عضو کمیته کشوری آنفلوانزا تاکید کرد؛ چه کسانی واکسن آنفلوانزا بزنند، سفارش به زوار بازگشته از کربلا

به گزارش طب اصیل استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا، اواخر مهر تا اوایل آبان است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، مسعود مردانی، اضافه کرد: برای افرادی که در معرض خطر بیماری آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن هستند، تزریق واکسن باید هر چه سریع تر در فصول سرد پاییز و زمستان صورت گیرد.
وی افزود: افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی عروقی، کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله، زنان باردار، کادر پزشکی، افراد چاق و مبتلایان به بیماری های صعب العلاج (دیابت، بیماری های مزمن کلیوی، سرطان و بیماران پیوندی) جزو گروه های در معرض خطر بیماری آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن قرار دارند.
عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با بیان این مطلب که در صورت مبتلاشدن به آنفلوانزا گرفتار عوارض جبران ناپذیر وحتی امکان دارد مرگ شوند، اشاره کرد: تمام این افراد باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام نمایند.
مردانی ضمن تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به زوار بازگشته از مراسم اربعین، اشاره کرد: در صورت بروز علائمی نظیر تب، بدن درد، دردهای استخوانی عضلانی، سرفه و آبریزش بینی از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن بستگان خویش اجتناب کنند.
وی با اشاره به اهمیت شستشوی مرتب دستها در کاهش مبتلاشدن به بیماری گفت: بر طبق نتایج مطالعات صورت گرفته در ژاپن، حتی شستشوی دست به مدت ۳۰ ثانیه با آب لوله کشی معمولی موجب از بین رفتن اثر بیماریزایی ویروس آنفلوآنزا و مانع انتقال بیماری از بیمار به دیگران می شود.
مردانی، به تمامی زوار، اظهار داشت: در صورتیکه تب، لرز و علایم بیماری آنها بیشتر از ۳ روز به طول انجامید، حتما به مراکز بهداشتی درمانی بازگشت کنند تا داروی ضد ویروسی اختصاصی برای آنها تجویز شود.

منبع: