وزیر بهداشت اعلام کرد: تامین نیاز دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یک سال

طب اصیل: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد می باشد برای عبور از دالان های تاریک فساد هیچ راهی جز شفافیت در پیش رو نداریم.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار نمود: اگر می خواهیم در تله های هزینه زای فساد نیفتیم باید به سمت الکترونیکی شدن بیشتر برویم.
وی افزود: در همین راستا تا اختتام آبان ماه همه داروخانه های کشور مجهز به زیرساخت های الکترونیکی شده و تا آخر سال نیز علاوه بر حذف دفترچه کاغذی و اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیکی زیرساخت های لازم برای نظارت بیشتر در همه مراکز درمانی، مطب ها و… ایجاد خواهد شد.
وی با برشمردن برخی گرفتاری های حوزه سلامت در کشور افزود: حوزه سلامت در کشور ما در آینده با گرفتاری های تازه ای همچون سالمندان که جمعیت شان رو به ازدیاد است روبرو خواهد شد.
نمکی با اشاره به اینکه سالمندان رسیدگی ویژه می خواهند افزود: یکی دیگر از گرفتاری های بخش سلامت، جمعیت حاشیه شهرها و خصوصا کلان شهرها است این جمعیت در کشور نیازمند خیلی از خدمات حوزه سلامت است.
وی با اشاره به برخی نتایج ناشی از مهاجرت اظهار داشت: بااینکه بعضی از این مهاجرت ها امکان دارد با خود اشتغال و تولید و یا منافع دیگری با خود داشته باشد اما امکان دارد با خود بیماری نیز بیاورد پس همیشه رشد جمعیت مهاجرین نمی تواند مفید باشد.
رفع پوسیدگی دندان ۱.۲میلیون دانش آموز کشور در سال ۹۸
وزیر بهداشت از نارسایی های بهداشت دهان و دندان بعنوان یکی از اشکالات جدی در کشور نام برد و اظهار داشت: وزارت بهداشت با درک این مهم امسال در چارچوب طرح مدارس عاری از پوسیدگی برای رفع پوسیدگی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز کلاس ششم برنامه ریزی نموده است.
وی از ایجاد خانه های بهداشت در مناطق عشایری به عنوالن یکی دیگر از طرح های این وزارتخانه یاد کرد و اظهار داشت: در گام اول ۱۸ خانه بهداشت برای عشایر استان فارس به وجود آمده و در استان سمنان نیز آمادگی داریم برای مناطق عشایری خانه بهداشت ایجاد نماییم.
نمکی از هر خانه یک پایگاه سلامت بعنوان یکی از طرح های بزرگ این وزارتخانه در نیمه دوم امسال نام برد و اضافه کرد: سلامت زمانی پایدار می شود که به نهاد خانواده و سلامت خانوارها بپردازیم پس این طرح را امسال با قوت اجرایی می نماییم. باید به شکلی عمل نماییم که ۲۰ میلیون سفیر سلامت در خانواده ها داشته باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، الکترونیکی شدن را یک تکلیف برای این وزارتخانه برشمرد و اشاره کرد: در همین راستا ۷۰ درصد کشور را هدفگذاری کردیم که تا اختتام امسال زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات در آنها فراهم گردد.
وی ادامه داد: ۱۰۰درصد این برنامه باید تا آخر نیمه اول ۱۳۹۹ در کل کشور محقق شود ضمن اینکه امسال نسخه نویسی الکترونیکی که هم به سود بیماران و هم به سود اقتصاد سلامت است را کاملا محقق می نماییم.
وی تلاش در ایجاد زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات را ضروری خواند و افزود: برای مقابله با فساد و سوءاستفاده ها در این بخش راهی جز توسعه این خدمات نداریم.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اجرای موفق طرح کنترل فشارخون بالا در کشور اظهار نمود: برمبنای آمارها سال ۹۶ در مجموع ۳۸۰ هزار مرگ در کشور به وقوع پیوسته که ۳۱۳ هزار مورد آنها به سبب بیماری های غیرواگیر و تنها ۲۵ هزار مورد آنها به سبب بیماری های واگیردار بوده.
وی افزود: از ۳۱۳ هزار مرگ به سبب بیماری های غیرواگیر ۹۷ هزار مورد به سبب فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن بوده و تاسف آورتر آنجا است که ۴۰ درصد آنها ازه فشار خون خود ناآگاه بودند.
وی با ابراز خرسندی از تحقق اهداف طرح کنترل فشارخون افزود: وزارت بهداشت در این طرح برای شناسایی ۲۰ تا ۲۵ میلیون شهروند بالای ۳۰ سال هدفگذاری کرده بود که با تلاش همکاران ما توانستیم بیشتر از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در کشور تحت پوشش قرار دهیم.
وی از سمنان بعنوان یکی از موفق ترین استان ها در این طرح نام برد و اظهار داشت: استان سمنان ۹۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان را پوشش داده و بدین جهت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت.
چرایی سرگردانی برخی بیماران و نبود برخی داروهای نایاب
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها بعنوان موثرترین معاونت ها نام برد و اظهار داشت: این معاونت بوسیله برنامه های فرهنگی می توانند به ارتقای علمی، فرهنگی و روانی و اثربخشی دانشجویان در جامعه کمک نماید.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه باید با دانشجویان با زبان مناسب حرف بزنیم افزود: باید زبانی انتخاب نماییم که با شرایط روحی، خلقی و اجتماعی آنها متناسب باشد.
او همینطور به چرایی و علل سرگردانی برخی بیماران در یافتن داروها اشاره نمود و اضافه کرد: برخی بیماران نسخی در دست دارند و می چرخند و امکان دارد که داروی نوشته شده را پیدا نکنند چونکه آن دارو یک برند خارجی است.
وی با اشاره به اینکه تقیصر این مهم بر عهده همکاران پزشک است اضافه کرد: برخی داروها دارای مشابه داخلی باکیفیت هستند و هیچ ضرورتی در استفاده از برند خارجی آن نیست اما متاسفانه برخی پزشکان در نسخه ها برند خارجی آنرا می نویسند.
نمکی با اشاره به اینکه اجازه ورود دارویی که مشابه داخلی باکیفیت است داده نمی گردد افزود: البته اگر یک داروی داخلی کیفیت لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت اساسا جلوی آنرا گرفته و اجازه ورود برند خارجی را می دهد چونکه سلامت مردم برای ما یک اصل تخلف ناپذیر است.
استاندار سمنان نیز با اشاره به گستردگی جغرافیایی و تراکم پایین جمعیت در این استان پهناور اظهار داشت: همین خاصیت ها سبب شده که هزینه خدمات دهی به مردم این استان در مقایسه با دیگر استان ها گران تر تمام شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا آشناگر در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و آغاز ساخت و افتتاح پروژه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار نمود: برای خدمات دهی به برخی شهرستان ها و روستاها در این استان نیاز به پیمودن ۴۰۰-۵۰۰کیلومتر راه وجود دارد و این درحالی است که مردم نیز انتظار دارند که سریع ترین زمان ممکن خدمات را دریافت نمایند.
وی با اشاره به تعدد محورها در این استان و حجم بالای تردد در آنها اشاره کرد: عبور سالانه ۲۵ میلیون زائر و تردد سالانه ۱۹ میلیون خودرو در استان از اصلی ترین دلیلهای حجم بالای تصادفات جاده ای در این استان است.
استاندار سمنان با اشاره به اینکه استان سمنان در چهار دهه گذشته توسعه خوبی داشته اشاره کرد: برخی شاخص ها به خودی خود گویای روند رو به رشد توسعه در این استان است و بنظر می رسد که این شاخص ها در سالیان اخیر نیز روند رو به بهبودی دارند.
وی از امید به زندگی بعنوان یکی از فاکتورهای مهم در حوزه سلامت نام برد و اظهار داشت: میانگین امید به زندگی در استان سمنان بالاتر از متوسط کشوری این شاخص است.
آشناگر با اذعان به اینکه سمنان از استان هایی است که کمترین بیکاری را در سطح کشور دارند اظهار داشت: نرخ بیکاری در استان سمنان ۷.۱ درصد است این در شرایطی است که استان سمنان استان مهاجرپذیری است.
وی از رشد بالای جمعیت بعنوان دیگر شاخص مهم این استان نام برد که گویای روند رو به رشد توسعه در استان است و اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت در استان ۲.۶ درصد و نزدیک به دو برابر نرخ میانگین کشوری است و این در شرایطی است که این نرخ در بعضی نقاط استان همچون دیباج به ۸ درصد و یا در شهرستان صنعتی همچون گرمسار به بیشتر از چهار درصد رسیده است.
آشناگر نرخ بالای سواد را از دیگر مزیت های این استان خواند و اشاره کرد: ۹۸ درصد جمعیت استان باسواد بوده و استان دارای جمعیت بالای دانشجویی و نیروی انسانی تحصیل کرده است.
عالی ترین مقام اجرایی استان حجم تولید ناخالص داخلی و جی دی پی این استان را ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: این رقم که تا سال ۹۵، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام می شد و با بررسی های اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده، رقم بالایی است که حکایت از جایگاه ممتاز این استان در اقتصاد ملی دارد.
استاندار سمنان، پیشرو بودن استان در بسیار از این شاخص ها را نشان دهنده روند روبه رشد توسعه پایدار در این استان ارزیابی و اظهار نمود: از طرف دیگر بر طبق ارزیابی های رسمی میزان رضایتمندی مردم از دستگاه ها نیز در وضعیت خوبی است بطوریکه استان امسال در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه دوم کشور شد.
این مقام ارشد اجرایی با برشمردن بعضی از وعده های وزیر بهداشت به مردم استان در مسافرت امروز اظهار داشت: جدای از این وعده ها، مردم استان در زمینه تکمیل برخی پروژه های نیمه تمام حوزه سلامت انتظارات به حقی دارند که انتظار می رود بوسیله وزارتخانه بهداشت و درمان پیگیری شود.
وی از تکمیل و تجهیز بیمارستان در حال ساخت مهدیشهر بعنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان نام برد و اظهار داشت: مهدیشهر یک شهرستان توریستی است و در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می کند. ضمن اینکه مردم شهرستان نیز انتظار دارند در راه اندازی و تجهیز این پروژه که متاسفانه اجرایی شدن آن زمان بر شده تسریع بیشتری شود.
آشناگر با اشاره به آمادگی برخی سرمایه گذاران بر ضرورت اعطای مجوز دانشکده داروسازی سمنان تاکید و اشاره کرد: استانداری سمنان ضمن تاکید بر دانشکده داروسازی دامغان، ایجاد این دانشکده جدید در علوم پزشکی سمنان را نیز در امتداد بهبود ساختار دانشگاه علوم پزشکی مفید ارزیابی و بدین جهت صدور مجوزهای لازم در این ارتباط را ضروری می داند.

منبع: