معاون وزیر بهداشت: خودکشی در مردان متاهل کمتر است، مهارت حل مسئله از کودکی آموزش داده شود

به گزارش طب اصیل معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به مباحث در رابطه با سلامت روان و با اشاره به اینکه باید مهارت حل مساله را از کودکی به فرزندان آموزش داد، اظهار داشت: از این طریق کودک آموزش می بیند که چگونه در مقابل مشکلات تاب آوری داشته باشد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در همایش ارتقای سلامت روان اظهار نمود: در ارتباط با واژه ها و مفاهیم باید یک زبان مشترک در جامعه شکل گیرد. در هفته سلامت روان موضوعاتی مانند نقش خودمراقبتی در نشاط اجتماعی، معنویت در سلامت روان، تحکیم خانواده و مهارت های زندگی در این هفته مورد توجه قرار می گیرد.
رییسی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی از قدرت و تاثیرگذاری زیادی برخوردار می باشند، اظهار داشت: این شبکه ها اگر تحت کنترل قرار نگیرند می توانند به روح و روان انسان صدمه بزنند. به سبب شیوع فضای مجازی ارتباطات خانوادگی در حال کمرنگ شدن است که این مورد به هیچ عنوان به نفع جامعه نخواهد بود. ارتقای سلامت روان و جلوگیری از خودکشی شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مطالعات دنیا نشان می دهند سالانه یک میلیون نفر در دنیا به سبب خودکشی فوت می کنند و یکی از علل مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال محسوب می شود. در خودکشی شش نفر به صورت مستقیم درگیر این پدیده می شوند و اگر این اتفاق در محیطی مثل دانشگاه رخ دهد، تاثیر زیادی بر محیط می گذارد. همینطور خودکشی مسوول ۱.۸ درصد بار بیماری ها در جهان بوده است، این رقم در کشورهای با درآمد بالا تا ۲.۳ درصد می رسد.
وی اضافه کرد: میانگین جهانی فوت به دنبال خودکشی در هر ۱۰۰هزار نفر در دنیا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر خودکشی است که رقم بالایی است، مبادرت به خودکشی در زنان بالاتر است و اقدام خودکشی منجر به فوت در مردان بیشتر است.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در روستاهای چین مبادرت به خودکشی منجر به فوت بیشتر است. بالاترین میزان مبادرت به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است. میزان فوت ناشی از خودکشی در هر صدهزار نفر با بالارفتن سن افزوده می شود، شایع ترین روش های خودکشی مسمومیت است.
رئیسی اظهار داشت: در سال ۹۷ در کشور ما ۹۹۲۷۰ نفر معادل ۱۲۱ در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت عمومی مبادرت به خودکشی کردند که ۲۰ درصد زیر ۱۸ سال بوده اند. مبادرت به خودکشی ۶۲ درصد بوده است که این رقم در مردان به ۳۸ درصد می رسد. قرص برنج یکی از شایع ترین روش های خودکشی است.
رئیسی در مورد آمار خودکشی منجر به فوت هم اظهار داشت: ۵۱۰۱ نفر در سال قبل جان خویش را به سبب خودکشی از دست دادند؛ یعنی از هر ۱۰۰هزار خودکشی شش نفر جان خویش را از دست می دهند.
وی درباره داروهای روانپزشکی هم افزود: میانگین مصرف دارو در کشور ما پایین است و بعضی از افراد حتی از مصرف داروهای روانپزشکی خودداری می کنند. سابقه مصرف مواد، سابقه خانوادگی خود کشی، احساس آزار دیدن در کودکی، انگ اجتماعی و احساس ناامیدی همچون عوامل خودکشی هستند.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در حوزه فرهنگ سازی برای جلوگیری از خودکشی اظهار داشت: هیچوقت نباید رسانه ها جزئیات خودکشی را منتشر کنند؛ چون که برای جامعه مناسب نخواهد بود.
رئیسی خاطرنشان کرد: جداکردن بیمارستان های روانپزشکی هم سبب انگ می شود و بار رجوع برای درمان بیماری اعصاب و روان را می کاهد. افراد باید قبول کنند که مثل هر بافت دیگر بدن که صدمه می بیند در حوزه بیماری روانی هم می توان فرد را با مصرف دارو درمان کرد.
وی دسترسی به روش های مهلک، عدم تمایل به دریافت کمک به سبب انگ اجتماعی و انزوای اجتماعی را همچون عوامل دیگر خطر خودکشی دانست.
رئیسی اظهار داشت: تاهل نقش محافظتی برای مردان دارد و خودکشی در مردان متاهل کمتر است. اختلالات روانی و بیکاری هم همچون علل خودکشی هستند، ارتباط بیکاری با خودکشی به سبب بروز عواملی مانند فقر، محرومیت اجتماعی و خشونت خانوادگی است.
وی در مورد عوامل محافظت کننده از خودکشی اظهار داشت: دسترسی به خدمات، ارتباط درمانی مداوم، مهارت حل مساله و حمایت خانوادگی همچون این عوامل هستند.
وی با اشاره به اینکه باید مهارت حل مساله را از کودکی به فرزندان آموزش داد، اظهار داشت: از این طریق کودک آموزش می بیند که چگونه در مقابل مشکلات تاب آوری داشته باشد و آنها را حل کند. از استراتژی های ما روایی کردن داده ها و تقویت پژوهش در زمینه سلامت روان است.
بیمه از چالش های عمده بیماران اعصاب و روانبه گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی همینطور در حاشیه جلسه هفته سلامت روان در جمع خبرنگاران درمورد چالش های موجود در زمینه درمان بیماری های اعصاب و روان اظهار داشت: همچنان بیمه یکی از چالش های عمده است، البته هم اکنون برخی خدمات دارای پوشش بیمه ای هستند اما، باید به سمت پوشش بیشتر خدمات درمانی بیماران اعصاب و روان حرکت نماییم.
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در نقش بهبود بیماران اعصاب و روان نقش پرستاری و مراقبت در منزل است که می تواند منجر به افزایش آرامش بیمار و کاهش هزینه اطرافیان شود.
رییسی در ادامه در مورد آخرین اخبار روستای چنار محمودی، اظهار نمود: یقین داریم عده ای معاند قصد ایجاد فضای مسموم و جنجال در کشور را دارند. حدودا دو هفته است که سرخط خبرهای رسانه های خارجی مبحث لردگان است، این در شرایطی است که در کشورهای خودشان مبحث ایدز، انگ زدایی شده است و بنا بر این تا این حد مبحث روز جامعه نیست.
وی اضافه کرد: در تمام استان ها مراحل بیماریابی و روند درمانی در حال اجراست. حدود ۳۹ هزار نفر فرد مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که هیچ فرد غیر متخصصی از آمار استان به استان و شهر به شهر آنها آگاه نیست؛ اما این مورد در مورد لردگان صدق نکرد و همین نشان داده است عده ای به دنبال خدشه دار کردن وجهه قوم غیور لر در این سرزمین هستند.