رییس مرکز تحقیقات ایدز اعلام کرد شلوغ کاری رسانه های بیگانه درباره ایدز در ایران، کمبود دارو نداریم

به گزارش طب اصیل رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در زمینه داروهای بیماران مبتلا به ایدز نداریم، اظهار داشت: عده ای اعلام نمودند که داروهای تاریخ مصرف گذشته در اختیار بیماران HIV قرار گرفته است، اما این مساله درست نیست و هم اکنون نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم، بلکه داروهای این بیماران تا یک سال بعد از اختتام تاریخ انقضا قابل مصرف هستند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز در نشستی خبری که درباره بیماری HIV / ایدز برگزار گردید با اشاره به اینکه بیمارستان امام خمینی (ره) بزرگترین بیمارستان ایران است و بیشتر از ۱۳۰۰ تخت دارد، اظهار داشت: قدمت این بیمارستان بسیار زیاد است؛ بطوریکه برخی ساختمان های آن متعلق به زمان جنگ جهانی دوم است که مرکز تحقیقات ایدز نیز در این بیمارستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۷۰۰ بیمار مبتلا به HIV به مرکز تحقیقات ایدز بازگشت می کنند، اضافه کرد: مرکز تحقیقات ایدز بهترین مرکز در حوزه بیماری ایدز در ایران و حتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب می آید. ایران در زمینه HIV حرف اول را در منطقه می زند. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز که از نظر درآمدی وضعیت مناسبی دارند هم در این زمینه اقدام موثری انجام نداده اند و حتی مبتلایان به HIV را دیپورت می کنند. متاسفانه در منطقه ما روند ایدز نسبت به سایر مناطق دنیا رو به افزایش است.
پیش به سمت جامعه ای عاری از ایدز
محرز با اشاره به اینکه ۲۰۰ مرکز مشاوره و درمان ایدز در سراسر ایران وجود دارد، اضافه کرد: ما بعنوان بازوی وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات ایدز در کشور عمل می نماییم. هدف مان این است که جامعه ای عاری از ایدز را به نسل آینده تحویل دهیم. در کنار مرکز تحقیقات ایدز یک باشگاه یاران مثبت بوجود آورده ایم که در جهت پیشگیری ثانویه در حوزه بیماران HIV کار می کند.
تخمین وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به اچ آی وی در کشور
وی با تاکید بر ضرورت آموزش و آگاهی رسانی به جوانان درباره بیماری HIV اظهار داشت: باید بررسی نماییم که از چه حوزه هایی می توانیم به جوانان آموزش های بهتری ارائه دهیم. هم اکنون فضای مجازی یکی از قسمت هایی است که می تواند برای ارائه این آموزش ها مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون ۳۰ هزار نفر مبتلا به بیماری HIV در کشور شناسایی شده اند، اما تخمین می زنیم که حدود ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور داشته باشیم. ازاین رو هنوز تعداد زیادی از بیماران خودشان هم نمی دانند که مبتلا به HIV هستند. برای کشف آنها باید آموزش های لازم را ارائه دهیم تا افراد مشکوک به مراکز ایدز بازگشت کنند و آزمایش دهند. جوانان باید بدانند که می توانند با رعایت رازداری و به صورت بلاعوض در مراکز ما تست دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تصریح کرد: خوشبختانه مقامات حاکمیتی و دینی کشور هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت های ما قائل نشدند. زمانی که ایدز در زندان ها به صورت اپیدمی صورت گرفت مقامات ارشد کشوری هم دستور دادند که هر کاری می توانید انجام دهید تا از این بیماری جلوگیری نماییم. هر چند که نگرش منفی برخی مسئولان در اجرای برنامه ها سبب شده که آنطور که باید به این حوزه توجه نشود، اما وظیفه ما جلوگیری از HIV است. باید نگرش های منفی درباره این بیماری را اصلاح نماییم و این کار تنها با آموزش مستمر میسر است.
اچ آی وی دیگر کشنده نیست
محرز با اشاره به اینکه عفونت HIV ایدز اصلا کشنده نیست، اظهار داشت: این بیماری با دارو قابل کنترل است و افراد مبتلا می توانند با مراقبت عمر معمولی داشته باشند. البته در جهان هم بر روی درمان قطعی آن کار می کنند. از طرفی تمام خدمات و داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز به صورت بلاعوض به آنها ارائه می شود، اما هیچ کس این موضوعات را نمی داند.
امکان جلوگیری از ابتلای نوزادانِ مادرانِ مبتلا به ایدز
وی درباره نحوه جلوگیری از ابتلای کودک در مادران حامله مبتلا نیز اظهار داشت: با وجود هزینه بسیار زیاد اما وزارت بهداشت در جهت جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد اقداماتی انجام داده است؛ بطوریکه هم اکنون همه زنان حاملگی که به مراکز مراقبت حاملگی دولتی بازگشت کنند، تست HIV نیز از آنها گرفته می شود و اگر نتیجه مثبت باشد، تحت مراقبت قرار می گیرند. زنان حامله مبتلا به HIV می توانند با مصرف دارو و پس از تولد هم با شیر ندادن به نوزادشان از ابتلای او به HIV پیشگیری کنند.
سرانجام ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به اچ آوی که در سیل امسال، گم شدند
وی با اشاره به قدرت سیستم بهداشتی کشور در حوزه مراقبت از بیماران HIV اظهار داشت: در سیل اخیر بیشتر از ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به HIV را گم کرده بودیم، اما سیستم بهداشتی وزارت بهداشت به خوبی عمل کرد و توانستیم آنها را پیدا نماییم و با هلیکوپتر و قایق، دارو و شیرخشک مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دادیم. شعار همکاران ما در وزارت بهداشت این بود که اجازه نمی دهیم سیل حریم بیماران را از بین ببرد؛ چونکه HIV هنوز هم در جامعه نوعی انگ به حساب می آید و بیماران نمی خواهند دیگران متوجه بیماری شان شوند.
مهم ترین راه های انتقال ایدز
محرز با اشاره به مهم ترین راه های انتقال ایدز اظهار داشت: تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و انتقال بیماری از مادر آلوده به نوزاد از مهم ترین راه های انتقال ایدز محسوب می شوند. خوشبختانه وزارت بهداشت در حوزه استفاده از سرنگ مشترک، برنامه کاهش لطمه را اجرا کرد. یک زمان اپیدمی ایدز در زندان ها صورت گرفت که بوسیله برنامه کاهش لطمه و با توزیع متادون و سرنگ در زندان ها آنرا کنترل کردیم که اقدامی بی نظیر در سطح جهان بود. در حوزه تماس جنسی نیز باید آموزش های لازم را به جوانان ارائه دهیم تا سه اصل خویشتنداری، وفاداری و استفاده از وسایل پیشگیری را مورد توجه قرار دهند. ازاین رو تماسهای عادی مانند دست دادن، روبوسی کردن، استفاده از حمام یا توالت مشترک و… راه انتقال ایدز محسوب نمی گردد. در عین حال در کشور مواردی را داشتیم که افراد مبتلا به HIV با یک فرد سالم ازدواج کرده و بچه دار شده اند و به صورت عادی زندگی می کنند. ازاین رو باید در این زمینه آگاهی رسانی کرد.
خدمات مراقبتی و درمانی بلاعوض برای ایدز
محرز با اشاره به اینکه تمام خدمات مربوط به بیماری HIV شامل ارائه دارو و سایر خدمات مراقبتی و آزمایشگاهی به صورت کاملا بلاعوض ارائه می شود، اظهار داشت: حتی برای غیر ایرانیانی که در ایران ساکن هستند نیز این خدمات بلاعوض است.
کمبود داروی ایدز نداریم ماجرای جوسازی مقابل داروهای آچ آی وی
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت کمبود دارو و برخی جوسازی ها در خصوص در دسترس نبودن داروهای بیماران مبتلا به HIV و یا تاریخ گذشته بودن این داروها، اظهار داشت: برخی افرادی که از طرف رسانه های خارجی مقابل نظام، صحبت می کنند در اینباره شلوغ کاری کردند. در بعضی از این رسانه ها اعلام نمودند که داروهای تاریخ مصرف گذشته در اختیار بیماران HIV قرار گرفته است تا از این طریق نگرانی این بیماران را فراهم نمایند، اما باید اعلام کنم که این مورد درست نیست. هم اکنون نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم، بلکه داروهای این بیماران تا یک سال بعد از اختتام تاریخ انقضا قابل مصرف هستند. ما هم اکنون دارو را در دسترس داریم و اواخر مهرماه نیز داروهای جدید به دست مان می رسد. البته در آمدن داروهای جدید کمی فاصله افتاد، اما به سرعت با کارخانه سازنده تماس گرفتیم و گفتند حتی در صورت اینکه تاریخ دارو هم بگذرد، می توانند تا یک سال از داروی قدیمی استفاده کنند. تمام اسناد و نامه های رسمی آن هم وجود دارد. ازاین رو بیماران نگران دارو نباشند. ما مشکل دارو نداشتیم و نخواهیم داشت. یک سری داروی جدید هم اواخر مهر و یا اوایل آبان ماه توزیع خواهد شد. هم اکنون هم با هیچ کمبود دارویی مواجه نیستیم.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در بخش دیگری از این نشست دکتر سید علی دهقان – عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اینکه تا کنون پیشرفت های زیادی در دنیا در حوزه کنترل ایدز اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در ایران نیز این اقدامات کنترلی را پا به پای دنیا پیش برده ایم؛ بطوریکه حتی در فاز نهایی بیماری ایدز هم در بعضی موارد می توانیم افراد را نجات دهیم. خوشبختانه داروهای موثری وجود دارد که می تواند به بیماران کمک کرده و کیفیت و طول عمرشان را عادی کند.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات ما در این عرصه شناسایی بیماران است و مشکل دوم ما مراقبت های مزمنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی با اشاره به اینکه در حوزه جلوگیری از انتقال HIV از مادر آلوده به نوزاد، اقدامات خوبی در حال انجام می باشد، اظهار داشت: داروهایی که برای مادران حامله استفاده می شود، هیچ گونه عارضه ای برای جنین ندارند. در عین حال رژیم دارویی که برای درمان بیماران HIV استفاده می نماییم همان رژیمی است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: