشکان و پرستاران و… نیز هست، این شده که شاخص هایی چون امید به زندگی افزایش یافته و با کشورهای اروپایی قابل مقایسه است، مرگ و میر مادران، اطفال زیر یکسال و… نیز کاهش یافته و پیچیده ترین اقدامات پزشکی در کشور قابل انجام است؛ در حالی که یک زمانی در کشور بیماران برای یک جراحی قلب باید به اروپا می رفتند.
سیستم مالی بیمارستان با پزشکان ارتباط مستقیم ندارد
شمسی کوشکی تاکید می کند: بدین سبب با وجود همه مشکلات، جامعه پزشکی تمام تلاشش را می کند. البته جامعه پزشکی هم مانند هر گروه دیگری از خطا مبرا نیست. به هر حال در هر شغل و حرفه ای امکان دارد، لطمه هایی وجود داشته باشد. صورت حسابی هم که بتازگی انتشار یافته، حتی اگر واقعیت داشته باشد، به پزشک ارتباطی ندارد. برای اینکه پزشک و پرستار در بیمارستان کارشان را انجام می دهند. بیمارستان سیستم مالی، اداری و مدیریتی دارد که خیلی از این بخش ها با پزشکان ارتباط مستقیمی ندارند. اگر هم یک موسسه ای پولی بابت استهلاک دستگاه از بیماران دریافت کند، به جیب تنها کسی که نمی رود، پزشک است.

وی با اشاره به طرح متفاوت مساله دریافت هزینه استهلاک دستگاهی در یک بیمارستان از طرف رسانه ملی، می گوید: اینکه تمام جامعه پزشکی را مخاطب قرار دهیم، بسیار غیرمنصفانه است. بدین سبب یک مجری در رسانه ملی باید مراقب پیامد صحبت هایش باشد؛ چونکه این رسانه ملی است و مردم باید به چشم ارگانی قابل اعتماد به آن نگاه کنند. در عین حال طبق سامانه ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان ها، همه بیمارستان ها موظفند هر سه ماه یکبار از بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند، رضایت سنجی کنند و این موارد به صورت مرتب بررسی می شود. بدین سبب تمام تلاش وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی این است که مردم راضی باشند.

شمسی کوشکی تاکید می کند: وقتی مردم به سیستم سلامت و جامعه پزشکی بی اعتماد شوند، نخستین کسی که ضرر می کند، خود مردم هستند. زمانی که مردم بیمار می شوند، نمی توانند به بیمارستان و پزشک بازگشت نکنند، و ناگزیر امکان دارد به بیشتر از یک پزشک بازگشت کنند؛ برای اینکه نمی توانند به راحتی به پزشک اعتماد کنند و حتی اگر بهترین اقدام پزشکی هم برایشان صورت گیرد، باز هم فکر می کنند که احتمال دارد پزشک اقدام نادرستی انجام دهد. روشن تر از روز است که بی اعتمادی مردم نسبت به سیستم سلامت، بیشتر به ضرر تک تک مردم خواهد بود.

دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ادامه می دهد: اگر کسی واقعا تمایل داشته باشد که به این مسائل بپردازد، باید مستنداتش را به مراجع ذی صلاح عرضه نماید و سپس برمبنای مستندات موجود پاسخ بخواهد. اگر پاسخ غیرمنطقی دریافت کرد، آن زمان رسانه ها می توانند نقش خودرا ایفا کنند. در عین حال باید توجه کرد که خبری و رسانه ای کردن مسائل هم اخلاقیات حرفه ای خودرا دارد و لحن حرفه ای مخصوص به خودرا می طلبد. نه اینکه با لحن فکاهی، زخم زبان و تحقیرآمیز به مسائل بپردازند.

شمسی کوشکی تاکید می کند: در این مساله خاص هم باید بررسی شود که چه کسی مسئول صدور چنین فاکتوری است. در نهایت هم مساله باید به صورت عمقی ریشه یابی شده و مورد بحث قرار گیرد و حداقل خبررسانی آن دقیق باشد. کجای مملکت پزشک در بیمارستان فاکتور یا صورت حساب صادر می کند.
دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ادامه می دهد: در عین حال رویکرد جامعه پزشکی، رویکرد اصلاحی است. جامعه پزشکی این روزها در تلاش است که بتواند با همه کمبودها خدمات سلامت را مانند گذشته عرضه نماید و نباید وقت و انرژی آنها را صرف چنین مسائلی کرد. هم اکنون کشور بیشتر از هر چیز نیاز به همدلی و همراهی دارد.
تبلیغ پزشکی در سیما بدون تایید نظام پزشکی!
شمسی کوشکی در ادامه صحبت هایش همین طور با اشاره به اینکه هم اکنون مشکل عمده ما با صدا و سیما بحث تبلیغات پزشکی است، می افزاید: طبق قانون مصوب جمهوری اسلامی پیش از اینکه هر تبلیغی در حوزه پزشکی صورت گیرد، باید به تایید سازمان نظام پزشکی و کمیسیون مربوطه برسد. در حالی که متاسفانه می بینیم که این مساله اصلا رعایت نمی گردد. در مسائلی که جنبه پزشکی دارد، نخستین کاری که صداو سیما باید انجام دهد، هماهنگی با سازمان نظام پزشکی است. بعنوان مثال اگر می خواهند فردی را بعنوان کارشناس به رسانه دعوت کنند، باید با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کنند. برای اینکه خیلی از این برنامه ها جنبه تبلیغی دارد. همکاران ما را که دعوت می کنند، به صورت تبلیغاتی با آنها برخورد می کنند. این کار قاعدتا مورد تایید نظام پزشکی نیست.

وی اشاره کرد: در عین حال اگر برنامه سازان می خواهند فردی را بعنوان کارشناس در حوزه پزشکی دعوت کنند، آن زمان می توانند رسما از سازمان نظام پزشکی درخواست کرده و سازمان نظام پزشکی هم اساسا استقبال می کند و خودش کارشناسان مورد وثوق سازمان را معرفی خواهد کرد، اما هم اکنون به هیچ عنوان چنین روندی طی نمی گردد. بدین سبب ما پیشنهاد می نماییم چنین اقدامی را انجام دهند و از دانشگاه های علوم پزشکی استعلام کرده و از سازمان نظام پزشکی برای کارشناسان استعلام کنند؛ چونکه فردی که بعنوان کارشناس در تلویزیون حضور پیدا می کند، باید مورد وثوق ۱۰۰ درصدی باشد. برای اینکه مردم به صحبت هایش اعتماد می کنند. همین طور این فرد نباید تعارض منافع داشته باشد.

منبع: