زنان مبتلا به هپاتیت خودایمنی می توانند حامله شوند؟

طب اصیل: یک متخصص گوارش و کبد، ضمن تشریح علل مبتلاشدن به هپاتیت خودایمنی، در عین حال بر ضرورت ورزش و تزریق واکسن هپاتیت B قبل از آغاز درمان تاکید نمود.
دکتر سید مؤید علویان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه وظیفه اولیه کبد تصفیه هر چیزی است که ما می خوریم، اظهار داشت: کبد در مراقبت از عفونت ها کمک می نماید و میکروب ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و به حفظ سلامت کمک می نماید. همین طور مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قندخون و تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر بر عهده کبد است.
وی درباب بیماری خودایمنی اضافه کرد: سلول های دستگاه ایمنی امکان دارد گاهی به دلیلهای مختلف نتوانند بعضی از مواد و اجزای بدن را از مواد خارجی و بیگانه تشخیص دهند و بدین جهت نسبت به بافت های خودی حساس شده و بر ضد آنها پادزهر و یا آنتی بادی ترشح می کنند. در نتیجه دستگاه ایمنی به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می کند؛ چنین وضعیتی را بیماری خود ایمنی می نامیم.
علویان با تاکید بر اینکه تزریق واکسن هپاتیت B پیش از شروع درمان الزامی است، اظهار نمود: در امتداد روند درمان، بیمار باید فعالیت ورزشی خودرا به صورت منظم انجام دهد؛ چونکه این تمرینات ورزشی به حفظ تراکم استخوان و افزایش قدرت عضلات کمک می نماید. البته توجه به این نکته لازم است که نباید خودرا خسته کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید.
وی درباب تشکیل خانواده برای افراد مبتلا به هپاتیت خودایمنی اضافه کرد: هپاتیت خودایمنی قابل سرایت به افراد دیگر نیست و این افراد منعی برای ازدواج نخواند داشت؛ البته درصورتی که قصد حاملگی داشته باشند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا در ضمن دوره حاملگی با تغییر ترکیب در داروها، درمان بیمار بدون آنکه خطری متوجه مادر و جنین باشد، ادامه خواهد یافت. آغاز حاملگی تا حدودی امکان فروکش کردن بیماری را فراهم می آورد، اما احتمال عود بیماری بلافاصله بعد از زایمان بالا می رود.

منبع: