یک متخصص رادیولوژی عنوان کرد؛ اهمیت درمان سریع ترومبوز شریانی، جلوگیری از قطع عضو

به گزارش طب اصیل عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از درمان سریع و غیر جراحی ترومبوز شریانی اندام تحتانی در بیمارستان امام حسین(ع) اطلاع داد.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علی اکبر مهدوی، اظهار داشت: بیماری ترومبوآمبولی شریانی عبارت است از تشکیل لخته خونی در یک شریان (ترومبوز) که امکان دارد به اعضای دور دست برود و شریان های بزرگ یا کوچک را در هر نقطه از بدن، بخصوص شریان های گردن یا شریان هایی که به مغز، روده، اندام های فوقانی یا کلیه می روند، درگیر کند.
وی اضافه کرد: بسته به مکان استقرار آمبولی شریانی علائمی نظیر درد شکمی، تهوع، استفراغ و شوک، کوری موقت، مشکل در تکلم، فلج نسبی، کاهش شنوایی، سردرد و گیجی، درد در اندام فوقانی یا ساق پس از ورزش (با استراحت فروکش می کند)، ضعف، کرختی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش و ضعف یا فقدان نبض پس از محل انسداد جریان خون امکان دارد در فرد رخ دهد.
به قول این متخصص رادیولوژی، در صورتیکه ترومبوز به صورت حاد در شریان های اصلی عروق دست و پا رخ دهد، احتمال خطر ایسکمی و گانگرن اندام و متعاقب آن از دست رفتن عملکرد اندام و یا نقص عضو وجود دارد.
وی در ادامه در مورد علل بروز آمبولی، اضافه کرد: ایجاد لخته های خون امکان دارد در فرد به پوشش یکنواخت قلب یا رگ خونی صدمه بزند، تشکیل شده و با رشد لخته، قسمت های کوچک یا بزرگی کنده شوند و با جریان خون به مغز، شکم، اندام ها یا سایر قسمت ها منتقل شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچون بیماری هایی که به پوشش عروقی خونی می توانند صدمه وارد کنند، آترواسکلروز (تصلب شرایین )، صدمه به رگ خونی در اثر سانحه یا جراحی، بیماری دریچه ای قلب، حمله گرما و فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی ضربان نامنظم قلب)، عنوان نمود و اظهار داشت: سن بالای ۶۰ سال، سیگار کشیدن، فشارخون بالا، دیابت شیرین و سابقه حملات ایسکمیک گذرا از عوامل تشدید کننده آمبولی شریانی هستند.
وی با اشاره به اینکه عواقب مورد انتظار به اعضای صدمه دیده به اندازه رگ خونی صدمه دیده، وسعت آمبولی و لخته های موجود در اندام ها بستگی دارد، توضیح داد: لخته هایی که به مغز، کلیه و روده ها می روند، امکان دارد پیش از این که بتوان آنها را برداشت سبب مرگ یا ناتوانی دایمی فرد شوند.
مهدوی اظهار داشت: روش های تشخیصی و درمان بیماری آمبولی شریانی شامل آرتریوگرافی، درمان زودهنگام ضروری و معمولاً نیازمند جراحی، جراحی برای ترمیم یا جایگزینی عروق خونی صدمه دیده یا برای برداشتن یک لخته به وسیله بالن یا بای پس عروقی، روش های دارویی شامل ضد انعقادها برای رقیق کردن خون و کاهش احتمال ایجاد بیماری آمبولی شریانی و گشادکننده های عروقی برای اتساع عروق خونی و درمان های مداخله ای کم تهاجمی است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار نمود: بیماری که به روش درمان سریع و غیر جراحی ترومبوز شریانی در بیمارستان امام حسین(ع) تحت درمان قرار گرفت مرد ۶۵ ساله ای بود که از پنج روز قبل از بستری گرفتار درد و تورم ناگهانی اندام تحتانی چپ شده بود و متعاقب آن بی حسی، رنگ پریدگی، سرد شدن اندام و سپس زخم و گانگرن انگشتان هم بوجود آمده بود. بیمار تحت آنژیوگرافی قرار گرفت و لخته شریانی در شریان فمورال «بزرگ ترین شریان پا» رویت شد که سبب قطع جریان خون به پای چپ بیمار شده بود.
وی افرود: بعد از انجام آنژیوگرافی و برداشتن لخته برای شریان پا بالون آنژیوپلاستی صورت پذیرفت و یک فنرنیز برای بیمار تعبیه شد، سپس آنژیوگرافی مجدد انجام و خوشبختانه جریان خون پا برقرار شد.
مهدوی تصریح کرد: در این بیماران، در صورتیکه درمان در کمتر از ۶ ساعت صورت نگیرد امکان دارد منجر به نکروزبافت و حتی قطع عضو شود.